Tema: Inför Mobilgalan

Datorseende i världsklass

Inför Mobilgalan. 13:th Lab började med tekniken och sökte sedan efter användningsområden.

Publicerad Uppdaterad

På 13th Lab vill grundarna koppla verkligheten till det vi hittar på nätet, men historien började på ett ovanligt sätt.

– Ja, vi startade lite bakvänt, berättar medgrundaren och vd Petter Ivmark.

Bolaget 13th Lab gjorde sig kända för en större massa med hjälp av ett spel kallat Ball Invasion, men det har man till stor del lämnat bakom sig och nu syns man mest i samband med att man jobbar tillsammans med Metro i Sverige och Ryssland. 13th Lab hjälper Metro att på ett innovativt sätt locka läsare av papperstidningen till extra innehåll tillgängligt på webben, musik, film och obegränsade bildspel, saker man inte kan trycka i en papperstidning, men som ger artiklarna ett utökat liv.

– Vi jobbar i grunden med avancerat datorseende, vi gör det genom att förvandla kameran i mobiltelefonen eller surfplattan från dum 2d-app till en riktigt smart 3d-sensor, berättar Petter.

Det Petter och hans medgrundare började med, som han själv säger det, lite bakvänt tänkt, var den teknik man utgår ifrån. Gustav Söderström som är produktchef på Spotify var med redan då bolaget startade och han hjälper fortfarande till som rådgivare och investerare »och gratisjobbare nån helg«, lägger Petter snabbt till. Nyligen har 13th Lab fått sin första externa investerare i Creandum som för övrigt även är delägare i Spotify. Petter tycker om att nämna att tekniken man använder även finns i marslandaren. Man kan nöja sig med att konstatera att det är en avancerad teknik. För att bildtolkningen ska fungera krävs dels processorkraften där Ipad 2 egentligen var den första konsumentprodukt med stor spridning som kunde leverera det 13th Lab sökte.

– Det finns kanske 100 personer i världen som skulle kunna göra det vi gör från noll och vi har kompetens på absolut världsklass på det här området.

När Petter visar andra användningsområden finns även möjligheten att placera en virtuell soffa för att planera möblemang och då göra det med centimeterprecision.

– Man kan lägga ut ett fysiskt objekt i rummet, i det här fallet möbelfabrikantens katalog som exempel, och då vet appen precis hur stort rummet och omgivningen är. Vi använde faktiskt det här när vi skulle måla om på kontoret och såg exakt hur mycket färg vi behövde.

Det råder ingen tvekan om att tekniken fungerar. Även när man rör på telefonen så står soffan demonstrationen bygger på stabilt på golvet som man skulle förvänta sig av en riktig soffa.

Vilka är era omedelbara framtidsplaner för att utveckla produkten?

– För både Pointcloud Browser och Pointcloud sdk är de närmaste sakerna Androidversioner samt ännu bättre prestanda.

Vilka trender i mobilbranschen påverkar er mest nu?

– Främst den exponentiella utvecklingen i processorkapacitet. Ju mer processorkapacitet vi har tillgång till desto bättre för vår del. Vi håller även ögonen på trenderna inom wearable computing, med exempel som Google Glass.

Vad är din bild av vår mobila framtid?

– Jag tror på en mer hands-off-framtid för mobilen där den har »contextual awareness«, jag vet ingen riktigt bra svensk översättning. Det handlar alltså om att mobilen har data om vem du är, vad dina intressen är, vad dina vanor är, var du är, vad vädret är, vad dina kalender-planer är, vad du tittar på, vad du lyssnar på och så vidare och kan hjälpa till i bakgrunden utan att du behöver be om det. Ett exempel är Google Now som jag dock inte hunnit testa ännu.

Specifikt för vår bransch så tror vi att kameran kommer användas som en sensor. Vi tror att kameran inom några få år kommer vara den viktigaste sensorn för att tolka omgivningen, till och med viktigare än gps:en.

En annan sak som jag tycker är intressant är trenden inom »quantified self«, alltså att data samlas in för att analysera dina vanor som träning, mat, sömn och så vidare.

Det här är en del av Mobils artikelserie inför Mobilgalan 28 november

Inför Mobilgalan och konferensen Mobile Future som Mobil och systertidningen Mobil:Business arrangerar onsdagen den 28 november publicerar vi intervjuer med personer som arbetar med mobilitet och tjänster vi tycker är intressanta att lyfta fram. För mer information och biljetter till Mobilgalan och konferensen Mobile Future läs mer på webbplatsen för Mobile Future.