Ansvarig för produktportfölj och strategi

Intervju med Samsung-chefen: “Vi tar täten i nästa steg av utvecklingen”

Mobil har fått en intervju med Mark Notton som ansvarar för Samsungs produktportfölj på den europeiska marknaden. Vi passade på att fråga om vad som definierar den smarta mobilens nästa utvecklingssteg.

Publicerad Uppdaterad

Samsung är världens största mobiltillverkare men utmanas av allt fler svåra konkurrenter, främst från Asien. Samsungs senaste initiativ är Galaxy A9, världens första telefon med fyra kameror på baksidan.

Skulle du säga att A9 är något av en comeback, att ni nu tar tillbaka initiativet? 

– Nej, en comeback skulle jag inte kalla det. Däremot kan man säga att vi gör tydligt att vi levererar innovation i alla prisklasser.

Samsung är världens största mobiltillverkare men utmanas av allt fler svåra konkurrenter, främst från Asien. Samsungs senaste initiativ är Galaxy A9, världens första telefon med fyra kameror på baksidan.

Skulle du säga att A9 är något av en comeback, att ni nu tar tillbaka initiativet? 

– Nej, en comeback skulle jag inte kalla det. Däremot kan man säga att vi gör tydligt att vi levererar innovation i alla prisklasser.

Ska se till att produkterna når framgång

Mark Notton är ansvarig för produktutbud och strategi på Samsung och ansvarar därför för vilka enheter, allt från telefoner till surfplattor och klockor, som faktiskt hamnar i butik och hos användare. Jag träffar honom strax efter att bolaget lanserat Samsung Galaxy A9, den första telefonen med fyra kameror på baksidan. Det är även första gången som Samsung verkligen satsar på att genomföra ett stort lanseringsevent för en telefon i den lite billigare A-serien.

Jag skulle gissa att ditt arbete är något av ett drömjobb för många som läser Mobil. Kan du beskriva vad exakt det är du gör?

– Ingen dag är den andra lik. Mitt jobb är att välja vilka produkter vi ska lansera, se till att de är framgångsrika och besluta om saker som pris, färger och andra detaljer kring vad vi lanserar. Jag utgår från användarnas behov och önskemål i olika länder och ja, jag håller med om att det är något av ett drömjobb.

Tittar du i det här sammanhanget även på vad konkurrenterna gör?

– Ja, definitivt. Det är en del i att säkerställa att våra produkter är riktigt konkurrenskraftiga.

Skulle du säga att det är ett svårt jobb du har, vad är mest utmanande?

– Det mest utmanande är nog de skillnader som finns mellan olika länder på det här området. Till och med på den nordiska marknaden finns stora skillnader mellan till exempel Sverige och Finland. Det som specifikt utmärker Sverige i jämförelse med andra länder generellt är att ni till stor del är fokuserade på flaggskeppsmodeller och har ett stort teknikintresse.

Hur gör ni för att hitta trender och välja vilka av dem ni ska följa?

– Vi studerar konsumentbeteende och trender, men framförallt spenderar vi miljarder på forskning och utveckling inte för att följa trender utan för att skapa dem. Titta till exempel på vr och på skärmar med böjda kanter, det var vi först med. Vi skapade en trend som många andra sedan följt.

Hur ser du på vr-utvecklingen, det har inte hänt så mycket där den senaste tiden?

– Jo, det tycker jag det gjort. Det har hänt massor. Vi har sett mycket innovation på det området, se till exempel på spelkonsoler, men vi har även en rad spännande samarbeten. Möjligheten att via vr följa en fotbollsmatch som om du själv befann dig inne på stadion är ett sådant spännande exempel.

Ny teknik i alla prisklasser

Galaxy A9 som ni just lanserat är en telefon där ni introducerar ny teknik, en kamera med fyra linser, i en telefon som inte är en flaggskeppsmobil. Hur resonerar ni här? Ska inte den som betalar mest också få mest?

– Det som definierar en Samsung-telefon är att du får kvalitet och den senaste innovationen och det då inte bara i flaggskeppsmodellerna. I Samsung Galaxy S9 får du till exempel bättre skärmupplösning och prestanda medan A9 levererar andra fördelar. Just Galaxy A9 med sina fyra kameror på baksidan är skräddarsydd för Instagram-generationen medan andra telefoner har andra målgrupper.

Nu adderar ni ytterligare linser till kameran. Vilken roll anser du att Ai, artificiell intelligens spelar för att vi ska kunna ta bättre bilder?

– Scenigenkänningen kan anpassa bilderna efter motivet. Jag var i skogen med min son och tog en bild när han klättrade i ett träd där. Då identifierade kameran grönskan, vilket innebär att den förstärkte den i bilden. Ett ännu tydligare exempel är kanske när kameran identifierar ett ansikte och anpassar inställningarna för just porträtt.

Hur ser processen ut när en telefon som den här skapas, vad är första steget och när kom idén som till slut blev Galaxy A9?

– Vi börjar alltid med att prata med konsumenter för att förstå vad de efterfrågar. Jag kan inte säga exakt när den processen startade för just A9, men generellt handlar det om en tid på 9 till 14 månader från start till lanserad produkt. De vi talade med för att ta fram A9 efterfrågade framförallt bra kamera och bra batteritid samtidigt som prislappen skulle vara attraktiv.

Hur tacklar man de kompromisser som kan bli aktuella?

– All produktutveckling inkluderar olika kompromisser. I mobiltelefonens fall är det till exempel telefonens tjocklek som ibland ställs mot kamera och batterikapacitet, man får göra en avvägning. När vi pratar med konsumenter och ser hur de använder sina enheter handlar den dialogen inte om tekniken. Konsumenterna här hade till exempel inte efterfrågat fyra kameror specifikt utan vill bara ha möjligheten att ta bättre bilder. Med fyra linser har vi den tekniska lösningen som löser deras problem. 

Kan du redan innan lansering veta om en produkt blir en framgång, eller blir det en överraskning?

– Under arbetet med att ta fram en ny produkt gör vi undersökningar, så man har ett stickprov, men helt säker på allt kan man inte vara alla gånger. 

Vad har du för tidsperspektiv när du arbetar?

– Jag tittar främst på de kommande åren och vad som krävs för att vi ska vara framgångsrika under den perioden. Just nu är mitt fokus framförallt mot julhandeln 2019.

5G och ny skärmteknik under 2019

Så vad är nästa stora steg, vad definierar nästa fas i utvecklingen av våra smartphones?

– Om jag får börja med att definiera tiden vi befinner oss i nu är det något av en övergångsfas. Vi har telefoner med stora skärmar även i lite lägre priskategorier och det hade varit omöjligt att erbjuda för bara några år sedan. Under 2019 handlar det mer om 5G och innovationer inom skärmteknik, som vi redan antytt. På Mobile World Congress i år pratade många om 5G, men 2019 blir det tillfälle då produkterna verkligen finns på plats

Ser du att det konsumenter efterfrågar i en smartphone har förändrats de senaste åren?

– Det har inte skett några stora förändringar tycker jag. Kamera och skärm hör till de viktigaste faktorerna och batteritid är också efterfrågat.

Ser du några tydliga förbättringar som kan vara på väg när det gäller just batteritiden?

– Det förekommer en hel del utveckling på det området bland annat med grafén men någon omedelbar lösning på problemet ser jag inte just nu. Däremot kan man med hjälp av mjukvara, anpassningar och till exempel snabbladdning, för att nämna något, åstadkomma förbättringar.

Om du i ett större perspektiv tittar på alla era konkurrenter, är du då övertygad om att ni är bäst?

– Ja, definitivt!

Vad kan ni i dina ögon göra för att vara säkra på att behålla den positionen?

– Det handlar bara om en sak och det är att arbeta hårt för att göra verkligt bra produkter. Att fortsätta vara ett innovativt företag. Vi får helt enkelt inte stanna upp, inte ens en kort stund.

Mark Notton ger ett ganska självsäkert intryck och avslutar med att säga att vi kan vara säkra på att Samsung finns i täten när nästa steg ska tas.