-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
Samåkningstjänsten Uber Pop till Stockholm och Göteborg
Uber investerar i Sverige – förbjuds i Tyskland
Den samåkninstjänst som i dag lanseras i Sverige gör att Uber förbjuds i Tyskland.
I dag lanserar Uber, vars app vänt upp och ner på taxibranschen, en testversion av samåkningstjänsten Uber Pop i Stockholm och Göteborg. Tanken är att koppla ihop personer som är villiga att resa tillsammans och därigenom låta dem spara såväl plånboken som miljön, säger Uber.
Skjutsmöjligheter världen över
Enligt företaget står den genomsnittliga svenska bilen still i 23 timmar om dygnet och den timme den utnyttjas så är det för att transportera i snitt 1,5 personer. Det vill man genom Uber Pop ändra på genom att erbjuda en 60 procent billigare transport än motsvarande resa med taxi. Uber Pop är utökningen av samåkningstjänsten Uber Pool, vilken för en månad sedan startades upp i San Fransinsco, där företaget har sitt huvudsäte. I Bejing lanserades vid samma tidpunkt People’s Uber, som erbjuder stadens invånare att samåka med varandra till självkostnadspris.
– I San Francisco är den här typen av samåkning nu så effektivt att det börjar ersätta ägandet av bilar. Uber Pop är ett första steg mot att effektivisera samåkning även i Sverige. Uber Pop kan jämföras med tjänster som gör det möjligt för privatpersoner att hyra ut lediga rum och lägenheter, säger Robin Reznik, vd på Uber i Sverige.
Airbnb är en av de mest kända ackomoderingstjänster vilken brukar nämnas i samma andetag som Uber som exempel på den nya, populära delningsekonomin.
Väcker kontrovers...
Samtidigt är det just genom att Uber alltid har kallat sig en samåkningsbolag – och inte ett taxibolag – som firman orsakar kontrovers. Genom att mena sig endast sammankoppla registrerade användare med chaufförer och förbetala resorna genom Ubers app undkommer företaget som såväl taxilicenser som taxameterkrav, vilket lett till protester från taxichaufförer i städer över hela världen.
...och förbjuds
I dag förbjöd regionala domstolen i Frankfurt företagets verksamhet, såväl de mer taxiliknande tjänsterna som samåkningstjänsten Uber Pop, i Tyskland, där Uber finns i Berlin, Frankfurt och Hamburg. Domen, som hänvisade till just krav på tillstånd för en vinstdrivande tjänst, kom bara en vecka efter att Uber deklarerat att man planerade att expandera till Köln och Stuttgart tack vare den succé företaget har gjort i Tyskland.
– Det går inte att försöka hindra utveckling. Uber kommer att fortsätta sin verksamhet och erbjuda Uber Pop-tjänsten via vår app över hela Tyskland, sade Ubers talesperson Michel Doermer i en kommentar till beslutet.
Förra veckan hävde en domstol i Hamburg det beslut från stadens näringsministerium som förbjöd Uber och i Berlin har Uber överklagat en liknande dom och fortsatt sin verksamhet i väntan på en ny rättegång.
Även i Sverige anser Svenska Taxiförbundet att Uber inte följer svensk lagstiftning.
