Playbook i butik om en vecka

Svenskarnas bild av Blackberry ska ändras

I höst ska svenskarna inse att det finns alternativ till Android och Ios och stämpeln som dyrt och företagsinriktat ska tvättas bort från Blackberry, enligt Paul Lucier på RIM.

Publicerad Senast uppdaterad

Att Blackberry-tillverkaren RIM ska satsa på den svenska marknaden är något som vi har hört sedan något år tillbaka, det säger sig Paul Lucier, ansvarig för norra Europa och Ryssland på RIM, vara väl medveten om. Men nu ska satsningen även börja märkas bland vanliga konsumenter, enligt Lucier.

- Jag har inga ursäkter att erbjuda mina chefer längre, säger han, bara delvis på skämt.

Med de fyra senaste rekryteringarna till Sverige-kontoret som skett under senaste månaden ska man nu vara redo att börja bearbeta den svenska marknaden.

Idag lanserade man tre nya modeller i Curve-serien. Två av dessa är avsedda för den amerikanska marknaden medan 9360 även ska säljas i Europa. I oktober eller november räknar Lucier med att den ska komma ut till svenska återförsäljare. Vad den ska kosta är inte klart, men i smartphones-segmentet kommer den att vara en "instegsmodell".

9360 kommer att ha version 7 av RIM:s eget operativsystem. Lucier framhåller snabbare webbläsare och möjlighet att separera privat och jobb-relaterad information i telefonen som två styrkor hos systemet.

Först ut bland de nya produkterna blir dock surfplattan Playbook som ska börja säljas av Mediamarkt omkring månadskiftet.

Blackbberry-telefoner i sig är inte nya på den svenska marknaden och säljs idag av såväl Tre som Tele2 och Telenor. Lucier säger att man har en uppgörelse med Telia klar och snart kommer att finnas även i deras butiker.

Hur ska ni kunna konkurrera med Android och iOS som båda är väletablerade på den svenska marknaden där andelen smartphones redan är hög?

- Vi är bäst på kommunikation och sociala nätverk, säger Lucier.

Han nämner även ett smalt utbud som en gynnsam faktor för RIM.

- Det är nästan enbart pekskärmar, säger han och syftar på affärernas utbud av Iphone- och Android-modeller.

Varför har ni inte redan slagit igenom i så fall?

- Folk i Sverige tror att telefonerna bara är för affärsmän.

Lucier säger att prissättningen på telefoner och abonnemang har bidragit till den uppfattningen bland svenska mobilköpare och avskräckt köpare. Han nämner även tillgång till chatt-tjänsten Blackberry Messenger som en viktig faktor som har saknats på den svenska marknaden

- Vi vet att det finns en efterfrågan och i kombination med rätt prissättning där alla kan hitta en nivå som man har råd med så kommer vi att ta en större marknadsandel.