Sverige sämst i Norden

PTS: Gör det lättare att byta operatör

I en rapport där Post- och Telestyrelsen bland annat undersökt villkoren för svenska mobilkunder som vill byta operatör konstateras att det är betydligt svårare än i våra grannländer.

Publicerad Senast uppdaterad

I rapporten "Möjlighet att byta" har Post- och telestyrelsen granskat vad som gäller för kunder som vill byta leverantör av telefoni- eller bredband. En av slutsatserna är att långa uppsägningstider för abonnemang, i regel tre månader, är ett allmänt problem som begränsar konsumenternas rörlighet på marknader där tekniktutvecklingen går snabbt och tillfälliga erbjudanden är vanliga.

Enligt PTS är uppsägningstiderna kortare i våra grannländer och i Finland får den maximalt vara två veckor. Även långa bindningstider utgör ett problem och här jämförs bland annat med Danmark där längre bindningstider än sex månader inte är tillåtna. 

Myndigheten anser också att telefoner som är låsta till en viss typ sim-kort så länge man inte betalar för en upplåsning är ett "orimligt hinder" för konsumenterna.

PTS föreslår därför att lagen om elektronisk kommunikation ska skrivas om så att PTS får befogenheten att ingripa mot avtalsvillkor som försvårar operatörsbyten.