Med rätt program i datorn är det enkelt att omvandla dvd-skivor och videoklipp till format som funkar i mobilen. I guiden används programmet Nero Recode
- ett enkelt videoprogram som följer med många datorer och dvd-brännare. Nero-sviten kostar cirka 700 kronor att köpa separat.
1. Börja med att ta reda på vilket videoformat som är bäst för din mobil. Vissa tillverkare har information om detta på sina utvecklarsidor, men det går också bra att prova sig fram.
2. Starta Nero Recode och välj »Omkoda dvd och videofilmer till Nero Digital«.
3. I programmet finns två rullgardinsmenyer - "Nero Digital-kategori" och "Nero Digital-profil". Om du tillverkar video för Playstation Portable eller Ipod finns det färdiga inställningar i kategorimenyn. För mobiler och andra spelare - välj »Nero Digital« eller, om din enhet har stöd för H.264 - välj »Nero Digital AVC«. Tänk på att H.264 kräver mycket processorkraft - exempelvis Sony Ericssons mobiler klarar inte att visa videoklipp med lika många pixel i H.264-format jämfört med H.263 eller mpeg-4. Gränsen för H.264 hos Sony Ericsson går vid qcif och 15 bilder per sekund. Vill du ha mer så välj »Nero Digital« utan AVC. Profilmenyn låter dig välja hur avancerad kodning du vill använda. Profilen »Mobile« är enklast och ger små videoklipp med 15 bilder per sekund. Det funkar i de flesta mobiler. Mediespelare och mer avancerade videomobiler, till exempel Nokia N95, klarar även profilen »Portable« som ger dig upp till 30 bilder per sekund och som mest cif-upplösning.
4. Nu är det dags att lägga till innehåll. Tryck på knappen "Importera filer" och välj ut de videoklipp och dvd-titlar som du vill titta på i mobilen. Du kan förhandsgranska filmen och ta med rätt ljudspår och textremsor innan du trycker på »Lägg till titel«. Om Nero Recode inte vill läsa din dvd-skiva, prova att först kopiera den till hårddisken med programmet DVD Shrink - se listan.
5. När filmen är laddad i Nero Recode kan du med fördel göra ett kortare videoklipp för att testa kvaliteten innan du kodar hela filmen. Tryck på »Klipp film« och ange start- och stoppunkt för ett kortare avsnitt. Vet du att alla inställningar är okej kan du gå direkt vidare till knappen »Nästa«. Välj vilken mapp du vill spara videoklippet i och tryck på »Bränn«. Nu kodas filmen om till det format som du valt - det kan ta ganska lång tid beroende på hur snabb processor din dator har och vilka format du konverterar till respektive från.
6. När kodningen är klar - tryck på "Nästa" och sedan "Avsluta". Videoklippet sparas i mappen som du valde i förra steget. Kopiera det till mobilen på lämpligt sätt - till exempel med usb-kabel eller med en minneskortläsare.
Nokia Video Manager
Webbsida: www.nokia.com/A4370009
Ett tilläggsprogram för Nokia PC Suite som söker igenom datorns hårddisk efter videoklipp och omvandlar dem till rätt format för din mobil.
Magix Movies2go
Webbsida: www.magix.com
Kodar till format som fungerar i PSP, Ipod och de flesta videomobiler. Movies2go läser dvd-filmer. Magix Movies2go kostar cirka 300 kronor.
Smartmovie
Webbsida: www.lonelycatgames.com
Krymper ner dvd-filmer och videoklipp från datorn till en storlek som passar på mobilens display. Programmet har även funktioner för textning. Fungerar med Symbian- och Windows Mobile-smartphones samt med Palm OS, Pocket PC och Linux på handdator. Smartmovie kostar cirka 210 kronor.
DVD Shrink
Webbsida: www.dvdshrink.org
Ett gratisprogram för att göra backup av dvd-filmer. DVD Shrink kan inte omvandla filmer direkt till mobila format, men löser ofta problem med skivor som inte fungerar i andra program.
program>
Okomprimerad video kräver helt absurda mängder data. En okomprimerad långfilm i dvd-kvalitet skulle behöva flera hundra gigabyte lagringsutrymme, men dvd-standardens kodning gör att det räcker med mellan 4 och 9 gigabyte.
Kodningen arbetar på flera olika sätt för att minska mängden data. En mycket enkel form av videokodning är Motion JPEG (MJPEG). Med MJPEG lagras varje bildruta med en kompression som liknar jpeg-kompressionen i vanliga digitala stillbilder. Varje bildruta komprimeras och lagras för sig - det är bra om videon ska redigeras eftersom det går att göra klipp var som helst utan kvalitetsförluster. Den stora nackdelen med att nöja sig med kodning inom bildrutan är att hela bilden måste lagras gång på gång - även om det kanske bara är en liten del som förändrats. När någonting utspelar sig framför en bakgrund som ser likadan ut i bildruta efter bildruta finns det mycket att vinna på att bara lagra bakgrunden en gång och sedan beskriva rörelsen.
De riktigt effektiva kodningsformaten lagrar bara hela bilden då och då och grupperar ett antal bildrutor till en GOP (Group Of Pictures). Varje GOP innehåller bara en komplett bild och en sådan bildruta kallas Intra (I) Frame. Mellan varje I-frame finns flera bildrutor som inte är helt kompletta utan bara innehåller det som förändrats. De kallas Predicted (P) Frames eller Bidirectional (B) Frames beroende på om de bara bygger vidare på föregående bildruta eller om de också tar hjälp av nästa bildruta för att forma en komplett bild. Ett kodningsformat som innehåller många B-frames kräver mindre datamängd, men mer processorkraft än ett format som använder fler I- och P-frames.
För att kunna lagra informationen i P- och B-frames på ett bra sätt krävs smarta metoder för att beskriva förändringen mellan bild-
rutorna. Kodningen letar efter gemensamma nämnare genom att dela in bildrutorna i skivor (slices), makroblock och block. Skivorna används för felkorrektion och består av en rad med makroblock. Ett makroblock i sin tur är en kvadrat bestående av ett antal block. Den allra minsta enheten i en bild är en bildpunkt eller pixel och ett block kan till exempel bestå av 8 x 8 pixel.
Kodningen försöker komma undan med att lagra så lite information som möjligt om varje makroblock och letar efter partier som liknar varandra så att inte varje pixel måste lagras på nytt. Kanske har blocken samma utseende som i en angränsande bildruta eller så har det bara flyttats en aning. Hela processen går ut på att bara ta med förändringar som är så stora att ögat kan uppfatta dem i flödet av bildrutor - och ögat är lätt att lura. Det räcker med några tusendelar av filmens okomprimerade storlek för att få bra kvalitet.