Fortfarande med attityd

Intervju: Oneplus Tuomas Lampen om sammanslagningen med Oppo

Mobil.se har frågat ut Tuomas Lampen, europeisk strategichef på Oneplus, om hur företaget utvecklats de senaste åren och vad de är idag.

Publicerad Uppdaterad

Vi fick en intervju med dig för två år sedan om var Oneplus stod då. Vad tycker du har hänt sedan dess…

På mobilmarknaden?

Jag tycker vi har sett ökat fokus från konsumenterna på lång livslängd, marknaden är mer värdemedveten. Samtidigt ser vi hur en del verkligt intressanta teknologier börjar slå igenom, särskilt vikbara enheter. Vi ser också att tekniken som finns tillgänglig i lägre prisklasser imponerar mycket mer nu.

Vi fick en intervju med dig för två år sedan om var Oneplus stod då. Vad tycker du har hänt sedan dess…

På mobilmarknaden?

Jag tycker vi har sett ökat fokus från konsumenterna på lång livslängd, marknaden är mer värdemedveten. Samtidigt ser vi hur en del verkligt intressanta teknologier börjar slå igenom, särskilt vikbara enheter. Vi ser också att tekniken som finns tillgänglig i lägre prisklasser imponerar mycket mer nu.

För Oneplus specifikt?

En av de största sakerna är naturligtvis vår sammanslagning med Oppo. Det har gett oss tillgång till imponerande forsknings- och utvecklingsresurser som har gjort att vi kunnat ta ytterligare ett steg med vår teknik, till exempel med 100+ watts laddning i våra senaste flaggskepp. Tillgången till Oppos globala infrastruktur har också sparkat igång våra möjligheter att nå nya marknader, och Oneplus-enheter säljs nu till exempel även i Schweiz. 

Då hade ni precis släppt en klocka och en budgetmobil för 2000 kronor. Oneplus idag har en smalare produktportfölj med i huvudsak mellanpris- och toppmodeller och headset. Hur motiverar ni denna förändring?

Vi arbetar alltid med att justera vår produktportfölj för att bäst stödja vår kundbas. Less is more ibland, och en mindre produktportfölj låter oss fokusera mer på varje enskild produkt. Med den produktlinje vi har nu tror vi verkligen att vi har en ingång till Oneplus ekosystem i varje prispunkt, en snabb och följsam upplevelse för alla. Idén är alltid att utnyttja vår Never Settle-filosofi och skapa produkter som erbjuder helhetsuppgraderingar av våra tidigare produkter, och som ger en bra användarupplevelse oavsett pris.    

För två år sedan stod 35 procent av inkomsterna från billigare modeller. Hur ser det ut nu?

Idag står våra Nord-modeller för mer än hälften av vår försäljningsvolym. Men våra flaggskepp genererar fortfarande de största inkomsterna.  

Vilka är era största marknader i Europa idag?

Vi har sett stor tillväxt i norra Europa, särskilt i Finland, Sverige, Danmark och Norge. Detta tack vare vår entusiastiska användarcommunity, men också tack vare våra utmärkta samarbeten med partnerkanaler på de marknaderna. Marknader som Storbritannien, Italien, Spanien, Spanien och Benelux är lika viktiga men där ligger fokus på e-handel, via vår egen OnePlus.com, såväl som Amazon. 

Ni brukade lova två systemuppdateringar för flaggskeppen och Nord-serien. Nu lovar ni fyra systemuppdateringar för flaggskeppen. Hur ser det ut för Nord-serien nu?

Oneplus Nord CE 3 Lite 5G som är vårt senaste släpp i serien kommer att få två års systemuppdateringar och tre års säkerhetsuppdateringar.

Hur ser samarbetet mellan Oneplus och Hasselblad ut idag?

Samarbetet har gett en del otroligt intressanta resultat de senaste åren. Oneplus 11 har till exempel porträttfotografering som verkligen är bäst i sin klass tack vare den expertis Hasselblad har bidragit med. Samtidigt har hårdvaruelement som färganalysatorn och 10-bitars färgskärm såväl som programvara i form av Hasselblad Natural Colour Correction tagit fotograferingen på Oneplus enheter till nya höjder. Det här samarbetet är i högsta grad en av orsakerna till att vi är bekväma med att säga att bildkvalitén från våra enheter är i nivå med en systemkamera.

Oneplus Nord CE3 Lite är er senaste mobil. Vad skiljer den från andra mobiler i samma prisklass?

OnePlus Nord CE 3 Lite 5G behåller fördelarna med föregångaren OnePlus Nord CE 2 Lite, men har en del förbättrade funktioner och extra premiumegenskaper. Till dessa hör skärmen med 120 Hz uppdatering och den högupplösta kameran med 108 megapixel.Vi har också 8 GB arbetsminne i basmodellen vilket inte är vanligt i det här prisintervallet.

Ni talar om Oneplus Nord CE3 Lite som en modell som överbryggar prisgapet i mellanprissegmentet. Vad menar ni med det?

Oneplus Nord-serien är ett försök att lösa vad vi ser som ett hål i prissegmentet för mellanprismodeller. Det har historiskt varit en brist på innovation i det segmentet och ont om kraftfulla egenskaper. Vi känner att vi kan göra skillnad i det här segmentet genom att använda vår produktfilosofi i ett lägre prisintervall, eftersom vi känner att vi fortfarande klarar av att erbjuda flaggskeppsegenskaper, vår unika programvara och vårt hantverk här.

Finns det någon chans att Hasselblad-samarbetet letar sig ner till era mellanpris-modeller?

Visserligen gör vi stora framsteg på fotosidan i vårt mellanprissegment, särskilt med 108-megapixelsensorn i Oneplus Nord CE 3 Lite, men vi har för närvarande inga planer på att introducera Hasselblad-teknologi i mellanprissegmentet.

Ni beskriver Oneplus Nord CE 3 Lite som “Fast and Smooth”. Hur åstadkommer ni det på begränsad hårdvara?

Med 8 GB arbetsminne och ett Snapdragon 695-chipset i Oneplus Nord CE3 Lite tycker jag att specifikationerna inte är något att fnysa åt. Samtidigt är Oxygen OS 13 väldigt väl optimerat för att utnyttja hårdvaran på bästa möjliga sätt. Det finns ett inslag av tillit i vår produktfilosofi. När du har en Oneplus-enhet i din hand ska du ha en användarupplevelse som är snabb och följsam bortom de förväntningar du har på den prisklassen.

Oneplus Watch är slutsåld utan uppföljare. Har ni gett upp klockmarknaden eller kommer det en ny klocka? Uppdaterar ni fortfarande programvaran till Oneplus Watch?

Jag har ingenting att avslöja om kommande produkter, men med släppet av Oneplus Pad ökar vi fokus på att inte bara göra smartphones utan ett helt ekosystem.

Hur skulle du beskriva den svenska mobilmarknaden? Har den förändrats över tid?

Den svenska mobilmarknaden definieras av en stark varumärkeslojalitet, och en marknad som är viktad mot high-end på grund av att många köper mobilen på avbetalning med abonnemanget eller har en företagsmobil. Men vi ser ett ökat intresse för mellanprissegmentet jämfört mot tidigare. En viktig förändring är ett ökat fokus på hållbarhet från de svenska konsumenterna.

Vad är viktigast för Oneplus, flaggskepp eller billigare mobiler? Finns det synergier mellan dem?

Bägge segmenten är centrala för vårt företag. Flaggskeppen pressar gränsen för teknikutvecklingen framåt. Nord är en annan sak, den serien erbjuder pålitliga och ändamålsenliga enheter som ger dig allt du begär till ett pris för folk som tycker att specifikationer för specifikationernas skull inte är lika viktiga som vad de specifikationerna faktiskt tillför i praktiken.