Nya vd:n om framtidsplanerna

HTC ska återvända till premiumsegmentet i sinom tid

HTC planerar att göra comeback i smartphonevärldens finrum, hävdar nya vd:n Yves Maitres.

Publicerad Senast uppdaterad

Någonstans i höjd med telefonmodellen One M7 (som släpptes 2013) började saker och ting gå utför för HTC, och sedan dess har den forna smartphonegiganten haft det väldigt svårt att övertyga konsumenterna. De telefoner man släppt har inte sällan fått fina omdömen och bjudit på en del intressant teknik, men något större genomslag rent kommersiellt har de inte fått. Det är lätt att glömma, men HTC hade faktiskt en global marknadsandel på hela 10 procent år 2011, och i princip alla operatörer sålde hårdvaran. Idag är marknadsandelen så liten att den knappt är nämnvärd, och för många konsumenter är varumärket näst intill okänt. Men företagets nya vd Yves Maitres – som kommer närmast från operatören Orange – har stora planer på en comeback i premiumsegmentet. 

Det är i samband med konferensen Techcrunch Disrupt som Maitres har kommit med ett antal tämligen tuffa och raka uttalanden om företagets mobilverksamhet. Inte minst så menar Maitres att en stor anledning till att man inte lyckats hitta en nisch för sina smartphones beror på att man lagt allt utvecklingskrut på virtual reality-divisionen. ”HTC har slutat med hårdvaruinnovationer på smartphonesidan. Och sådana som Apple, Samsung och mer nyligen Huawei har gjort ett otroligt jobb med att investera i sin hårdvara. Men inte vi, för vi har investerat i innovation kring VR”. Maitres tror inte heller att utvecklingsmarknader är framtiden för HTC, utan menar att man istället ska fokusera på ”länder med högre BNP”. Därmed går Maitres planer stick i stäv med hur HTC har agerat på senare tid, närmare bestämt genom att primärt släppa telefoner i mellansegmentet. Nu återstår det att se om man kan göra storstilad comeback med sin nya vd vid rodret. 

Källa