-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
PTS: Ovanligare att byta mobiloperatör
Under det senaste halvåret har bara fem procent av de svenska mobilkunderna bytt operatör, vilket är betydligt färre än under samma period förra året.
Både bland mobiloperatörernas och internetoperatörernas kunder är trenden att man byter operatör mera sällan. Det visar en undersökning från Post- och Telestyrelsen om svenskarnas användning av telefoni och internet. Bland mobilanvändarna är det fem procent som har bytt operatör de senaste sex månaderna. Under motsvarande period förra året var siffran nio procent. Bland internetoperatörernas kunder, dit även användare av mobilt bredband räknas, minskade andelen från tio till sex procent. Det främsta skälet till att färre byter är att en större andel är nöjda med sin nuvarande operatör. Samtidigt har det blivit vanligare att operatörer använder avtal med uppsägningstider på tre månader istället för en månad.
När PTS frågat om orsaken till att man bytt mobiloperatörer har det vanligaste svaret varit att man velat sänka sina kostnader. Den näst vanligaste anledningen är ett erbjudande om en ny telefon, och därefter att man vill få bättre täckning.
PTS:s undersökning visar att så många som fjorton procent antingen inte känner till om deras operatör tar ut en öppningsavgift eller inte vet vad begreppet innebär. Hela 71 procent av de tillfrågade vet inte vilket debiteringsintervall deras operatör använder sig av.