PRYLPORTALEN

Apple sätter stopp för Spotify

Publicerad Uppdaterad

Risken att Spotifys affärsmodell slår undan benen för Itunes styckförsäljning av musik är för stor enligt Apple som försöker övertala skivbolagen att nobba Spotify i USA.

På 4 år har Spotify erövrat den europeiska musikmarknaden med en affärsmodell som tilltalar dagens moderna konsumenter. För en fast låg avgift erbjuds obegränsat med musik som kan strömmas till dator, mobiltelefon eller musiksystem som Logitech Squeezebox och Sonos.

Självklart har amerikanska musikkonsumenter hört talas om den svenska musiktjänsten Spotify och frågat sig varför inte de också får tillgång. Svaret på den frågan stavas Apple i allians med motsträviga skivbolag som är tveksamma till affärsmodeller som inkluderar fasta avgifter och reklamfinasiering. För Apples del handlar det om att Spotify är ett direkt hot mot deras inarbetade affärsmodell att sälja enstaka låtar och album.

Enligt Spotify kommer man att etablera en amerikansk tjänst före årsskiftet men källor med inblick i förhandlingarna med de amerikanska skivbolagen uppger att tidsplanen kan komma att försenas. Det skulle i så fall vara för tredje gången Spotifys amerikanska lanseringsdatum skjuts upp. Knäckfrågan är om Spotify kan acceptera skivbolagens krav på omfattande förskott av licensieringspengar som är ett sätt att minimera riskerna. Tidigare dåliga erfarenheter av reklamfinansierade tjänster som SpiralFrog och MySpace Music har fått musikbranschen att tappa tron på modeller som avviker från styckförsäljning.

Även om Spotify till slut kommer in på den amerikanska marknaden kommer det av allt att döma inte bli en lätt resa. Enligt uppgift arbetar Apple på en ny tjänst som kommer tillåta konsumenter att lagra sin Itunes-musik på servrar i det så kallade "digitala molnet". Det betyder att musik kommer att kunna strömmas till olika prylar så länge de har online-anslutning. I förlängningen är det inte osannolikt att en sådan tjänst kan utveckla sig till en strömmande prenumererad musiktjänst i stil med Spotify men självfallet vill Apple då ha så lite konkurrens som möjligt.

Ytterligare en spelare är Google som förbereder sitt intåg i musikmarknaden. På något sätt kommer naturligtvis sökjätten dra nytta av sin succé med operativsystemet Android och lansera en tjänst som i ett nafs skulle finnas tillgänglig i miljoner av mobiltelefoner. I förlängningen sprider sig Android även till andra sfärer som tv och dator vilket innebär ytterligare spridning av en kommande musiktjänst. I ljuset av detta kommer troligtvis inte bara Spotify få problem utan även en jätte som Apple.

Andreas Liebert