Räcker mobilens inbyggda kartor eller bör man spendera några hundralappar för att få de bästa funktionerna? Vi har jämfört betalapparna från de klassiska GPS-märkena med uppstickare och gratisalternativ.
Prispressen fortsätter när det gäller navigatorappar. Den genomsnittliga kostnaden för en app med någorlunda kompletta Europakartor, offlinemöjligheter och trafikinformation har på några år rasat från över tusenlappen till omkring 250 kr. I vintras lanserades den skarpa versionen av Here för Android och Ios och det aviserades nyligen att Google Maps ska kunna leverera sökresultat och vägvisning även utan uppkoppling senare i år. Framtiden får utvisa om märken som Garmin och Tomtom lyckas få fram nya premiumtjänster som gör oss villiga att öppna plånboken, men just nu står gratisapparna för den mest spännande utvecklingen.
Apple Kartor
Apple lanserade sin egen kart-app för snart tre år sedan. De beryktade bristerna som fanns vid lanseringen är sedan länge åtgärdade, men utvecklingen har tyvärr inte fortsatt i samma tempo. Apple sammanställer information om platser och företag från ett mycket stort antal källor och det är en utmaning även för Cupertino. Det är fortfarande enkelt att hitta exempel på felaktiga och inaktuella uppgifter som andra appar lyckats rensa bort. I våras lanserade Apple tjänsten Maps Connect där företagare kan logga in och uppdatera sina uppgifter i kartan, men det återstår mycket arbete innan kvaliteten på databasen kan mäta sig med de bästa konkurrenterna.
En nyhet som däremot redan känns väldigt lyckad är att Apple kopplat in etablerade tjänster som Tripadvisor, Wikipedia och Booking.com. Genom ett klick på kartan kan man få fram bilder och recensioner eller boka ett hotellrum. Vägvisningen mellan adresser fungerar riktigt bra och Apple visar trafikinformation som ikoner på kartan. Alternativen för färdsätt begränsar sig till bil eller promenad, men det finns också möjlighet att öppna destinationen i en extern app – till exempel om du vill resa med kollektivtrafiken. Möjligheten att få förslag på tåg och bussar direkt i Kartor har försvunnit.
Annons
Den mest spektakulära finessen i Apple Kartor är ”Flyover” – ett 3D-läge som kombinerar detaljerade flygbilder med en superexakt höjdmodell över städerna. Resultatet är imponerande och Apple har lagt till flera svenska städer under det senaste året – nu finns utöver Stockholm och Linköping även Göteborg, Malmö, Helsingborg och Visby.
Plus: Vägvisning med talsyntes. Utskriftsfunktion. 3D-kartor i vissa städer. Minus: Dålig sökfunktion för intressepunkter.
Copilot
Copilot har gått sin egen väg och utvecklat ett gränssnitt som känns som en fristående navigator snarare än en mobilapp. Det innebär en huvudmeny med tydliga ikoner och rejäla informationsfält för hastighet och körinstruktioner. Trots det kan det vara svårt att hitta alla funktioner. Det finns en mängd olika menynivåer som nås på olika sätt – via ikoner, via flikar eller via den extra menyknappen på huvudmenyn. Upplägget är detsamma på Android och Ios, men menyerna har anpassats en aning för att följa systemets standard på Windows Phone.
När man väl lokaliserat appens många funktioner och inställningsmöjligheter är den riktigt trevlig att använda. Ruttberäkningen påminner om Navigon och föreslår tre olika alternativ för resvägen. Kartorna innehåller inte lika mycket 3D-grafik och visuella finesser som en del konkurrenter, men det är snyggt och lättläst. Visningen av körfält, motorvägskorsningar och skyltar är utmärkt.
Det finns många sökmöjligheter inifrån appen, men Copilot har inte lyckats integrera dem till ett och samma inmatningsfält, så man måste först välja om man vill leta upp en adress, söka via Google, söka efter intressepunkter och så vidare. Platser från Here-databasen är sökbara även offline.
Tyvärr har Copilot valt en prissättning som är nästan lika snårig som menysystemet. Du kan antingen välja freemium-alternativet ”Copilot GPS” eller direkt betala 270 kr (Norden) eller 475 kr (Europa) för ”Copilot Premium”. Väljer man premium ingår fler – men inte alla – tjänster. Men om du vill ha vägvisning utan månadskostnader och trafikinformation är premiumalternativet mest prisvärt.
Plus: Snyggt gränssnitt. Många funktioner. Minus: Svår att överblicka
Annons
Eniro Navigation
Eniro lanserade sin ”egen” navigatorapp under 2014. Under skalet är appen i stort sett identisk med Nlife – en app från företaget Ndrive som utvecklat GPS-appar sedan 2007. Eniro erbjuder en väldigt snygg app som ligger bra till prismässigt. Månadskostnaderna för trafikinformation liksom priset för utländska kartor har gått upp sedan lanseringen, men det är fortfarande ganska billigt.
3D-grafiken är lyckad och gör det faktiskt lättare att känna igen verkligheten i kartorna. Byggnader visas som halvgenomskinliga 3D-konturer och färdvägen går att följa genom ytorna. Appen har en tydlig körfältsassistent och visar hastighetsbegränsningar och fartkameror. Både kartor och ruttberäkning fungerar även utan uppkoppling och man kan söka efter alla typer av destinationer via ett och samma sökfält.
Menyn kan man öppna antingen via knappen i övre vänstra hörnet eller genom att svepa från vänster till höger. Funktionerna är få, men välgjorda, och man lär sig snabbt att hitta i appen. Intressepunkter visas som små skyltar i kartan och det är enkelt att välja vilka kategorier som ska visas via knappen längst ned till höger i kartbilden. Märkligt nog använder Eniro inte sin egen söktjänst – för det krävs fortfarande en separat app. Sökfältet i Eniro Navigation levererar bara resultat från de platser som finns i Tomtoms databas.
Plus: Snygg kartvy Minus: Begränsad sökfunktion
Annons
Garmin Streetpilot
Garmins nüvi-serie fyller 10 år i år och har ett gränssnitt som hängt med från start i de fristående enheterna. Menyerna i Streetpilot följer samma upplägg, men appen har inte hängt med i utvecklingen – vare sig när det gäller pris eller funktioner. Trots att Streetpilot är dyrast i testet ingår bara de mest grundläggande funktionerna – trafikinformation, 3D-karta och fartkameror kostar extra så totalpriset kan landa en bit över 1 000 kr.
Appen är avsedd för bilkörning och inställningarna för ruttberäkning handlar bara om kortaste eller snabbaste väg – det finns inget läge för cykel eller fotgängare. Gränssnittet är enkelt med stora och tydliga ikoner i huvudmenyerna medan inställningar har ett mer normalt Ios-utseende.
Appen fungerar bra offline och om det är ont om utrymme i mobilen kan man välja enstaka länder istället för att installera hela Europakartan. Kartan är platt och känns lite gammaldags jämfört med de appar som visar 3D-byggnader och höjdkurvor i landskapet, men i gengäld är den tydlig och följsam. Körfält indikeras med tydliga pilar och appen visar en realistisk bild på avfarten när det är dags att lämna motorvägen. Utöver intressepunkterna från Here går det att söka online via Eniro och Foursquare. Appen fungerar på Iphone oavsett skärmstorlek, men det finns tyvärr ingen Ipad-version.
Plus: Klassiskt gränssnitt. Minus: Dyr.
Google Maps
Google varnar för att appens vägvisning är ”beta” trots att funktionen funnits i många år. Brasklappen känns överflödig – Google Maps ger en stabil upplevelse på både Android och Ios. Går man tillbaka till åren då Google levererade standardappen för kartor på Iphone så var det ganska stor skillnad mellan Ios- och Androidversionerna, men nu är apparna i stort sett identiska till utseendet och erbjuder samma funktioner. Sökfältet är kraftfullt och serverar svar från såväl kartorna som från Googles vanliga sökmotor och – om du är inloggad – från dina kontakter, sparade platser och sökhistorik.
För att spara kartor för offlinebruk måste man först söka efter en plats – till exempel Oslo. När resultatet dyker upp trycker man ”Oslo” längst ned på sidan och därefter på menyknappen i övre högra hörnet. Inte så lätt att gissa sig till, men går snabbt när man memorerat handgreppen. Kartområdet får vara maximalt 50 x 50 km, men det går att spara flera kartor i minnet. Google lagrar bara själva kartan, så det går inte att få vägvisning eller info om intressepunkter i offline-läget. Senare i år väntas dock en uppdatering som råder bot på den bristen.
Precis som i Google Maps på webben går det att visa och dölja olika lager i kartan – till exempel trafik, cykelvägar och satellitbilder. Trafikinformationen visas som färgade linjer utmed vägarna – grönt för god framkomlighet – och här och var finns ikoner för olyckor och andra händelser. Enskilda händelser är hämtade från Waze-nätverket, så den mer detaljerade informationen om exempelvis vägarbeten finns inte med på kartan i Google Maps.
Förutom bilnavigation har Google Maps lägen för fotgängare, cykel och kollektivtrafik. Informationen som visas innan man startar själva vägvisningen är riktigt bra med alternativa rutter och beräknade tider med och utan trafik. Väljer du cykel visas dessutom färdvägens höjdprofil och man kan minimera antalet uppförsbackar.
Plus: Bra sökfunktioner. Cykelvägar. Minus: Begränsade offlinefunktioner.
Here
För ett par år sedan försökte Nokia sig på det intressanta greppet att lansera Here som en webbapp – en navigatorapp som körs helt i webbläsaren. Tanken var god, men tyvärr gick det inte att lösa viktiga funktioner som att hålla vägvisningen igång i bakgrunden eller hindra att skärmen släcks. Nu har Here för Windows Phone kompletterats med riktiga appar även för Android och Ios. Det finns ett antal skillnader mellan de olika systemen. Windows-versionen har tre olika ingångar. HERE Maps leder till kartor och promenadläge, Here Drive är bilnavigation medan Here Transit föreslår resvägar i kollektivtrafiken. På Android och Ios når man allt i en och samma app. Enklare och tydligare, men tyvärr saknas några funktioner som återfinns på Windows Phone – exempelvis att visa vilka busslinjer som finns i närheten eller att använda appen i horisontellt läge.
Kartorna är tydliga och påminner om Google Maps, men i en lite mörkare färgskala. Byggnader visas i 3D och det finns detaljerad information om gång- och cykelvägar – till exempel om en väg innehåller trappsteg. Trafikinformationen är utmärkt och har både färgkoder för framkomligheten på vägarna och ikoner för vägarbeten, olyckor och andra hinder.
Kartor och intressepunkter kommer naturligtvis från Here själva och appen levererar såväl kartor som vägvisning och sökfunktioner även i offline-läge. Det är lätt att välja vilka kartor som ska installeras – antingen hela världsdelar eller land för land. Filerna är stora – bara Sverigekartan tar upp hela 450 megabyte – men om du har en Androidmobil med minneskort kan du välja att lagra kartorna på kortet.
Plus: Enkelt att installera kartor. Bra sökfunktioner och trafikinformation. Minus: Ingen svensk version för Ios.
Navigon
Navigon-enheterna försvann från marknaden när Garmin tog över 2011, men varumärket och gränssnittet lever kvar i Navigon-appen. Appen lanserades för fem år sedan och vid den tidpunkten låg Navigon hästlängder före konkurrenterna – inte minst när det gällde grafiken. Idag är spelplanen jämnare. De flesta alternativen känns mer moderna och har bättre kartor för stadstrafik, men Navigons 3D-visning av landsvägar och höjdskillnader i terrängen är fortfarande riktigt bra.
Prissättningen för Navigon skiljer sig åt mellan de olika systemen, men generellt är det en ganska dyr app – om än inte fullt så dyr som Garmins andra app Streetpilot. Ovanpå grundpriset läggs alla tillval – 95 kr för 3D-kartor, 189 kr för trafikinformation, 329 kr för kartuppdateringar och så vidare.
Även om du köper Europaversionen av Navigon kan du välja exakt vilka kartor du vill installera på enheten. Därefter fungerar appen helt offline – uppkopplingen behövs bara för väder och trafikinformation. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hamna rätt på motorvägen. När du närmar dig destinationen visas Googles Street View-bild av huset. Navigon har uppdaterat menyerna på Ios- och Windowsversionerna av appen så att de matchar den aktuella versionen av respektive system. Det gäller tyvärr inte Androidversionen.
Plus: 3D-karta även utanför städerna. Talsyntes. Minus: Dyr. Kartuppdateringar kostar extra.
Route 66
Jämfört med övriga betalappar i testet har Route 66 ett lågt pris och en generös testperiod på 30 dagar. Appen har bra funktioner, men designen är inte lika genomarbetad som hos konkurrenterna. Menyerna i Androidversionen följer inte systemets standard och har väldigt klumpiga knappar. På Ios och Windows ser menyerna bättre ut, men samtliga versioner har en rörig kartbild där 3D-byggnader utmed samma gata visas i helt olika skala blandat med mängder av ikoner och skyltar för olika typer av intressepunkter. I menyn ”Visa” kan man välja ett snyggare färgschema, dra ned på informationsmängden och göra kartan mer läsbar.
Tyvärr finns det irritationsmoment som inte verkar gå att åtgärda – till exempel att spårvägar visas som avhuggna och blockiga svarta streck. Appen är flexibel när det gäller kartorna och man kan antingen ladda ned hela länder eller hämta ”on demand”. Ruttberäkningarna och att söka efter platser fungerar även utan uppkoppling. Tyvärr dras appen fortfarande med problemet att uppgifter som varit inaktuella – ibland i tiotals år – fortfarande finns kvar bland intressepunkterna.
Plus: Möjlighet att både strömma och ladda ned kartor Minus: Plottrig karta. Liten text.
Sygic
Slovakiska Sygic har under det senaste året seglat upp som en av de mest intressanta freemium-apparna med över 10 miljoner nedladdningar i Google Play. Sedan januari i år finns appen för samtliga tre system. Kartbilden har samma utseende oavsett mobil, men menyerna är anpassade efter systemet, så appen fungerar lite annorlunda på Windows Phone.
Kartbilden är inte riktigt lika snygg som hos Eniro, men det handlar ändå om välgjord 3D-grafik och bra prestanda. Även om de flesta byggnader bara ritas upp som konturer har appen bra koll på höjderna så att skalan blir rätt och man känner igen sig. I vissa zoomlägen kan det bli lite grötigt om appen är inställd på att visa alla typer av intressepunkter, men det är enkelt att välja kategorier.
Destinationen matas in via sökfältet överst på skärmen. När en rutt är aktiv försvinner fältet och man måste först avbryta vägvisningen genom ett tryck på kartan följt av ”Avbryt” för att se det igen – klurigt första gången, men fungerar bra när man väl lärt sig appen. Det går att testa appen utan kostnad i sju dagar. Kartuppdateringar är gratis och man betalar en engångsavgift för att låsa upp vägvisningen. Trafikinformationen ligger för högt i pris – 189 kr per år.
Plus: Snygg och finessrik. Minus: Dyr trafikinformation.
Tomtom
Sedan förra årets test har Tomtom gjort en rejäl uppdatering av sin Android-app. Den nya versionen heter Tomtom Go och har samma gränssnitt som de senaste fristående enheterna från Tomtom. Den nya appen har en unik prissättning. 75 km per månad är gratis – vill man kunna köra obegränsat kan man låsa upp appen för antingen ett eller tre år. På Ios gäller fortfarande den gamla modellen att man betalar en engångskostnad för antingen Europa eller Skandinavien. Med tanke på att trafikinformationen kostar hela 229 kr per år på Ios och ingår utan extra kostnad på Android framstår Androidversionen som betydligt mer prisvärd.
Tomtom har inte maximerat antalet finesser, men de funktioner som finns är välgjorda. Tydlig visning av trafikläget. Enkla, men kraftfulla funktioner för att spara bränsle eller optimera resor med många stopp. Förutom vanlig adressinmatning kan man använda telefonboken för att välja destination. På Ios finns dessutom koppling till Facebook. Androidversionen har ett menysystem med jättestora ikoner som visas i ett halvtransparent lager ovanpå kartan. På Ios känns Tomtom mer som en vanlig mobilapp med menyer som följer systemets standard.
Kartan är tydlig och har en bra balans mellan kartbild och informationsfält på båda systemen, men 3D-grafiken och de animerade symbolerna för trafikinformation på Android gör att Ios-versionen känns snäppet mer lättläst. Konturer för byggnader ritas upp och kartan flyter snyggt utan hack. Appen finns i en särskild Ipad-version som låter dig göra menyval samtidigt som kartan syns i bakgrunden. Även Androidversionen fungerar bra på surfplatta, men där blir enda skillnaden att menyerna känns lite smidigare tack vare den större skärmytan.
Plus: Enkel och ändamålsenlig. Minus: Dyra tilläggstjänster på Ios.
Waze
Waze går inte riktigt att bedöma efter samma måttstock som övriga appar i testet, men förtjänar ändå att nämnas. Appen kombinerar hyfsade navigatorfunktioner med en community där användarna själva kartlägger vägar och rapporterar in trafikinformation. För att göra det roligare att bidra har utvecklarna byggt in ett antal spelmoment. Du får poäng för att vara ute och köra – lite mer per kilometer om vägarna är nya eller sällan trafikeras. Att rapportera in en händelse genererar ytterligare poäng och när andra bekräftar att det verkligen står en älg där du påstod så börjar bonusen ticka in.
Waze köptes av Google under 2013, men det har inte förändrat appen speciellt mycket. Adressdatabasen och kartorna i Waze känns mer kompletta än tidigare och ibland dyker det upp trafikmeddelanden från Waze i Google Maps, så det sker ett visst informationsutbyte mellan apparna. Gränssnittet är pastellfärgat med gulliga ikoner för såväl medtävlande som för trafikpoliser som siktats utmed vägen. Appen är bara avsedd för bilnavigation och saknar promenadläge.
Plus: Roliga interaktiva funktioner. Minus: Ofullständiga kartor. Opålitlig som navigator.
Wisepilot
Wisepilot använder sedan en tid tillbaka gratiskartor från tjänsten Open Streetmap. Tidigare fanns det flera olika versioner av Wisepilot – till exempel Telia Navigator och Telenor Navigation. Där användes kartor från Here eller Tomtom, men mobiloperatörerna har lagt ned sina utgåvor av appen.
Att helt förlita sig på crowdsourcing är inte riskfritt – vilket både kommentarerna i app-butikerna och våra tidigare tester visar. Även om kartan är väldigt bra och detaljerad så finns det irriterande luckor. Hela vägar saknas väldigt sällan, men i vissa områden har gatunamn eller husnummer utelämnats. Appen är betydligt billigare idag än när den använde kommersiella kartdata, men Wisepilot är fortfarande inte gratis. Att låsa upp navigatorfunktionerna kostar 180 kr och till det kommer 90 kr per år för trafikinformation.
Kartvyn är snygg och stilren, men oerhört detaljerad. Man önskar ofta att det var möjligt att zooma in lite mer, men appen spärrar redan i ett väldigt finstilt läge. Visningen av trafikinformation håller toppklass. Det finns tydliga ikoner för fartkameror och händelser, färgkoder för nedsatt fart och köer samt siffror som visar uppmätt hastighet för trafiken på olika platser. Just de funktionerna går dock att komma åt till en lite lägre kostnad via apparna Neverlate och Cruzeby från samma utvecklare. Vägvisningen är tydlig, om än ganska informationsfattig. Körfältsassistenten och visning av skyltning vid avfarter försvann i samband med bytet till Open Streetmap. Sökfunktionerna är bra – med undantag då för de adresser som saknas i kartmaterialet. Platser och adresser nås via ett gemensamt sökfält. Utöver det finns separata fält för att söka efter företag eller privatpersoner via Eniro.
Plus: Sökfunktionerna. Trafikinformationen. Minus: Luckor i kartmaterialet.
Komma igång
Apple Kartor, Google Maps och Here finns med från start på sina respektive ”hemmasystem” och gör det enkelt att komma igång utan att behöva registrera konton eller välja kartor. Gränssnitten smälter dessutom väl in bland mobilens övriga funktioner vilket sänker trösklarna. Copilot, Eniro, Route 66, Waze samt Androidversionerna av Navigon och Tomtom har egenutvecklade gränssnitt av varierande kvalitet. På Waze och Tomtom finns det en poäng med skillnaderna – stora ikoner gör det enkelt att använda apparna i bilen.
Vinnare: Apple Kartor och Here
Gränssnitt och prestanda
Mobilerna har tillräckliga muskler för att köra avancerade 3D-gränssnitt i hög upplösning, men det märks att det är krävande och många enheter blir varma samtidigt som batterinivån snabbt sjunker. Here, Apple Kartor, Google Maps och Wisepilot är lite snällare mot batteritiden, men har trots det ett godkänt utseende. Allra snyggast grafik har Eniro, Sygic och Navigon. Eniro och Sygic är bäst i stadsmiljö medan Navigon briljerar på landsvägarna. Ipad-versionen av Tomtom har några år på nacken nu, men levererar fortfarande det bästa gränssnittet för surfplatta.
Vinnare: Sygic
Kartor
Kvaliteten på Open Streetmap har förbättrats rejält på bara ett år, men det fattas fortfarande adresser här och var vilket sänker betyget för Wisepilot. Lantmäteriet släpper inom kort sina vägkartor som öppna data vilket kan reducera skillnaderna, men just nu har Here och Tomtom – och de appar som använder deras kartdata – ett betydande försprång. Google Maps och Here-appen har direktkoppling till sina respektive karttjänster och därmed snabba uppdateringar. Google och Here ligger också steget före konkurrenterna när det gäller vägvisning inomhus. Here och Tomtom är bättre än Google på metadata som vägskyltar och körfält, men Google har i gengäld mer information om cykelvägar.
Vinnare: Google Maps
Sökfunktioner
Apparna använder många olika databaser för att hitta adresser och platser. De enklaste nöjer sig med kartleverantörens intressepunkter – till exempel Eniro och Route 66. Andra satsar på att integrera en eller flera onlinetjänster. I appar som Sygic, Here och Wisepilot är resultatet lyckat medan Apple har problem med att gallra ut gamla data och ger många felaktiga träffar. Eniro har missat att bygga in stöd för sin egen sökmotor. Resultaten från Google är mest kompletta och innehåller sällan inaktuella uppgifter. Google levererar dock inga träffar alls utan uppkoppling.
Vinnare: Google Maps
Övrigt
Några appar har intressanta funktioner som inte riktigt ryms i någon annan kategori. I Waze samlar man poäng genom att bidra med uppgifter om trafikläget – spelmoment som ger appen många aktiva användare. Google Maps visar en graf över höjdskillnaderna när du väljer cykel som färdsätt. Route 66 och Navigon kan använda ”förstärkt verklighet” för att visa färdvägen eller närliggande platser ovanpå omgivningen sedd genom mobilkameran. Google visar höjdskillnader när man söker efter cykelvägar. Wisepilot och Sygic kan generera en körjournal direkt i appen. Sygic har dessutom tillval som head-up-display och videoinspelning – en finessrik app även om många funktioner kostar extra.
Vinnare: Sygic
Vinnare – Here
Here fokuserar på de viktigaste funktionerna. När det gäller vägvisning, trafikinformation och kartor håller appen toppklass medan grafiken och sökfunktionerna är lite simplare än hos alternativ som Sygic eller Navigon. På Ios saknas svensk översättning och det är bara Windowsversionen som fungerar i horisontellt läge, men bortsett från det känns appen komplett. Here finns för samtliga tre mobilsystem i testet och Androidversionen kan använda minneskortet för att lagra kartor. När du laddat ned kartorna fungerar både sök och vägvisning utan uppkoppling. Att appen är helt gratis gör inte saken sämre.
Appar i testet
Apple Kartor
3D-kartor för alla Ios-enheter.
Copilot
Hög inlärningströskel, men bra funktioner.
Eniro Navigation
Snygg app med gratis vägvisning inom Sverige.
Garmin Streetpilot
Få antal finesser per krona.
Google Maps
Vassare för sök än för vägvisning.
Here
Gratisapp som fungerar även utan uppkoppling.
Navigon
Bra val på Ios och Windows, men kostar en slant.
Route 66 Navigate
Nedladdningsbara kartor till rimligt pris.
Sygic
Grafikintensiv uppstickare.
Tomtom
Bättre för bilen än för promenaden.
Waze
GPS-spel med social trafikinformation.
Wisepilot
Bra trafikinformation ovanpå gratiskartor.
Navigera utan uppkoppling
I många lägen är det ett plus om vägvisningen fungerar även utan internetuppkoppling – på utlandsresan, i en surfplatta utan SIM-kort eller på vägar där det finns luckor i täckningen. Apparna är olika väl rustade för detta.
Du kan ladda ned kartor för hela länder eller världsdelar och navigera med appen utan uppkoppling. Trafikinformation och sökning via exempelvis Google eller Tripadvisor fungerar inte, men det går att söka efter platser bland kartleverantörens intressepunkter.
Fungerar sämre
Google Maps
Vägvisning och sökfunktioner slutar att fungera utan uppkoppling, men du kan välja ut och spara kartområden på upp till 50 x 50 km i mobilens minne.
Fungerar sämst
Apple Kartor, Waze och Wisepilot
Apparna lagrar automatiskt närområdet för att hålla nere dataanvändningen, men du kan inte själv styra exakt vad som sparas eller hur länge det finns kvar i mobilens minne. Vägvisning kan fungera en stund om du hade uppkoppling vid starten.
Kartdata
Apparnas kartor kommer från fyra olika leverantörer.
Here
Grundades 1985 i Kalifornien under namnet Navteq. Nokia köpte Navteq 2007 och under 2012 bytte kartorna namn till Here.
Tomtom
Äldst av leverantörerna. Grundades som Teleatlas 1984 och har bland annat levererat kartor till Google och Apple.
Google
Google Maps startade 2005, men säljer inte rena kartdata utan levererar ett färdigt system för kartor och vägvisning till webb- och apputvecklare.
Open Streetmap
En gratistjänst och community som kombinerar öppna myndighetsdata och crowdsourcing för att leverera ett användbart kartmaterial.