Mobilen blir nyckeln till bilen

Reportage: Uppkopplad bil

Att koppla in mobilen till bilen är i sig inget nytt. Nu har dock antalet funktioner börjat växa enormt. Mobil sätter sig bakom ratten för att ge en lägesrapport.

Publicerad Uppdaterad

Två väldigt stora branscher är i full färd med att vävas samman mer än vad de någonsin gjort tidigare. Den smarta telefonen har letat sig in i bilindustrin och börjar få en allt större del i rampljuset från både biltillverkare och företagen bakom våra mobila operativsystem.

Det låter kanske som en självklarhet vid första anblick? Att mobilen automatiskt kopplar upp sig mot bilstereon så att du kan sköta samtal via bilens inbyggda handsfree-funktioner har ju varit vardagsmat ända sedan bluetooth blev vardagsmat i början av millenniet. Även om det är sant är det först under 2010-talet som den riktiga revolutionen har börjat bubbla fram, både som en fristående uppkopplad bil och med en smartphone som en allt viktigare del av upplevelsen. Vi på Mobil satte oss ner med både Volvo och BMW för att ta reda på hur läget ligger för mobilen som en allt viktigare del av bilen. Samtidigt har vi även tittat på hur olika biltillverkare löst kopplingen och vad de erbjuder redan idag.

Flera spelare från flera håll
Vad som kan vara värt att nämna redan tidigt är de olika tidsaspekterna. För även om vi haft smarta telefoner i sin nuvarande form under tio års tid och vi under betydligt längre tid än så sett olika initiativ med koppling mot bilen handlar det om två helt olika världar. Vi kan ta den stora CES-mässan i Las Vegas i januari varje år som exempel, då både mobiler och bilar lanseras. En mobil som lanseras där förväntas vara ute på marknaden under första kvartalet samma år. Samma tillverkare förväntas sedan släppa ifrån sig flaggskeppsmobiler en eller två gånger till under samma år. Hos andra sidan kan en bil eller ett nytt system från en biltillverkare lanseras under mässan, men det är i många fall inget som kommer att rulla på vägarna förrän tidigast i slutet av året, oftast först året efter. 

Illustration av Mercedes lösning för styrning av bilen med mobilen

Det beror dels på att bilar har betydligt längre livslängd och är en betydligt större investering än en telefon, dels på säkerhetsaspekten.

Det ska även sägas att lösningen för att integrera mobilen med bilen kommer från två olika håll med två lite olika infallsvinklar. Från mobilvärlden hör vi ofta talas om Apples Carplay, som introducerades 2014 och Googles Android Auto som släpptes lös året efter. Här handlar det om samtals- och meddelandehantering, kartor och kanske mest om infotainment. Det senare via appar som Spotify, Audible eller tjänster för väder, reseplanering och liknande. Dessa system lägger sig oftast ovanpå bilens befintliga lösning, men är utan undantag frikopplade från biltillverkarens egna tjänster.

Apple Carplay

Från biltillverkarnas håll har snarare infotainmentbiten och appar utvecklats allt eftersom. Samtalshantering och navigation har länge varit två viktiga funktioner, men det är rätt nyligen vi sett lösningar där exempelvis Fords Sync 3-plattform pratar med mobilens installerade Spotify-app eller där BMW gärna framhäver att deras integration av just Spotify är bättre än den till Apples Carplay. Här handlar det även om djupare funktioner mot företagens egna mobilappar. Data från bilen som färddata, upplåsningsfunktioner och fjärrvärme är några ganska vanliga exempel som bara Apple och Google kan drömma om att få hantera. Varför återkommer vi till lite senare.

Säkerhet först
Säkerhetsaspekten är som sagt ett återkommande tema, av förklarliga skäl. Det var därför Volvo stoppade in SIM-kort i sina bilar redan 2001 med introduktionen av Volvo on Call.

Martin Lundskog och Anders Lundh på Volvo

– Då handlade det om en ren trygghetsfunktion, förklarar Martin Lundskog som är produktchef i Sverige för Volvo on Call. Systemet känner av om bilen är med om en krock, exempelvis om airbagen löses ut, och då kan vi ringa upp föraren för att kolla så att allt är okej. Behövs det kan vi även sköta kopplingen mot räddningstjänst via det systemet.

När Volvo on Call introducerades var dock användarantalet väldigt litet.

– I början fanns det med i ungefär en procent av våra sålda bilar, berättar Martin Lundskog. Det blev lite konstigt att marknadsföra världens säkraste bilar för att sedan sälja på ytterligare ett säkerhetslager. År 2011 lade vi till möjligheten att starta bilens värmare via SMS och då stack användarantalet iväg till 13 procent. Även idag, när Volvo on Call finns installerat i 85 procent av alla bilar vi säljer är det just värmen som vi ser absolut mest trafik på.

Även om det började som en säkerhetstjänst med samtal följdes det upp av en fullskalig applösning under 2012 och idag finns appen till Ios, Android, Windows Phone och även till klockor med Apples och Googles system. Tjänsteutbudet varierar lite mellan modellerna, men att övervaka bilens lås, värme och att låta den blinka eller tuta för att man lättare ska kunna hitta den hör till standardfunktionerna. Viktiga data om bilen, körjournaler och möjligheten att skicka mål för navigering till bilen i förväg eller att se på en karta var den står parkerad gör att Volvo själva ser sig som ledande på just appområdet.

– Det finns faktiskt historier om hur folk gått in hos Audi och frågar efter bilar med Volvo on Call, säger Martin Lundskog. 

Även BMW är väl inkörda på området, där 2013 var året då samtliga bilar utrustades med SIM-kort för att på olika sätt kunna kommunicera med omvärlden. När vi testar deras system är dock inte Androidappen färdigutvecklad, men den borde finnas när du läser det här. På samma sätt är Android Auto inte implementerat ännu, men även det ska vara på väg enligt Mikael Lavrell som är Produktchef för ConnectedDrive BMW Group Northern Europe.

Mikael Lavrell, BMW

För BMW:s del finns lås-, värme- och “hitta tillbaka till bilen”-funktioner som en grundfunktion i företagets app BMW Connected, tillsammans med kördata och information om när det är dags för service. Han belyser även anpassningsmöjligheterna med BMW:s system. BMW har även Conneted Store, där användaren kan köpa till tjänster till bilen, en inte helt ovanlig lösning för att bygga ut bilens funktioner i efterhand.

– Självklart handlar det om vad hårdvaran i bilarna klarar av rent fysiskt, säger Mikael Lavrell. Men vi jobbar hårt med vad vi kallar för Open Mobility Cloud och att många av våra tjänster ska vara molnbaserade. På så vis kan många av våra tjänster köras i alla våra bilserier och även uppdateras löpande.

Olika livslängd
Just biten med livslängd och uppdateringar är lite en fråga som mobilanvändare, särskilt från Androidlägret, har brottats med under många år och som nu blir en aktuell fråga även för bilarna. När det kommer till inbyggda appar och tjänster är det numera ganska vanligt att systemet i sig och tillhörande appar kan uppdateras antingen via bilens inbyggda mobilkoppling eller via en inkopplad telefons datauppkoppling. Samtidigt handlar det mycket om vilken hårdvara som finns inbyggd från start och i dagsläget är navigeringsdelen och tillhörande kartor inte flexibla nog, utan behöver uppdateras via USB för att inte slita alltför mycket på din datapott.

Illustration av appar i BMW:s system

– Utvecklingen går mot att allt blir mer uppkopplat, säger Anders Lundh som är ansvarig för affärsutveckling uppkopplad bil på Volvo Car Sverige. Innan 2014 års modeller var du tvungen att uppdatera kartor med DVD-skivor men nu handlar det om USB. Det beror mycket på att databasen för kartor inte är gjord för mindre uppdateringar, men vi rör oss åt det hållet.

Vad som märks tydligt är dock att uppkoppling, oavsett om det sköts via bilen eller via mobilen, har fått en allt större roll i den här världen. Det anser man på både Volvo och BMW.

– Det har blivit en jätteviktig del med ett väldigt tydligt fokus, menar Anders Lundh på Volvo.

– Vi har beslut från högsta ledningen att fokusera på det här området, säger Mikael Lavrell på BMW.

För Volvos del handlar det lite om olika plattformar beroende på bilmodell och att de jobbar mer med att de funktioner som finns i bilen från start ska fungera felfritt. Samtidigt belyser de en ganska ny satsning som ett bra exempel på hur även äldre bilar kan få nya funktioner.

Illustration över hur Volvos in-Car Delivery fungerar

– När vi drog igång vårt pilotprojekt med Mat.se och Postnord för In-car Delivery var det något vi kunde slå på för bilar från 2012 och framåt, berättar Martin Lundskog. Det innebar att väldigt många Volvoägare kunde få tillgång till tjänsten utan att för den sakens skull behöva ha en bil av senaste årsmodell. Just det visar perfekt hur vissa tjänster kan skjutas ut till befintlig teknik.

Just In-car Delivery innebär att du kan få din beställda matkasse eller paket som ska levereras via Postnord direkt till bakluckan på din bil. Budet får en temporär nyckel under en bestämd tidsperiod och kan öppna bakluckan för att placera leveransen där. I USA kör BMW ett liknande test med Amazon för att leverera till bilens baklucka.

Konkurrerande system
Från en förares perspektiv kan det tyckas lite bökigt med att ha två egentligen helt olika system i bilen om du vill använda Apples Carplay eller Googles Android Auto. Bilarnas egna system bjuder ofta på en hel del extrafunktioner för såväl navigering som bil- och samtalshantering. Samtidigt finns potentialen för mer aktuella kartor till navigering och ett system du är mer bekant med via mobiljättarnas varianter.

– Vi ser det mer som ett komplement, menar Martin Lundskog. Vi har ett samarbete med både Google och Apple och var nästan först ut med stöd för bägge systemen. Men vi vill hela tiden garantera funktionalitet och säkerhet så hur det ser ut med djupare integrering är något vi får ta framöver.

Även BMW framhåller samarbetsdelen. 

– Vi försöker dela så mycket som möjligt, säger Mikael Lavrell. Det handlar mycket om vad användaren själv känner sig bekväm med, men på det stora hela blir det då lite ett val mellan vårt Connected Drive och Carplay.

Att det skulle röra sig om konkurrens mellan biltillverkarnas system och mobiljättarnas varianter handlar det inte om enligt vare sig Volvo eller BMW. Däremot finns det andra anledningar till att hålla utomstående på armlängds avstånd i den här frågan.

Jacob Kastrenakes på amerikanska The Verge tog sig nyligen en titt på det hela och kom fram till att användardata och pengar spelar en stor roll här. Data lost is Money lost är kontentan av hans efterforskningar, där han pekar på uppgifter om att livstidsvärdet på en bilköpare ligger på hisnande 500 000 dollar med allt summerat (bilköparens totala livstid då). I och med att både bilarna blir mer “som rullande datorer” och telefonernas inblandning i det hela spelar en allt större roll blir även användardata viktigare. Att det handlar om integritetsfrågor blir givetvis en del av det hela, men samtidigt vill givetvis biltillverkarna själva hålla koll på bilens data och pengarna som kommer med det. 

Utöver uppenbara kostnader som själva bilarna vid varje köp handlar datadelen om alla andra bitar. Bränsle eller laddning, uppgraderingar, reservdelar, service, eventuella försäkringar och så vidare. Om bilen har koll på alla data kring det och samtidigt kan styra bilägaren till auktoriserade verkstäder eller liknande fortsätter såklart biltillverkaren att tjäna på kunden under hela ägandeperioden. Från andra hållet blir det samtidigt inte direkt svårt att se varför Apple och Google vill in på den spelplanen.

Det märktes även på CES-mässan tidigare i år, där bland annat Ford och Toyota utannonserade ett samarbete under namnet Smart Device Link. I korthet är det ett konsortium för att kunna samarbeta med apputveckling till bilar oavsett tillverkare. I dagsläget är dock varken BMW eller Volvo med i det samarbetet, utan fokuserar istället på användarupplevelsen. Anders Lundh på Volvo motiverar det med att man vill kunna garantera funktionalitet.

Infrastrukturen behöver byggas ut
Oavsett hur fördelningen i användardata ser ut (och i förlängningen vad Apples och Googles planer för bilar i allmänhet är) händer det mycket från många olika håll när det kommer till den uppkopplade bilens roll i våra liv. Amazons röstassistent Alexa fanns i flera olika lösningar från biltillverkare på CES-mässan och även om tjänsten inte är lanserad i Sverige visar det här att röststyrningen och artificiell intelligens blir allt viktigare. Kopplingen mot det smarta hemmet har mycket stark tillväxt och det här syns redan nu hos BMW.

– Vi har lagt in stöd för IFTTT genom vår betatjänst BMW Labs, berättar Oskar Södergren som ansvarar för företagskommunikation på BMW. 

Exempel på hur IFTTT kan koppla ihop en BMW med ditt övriga digitala liv

Just tjänsten IFTTT innebär att man enkelt kan skapa kopplingar mellan olika tj��nster med IFTTT-stöd. Namnet utläses If This Then That och innebär att du kan skapa händelser i en tjänst som triggas när något annat händer i en annan tjänst. Till exempel, berättar Oskar Söderström, så skulle lamporna hemma kunna tändas när du närmar dig hemmet med bilen. Han fortsätter: 

– Via Labs testar vi olika funktioner som senare kan leta sig ut till våra öppna kanaler, vår senaste app är ett exempel på det. Med stödet för IFTTT har vi ett par funktioner som kan kopplas in där, med de tända lamporna när du närmar dig som ett exempel. 

Oskar Södergren, BMW

Just det uppkopplade hemmet tog stor plats under årets CES-mässa och BMW:s lösning med IFTTT och andras kopplingar mot Amazons Alexa, Googles Google Home eller Apples Homekit är något som både ligger nära i tiden och anknyter tydligt till mobilen. Sett till bilen och dess egen uppkoppling finns det även en hel del nyheter där. Mercedes har redan idag en tilläggstjänst till några av sina bilar som låter bilen parkera själv i trånga utrymmen utan att du behöver sitta i den. Funktionen styrs via en app i mobilen och du kan både köra in och ut ur parkeringsrutan med den. BMW har en liknande funktion, men via en kombinerad bilnyckel och fjärrkontroll. Dock utesluter de inte att den letar sig vidare till telefonen. Deras variant av det hela handlar mer om att bilen gör det själv.

– Vi visade det på CES-mässan i januari, säger Oskar Södergren. Där kunde du säga åt bilen att parkera och gå ur den, så skötte bilen parkeringen själv. 

Tekniken som visades upp krävde dock att föraren befann sig i närheten av bilen, men att det utökas knyter an till utvecklingen av 5G-nätet och dess främsta uppgift som informationsbärare för sakernas internet (där bilar på sitt sätt ingår).

Interiör med infotainmentdel i BMW:s nya 5-serie

– Infrastrukturen behöver byggas ut, menar Oskar Södergren. Men ett troligt nästa steg är att den här tekniken kan användas på större parkeringsplatser och att du stiger ur bilen redan vid infarten till parkeringen. Troligen kommer vi att se något sådant inom en inte alltför avlägsen framtid på exempelvis flygplatsparkeringar eller vid stora shoppingcenter.

Uppkoppling är nyckeln

Den uppkopplade bilen lämnar kopplingen till mobilen bakom sig när vi blickar ännu längre fram mot självkörande bilar. Redan idag finns en hel del teknik som gör att bilen automatiskt håller farten och följer linjerna i vägen, men föraren måste fortfarande vara aktiv och hålla händerna på ratten. Med utbyggnad av uppkoppling även för den traditionella infrastrukturen kommer även de självkörande bilarna att utvecklas, något som mer eller mindre samtliga biltillverkare jobbar på i en eller annan form.

Annika Bjerstaf, Volvo

– Vi har testpiloter på vissa sträckor och jobbar med både vårt eget Drive Me-initiativ och tillsammans med bland annat Uber, säger Annika Bjerstaf som är pressansvarig på Volvo. Samtidigt poängterar hon att det inte handlar om att introducera teknik för teknikens skull utan det ska ge ett mervärde också.

Oskar Södergren på BMW är inne på samma spår.

– Tekniken och alla sensorer finns redan där i exempelvis vår nya 5-serie för att den ska kunna köras autonomt. Det är mer en fråga om mjukvaran som behöver utvecklas mer och både infrastrukturen och lagstiftningen som behöver komma på plats för att vi ska kunna släppa ratten helt.

Interiören med infotainmentsystemet i Volvo S90

Oavsett om du tittar på det som finns idag, på biltillverkarnas egna system eller på vad Apple och Google gör så har mobiltelefonen en viktig roll. Blickar du framåt mot uppkopplingen mot det smarta hemmet och längre bort mot självkörande bilar spelar både mobilen och framför allt mobilnäten en betydande roll för utvecklingen. Sett ur den här synvinkeln på bilen så är vi bara i början av färden.

Uppkopplade Bilar Sammanfattning

Vi på Mobil har tittat på ett gäng olika biltillverkare för att se hur de löst såväl bilens egna uppkoppling som kommunikationen med telefonen. De fullständiga testaerna kan du läsa här på mobil.se, men nedan följer en liten sammanfattning.

Android Auto
Inte lanserad i Sverige än och därmed att betrakta som beta, något som märks allra tydligast i en bristande röststyrning. Den har styrkan i Google Maps och ett någorlunda likvärdigt apputbud mot Apple Carplay. En stor fördel är att den fungerar både på en kompatibel bils skärm och med telefonen som skärm för hela lösningen. Det gör att den fungerar betydligt bredare än Apples motsvarighet. I likhet med Apple krävs det dock att du går ut ur Android Auto för att hantera bilspecifika funktioner och radion. Även om kartor går att köra offline kräver navigation och det mesta andra att du har uppkoppling.

Apple Carplay
I likhet med Android Auto bygger det på att Apples eget gränssnitt lägger sig över vad som än finns där från början. När det kommer till musik- och radioappar finns ett stort utbud att tillgå, men det är värre med lokalsök i fristående appar som Tripadvisor, Wikipedia eller Yelp. Apples kartor har blivit bättre sedan sin pinsamma lansering, men ligger ändå funktionsmässigt efter många alternativ. Istället är det röstassistenten Siri som stjäl showen genom att fungera riktigt bra för att både läsa upp och förstå tal. Samtidigt blir det en nackdel att i stort sett allt i systemet kräver uppkoppling.

Ford Sync 3
Ford lyckas med ett riktigt bra gränssnitt som är rent och enkelt att förstå sig på. Rösttjänsten är en av förhållandevis få som begriper svenskt tal och även vid uppläsning finner vi den riktigt naturlig. Ford har även löst appar på ett lite eget sätt, genom att plocka in kompatibla appar från telefonen till gränssnittet. Väl där fungerar de dock minst lika bra som konkurrenternas inbyggda motsvarigheter. Fords system lider dock av att vara väldigt välbyggt på insidan, men samtidigt helt sakna fjärrkontakt via en app i telefonen för låsstatus eller möjlighet att fjärrstyra värmare. Stöd för både Android Auto och Carplay finns.

Mitsubishi Smartphone Link Display
Det finns en pekskärm och du kan köra musik och samtal via bluetooth, precis som till alla andra bilar. Där tar det dock slut. Istället för att introducera någon halvmesyr väljer Mitsubishi att helt förlita sig på Apples Carplay för navigering och underhållning (Android Auto kopplar inte upp för oss men vi hittar spår av ett stöd, så det är på väg). Med en så pass basal inställning känns inte avsaknaden av fjärrstyrning lika sur, även om det hade varit trevligt. Däremot bryts hela uppkopplingen så snart motorn stängs av och våra samtalspartners störs även av motorsurr vid högre hastigheter.

Mercedes Connect Me
Mercedes vill mycket, kan mycket och har samtidigt lite underliga lösningar. Android Auto och Carplay finns det stöd för. Men de förstör mest upplevelsen och eftersom Mercedes inte har pekskärm i sina bilar (däremot tre andra, vitt skilda styrsätt) blir de systemen lite yxiga att styra. Istället kan du välja mellan två olika skärmar att visa mer eller mindre all information på. Två separata appar finns. En för fjärrstyrning med de flesta funktioner ombord och en för fjärrparkering med mobilen. Den senare kostar dock extra som prenumerationstjänst, något som tyvärr återkommer lite väl ofta som begrepp i Mercedes lösning.

BMW Connected Drive
Ett väldigt väl utbyggt system på många sätt, med navigation och appar inbyggda i paketet. Vid testtillfället fungerar bara Carplay som extern tjänst, men Android Auto ska vara på gång. Även appen för fjärrstyrning är i sitt modernaste skick enbart för Apple vid testtillfället, men Android borde finnas när du läser detta. Appen klarar de flesta fjärrstyrningsfunktioner vi kan begära, inklusive navigationssynk mot din kalender, men fjärrparkering via app som hos Mercedes saknas. Väl i bilen finns en robust flora av appar och en riktigt vettig navigationslösning. Styrning sker via pekskärm eller genom olika handrörelser framför skärmen. Det senare känns dock mer som en gimmick. BMW är ensamma bland de testade biltillverkarna om att erbjuda vidare uppkoppling och interaktion via IFTTT, vilket gör att den kan bli en del av det smarta hemmet.

Volvo on Call
On Call är fjärrtjänsten i form av nödtelefon och fjärrstyrningsapp (med alla funktioner vi kan begära, plus exporterbar körjournal). Det tillhörande systemet i bilen utgörs av en enorm pekskärm, en förhållandevis rik flora appar och en flexibel navigationstjänst. Den senare kan visas på huvudskärmen, på skärmen bakom ratten eller i enklare form i HUD-skärmen på vindrutan. Stöd för Android Auto och Carplay finns från start och Volvo är den enda testade tillverkaren som har en fjärrstyrningsapp för såväl Ios och Android som mobila Windows.

Citroen Connect
I Citroen är systemet uppdelat mellan en sjutums pekskärm och en rejält bredbildad tolvtumsskärm (som även agerar instrumentpanel för hastighet och liknande). I dagsläget finns stöd för Carplay (dock bara via den mindre skärmen) men Android Auto är på gång. Citroens egna system har ett gränssnitt som kräver lite mer invänjning än andra, men som hanterar ljud och samtal bra. Navigationen verkar dock ha lite problem med att ladda kartor sömlöst och ibland är röstnavigeringen ur synk mot kartans instruktioner. Systemet är dock en bra grund, som även kan dra nytta av de funktioner som följer med Apple Carplay.