Den såg vi inte komma

Apple reparerar huvudkameran på baksidan när Face ID krånglar

Ett fåtal Iphone X-ägare upplever problem med att Face ID inte fungerar. Och nu visar läckta interna dokument från Apple att en av åtgärderna som kan lösa problemet oväntat nog är att reparera huvudkameran på telefonens baksida.

Publicerad Uppdaterad

Det hör inte direkt till ovanligheterna att någon påpekar att Face ID – det vill säga den autentiseringsmetod baserad på ansiktsigenkänning som Apple lanserade med Iphone X – fungerar ”oväntat bra”. Och faktum är att vi nog får sälla oss till skaran som tycker just så. Men det finns användare som har upplevt ganska omfattande problem med Face ID, även om det inte tycks röra sig om särskilt många. Dessa användare kan – enligt ett internt dokument som nu läckt ut från Apple – ha rätt till en ersättningstelefon. Inga konstigheter så långt. 

Kopplingen oklart

Desto mer förvånande är däremot de instruktioner som man ger både sina egna och auktoriserade butiker kring felsökningen, om kunder skulle uppleva att Face ID inte fungerar. Den involverar nämligen telefonens bakre kamera. Ett av de första stegen i problemlösningsguiden är nämligen en reparation av den bakre kameramodulen, vilket innebär att det finns någon form av koppling mellan sensorpanelen på telefonens framsida – där bland annat True Depth-kameran som hanterar Face ID finns – och huvudkameran på bakstycket. Exakt vilken form av samband de olika modulerna har med varandra är däremot oklart.  

Källa