-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
PTS: Ovanligare att byta mobiloperatör

Under det senaste halvåret har bara fem procent av de svenska mobilkunderna bytt operatör, vilket är betydligt färre än under samma period förra året.
Både bland mobiloperatörernas och internetoperatörernas kunder är trenden att man byter operatör mera sällan. Det visar en undersökning från Post- och Telestyrelsen om svenskarnas användning av telefoni och internet. Bland mobilanvändarna är det fem procent som har bytt operatör de senaste sex månaderna. Under motsvarande period förra året var siffran nio procent. Bland internetoperatörernas kunder, dit även användare av mobilt bredband räknas, minskade andelen från tio till sex procent. Det främsta skälet till att färre byter är att en större andel är nöjda med sin nuvarande operatör. Samtidigt har det blivit vanligare att operatörer använder avtal med uppsägningstider på tre månader istället för en månad.
När PTS frågat om orsaken till att man bytt mobiloperatörer har det vanligaste svaret varit att man velat sänka sina kostnader. Den näst vanligaste anledningen är ett erbjudande om en ny telefon, och därefter att man vill få bättre täckning.
PTS:s undersökning visar att så många som fjorton procent antingen inte känner till om deras operatör tar ut en öppningsavgift eller inte vet vad begreppet innebär. Hela 71 procent av de tillfrågade vet inte vilket debiteringsintervall deras operatör använder sig av.