Strömslukande medhjälpare

Test: Polar Wearlink+ Bluetooth

Att använda dig av ett pulsband när du motionerar ger dig värdefull information om din träning både under och efter träningspasset, information som du själv sedan kan använda för att förbättra dina resultat.

Publicerad:

6 jul 2013 - 13:18

Uppdaterad:

19 okt 2015 - 13:33

Att använda dig av ett pulsband när du motionerar ger dig värdefull information om din träning både under och efter träningspasset, information som du själv sedan kan använda för att förbättra dina resultat.

Då Android saknar profiler för de träningssensorer som används med bluetooth 4.0 (de ska komma ”snart” har det hetat i mer än ett år nu) och inte alla Androidtelefoner ens har stöd för bluetooth 4.0 är det helt enkelt lösningen med ett pulsband med mer traditionell bluetooth som gäller än så länge. Det är just det som Polar Wearlink+ erbjuder och har så gjort i ett par år i ett par olika versioner.

Pulsbandet aktiveras så snart du dragit på dig det och sedan går du den vanliga vägen med att para ihop bluetooth-enheter i telefonen innan du kan ge dig in i din träningsapp och tala om för den att det finns ett pulsband tillgängligt. Här tar det ett par försök innan våra träningsappar vill veta av pulsbandet, men efter de försöken är allt igång och när vi upprepar proceduren vid senare träningspass är apparna betydligt mer villiga att godkänna pulsbandets existens.

Väl igång upplever vi inte att bandets inspelning av puls spikar eller drabbats av tapp i någon nämnvärd utsträckning, utan det fungerar som det ska. En given nackdel är så klart att pulsbandet kopplas över en ganska strömslukande bluetooth, så du kan lika gärna köpa en kasse knappcellsbatterier samtidigt som du skaffar bandet. Å andra sidan är bandet billigare än motsvarigheterna med bluetooth 4.0.

Träna med mobilen

.

.

 

.