Stort jämförande test: Här är bästa kameramobilerna 2018
Sex olika mobiler gör upp om titeln bästa kameramobil och det är tydligt att flera av telefonerna erbjuder stora nyheter på kameraområdet, jämfört med vad som ens var möjligt för några år sedan.
När jag börjar skriva på den här texten nu så har jag tagit flera hundra bilder med de sex telefoner vi samlat till det här testet, men jag har ännu inte granskat alla bilder och jämfört i detalj. Det gör jag i takt med att jag skriver.
Jag kan redan innan jag detaljgranskat bilderna konstatera att majoriteten av telefonerna i testet presterat extremt bra och det finns flera tekniska nyheter i det här startfältet som visat sig påverka bilderna. Numera är ju dubbla kameror på baksidan mer regel än undantag och det är bara två telefoner som sticker ut. Sony Xperia XZ2 har en kameralins på baksidan och Huawei P20 Pro skiljer sig också från mängden med sina tre kameror. Dubbla kameror ger beroende på vilken telefonmodell vi pratar om extra funktioner som zoom, vidvinkel eller effekter som oskarp bakgrund på dina porträtt – helt enkelt en funktion för att få motivet att framträda tydligare när bakgrunden blir snyggt oskarp med kort skärpedjup som i bilder från en bättre systemkamera.
Förhandsfavoriten får man säga är Huawei P20 Pro som nyligen lanserats och som tar riktigt bra bilder i mörker samtidigt som de tre linserna på baksidan även gör att den har bästa zoomegenskaperna, i alla fall på pappret. Samsung har tidigare presterat bra i våra kameratest, så S9 Plus lär också ta en framskjuten placering medan Nokia och Asus får ses mer som utmanare. Man stöter dock alltid på överraskningar, oavsett vilket moment i testet som det rör sig om och ingen telefon är bäst på allt. De har alla svagheter där någon annan i startfältet är bättre, även om ju alla dessa telefoner generellt får betraktas som bra kameramobiler.
Annons
Så går testet till
När vi testar mobilkameror på det här sättet gör vi det genom att ta bild av samma motiv med alla telefoner och sedan jämföra resultatet sedan bilderna förts över till en dator. Man kan luras att tro vid fototillfället att en telefon är klart bäst för att sedan märka att det mer var skärmen i den telefonen som presenterade bilden särskilt fördelaktigt. Vi har tagit flera hundra bilder som vi sedan jämfört och alla de jämförelserna bidrar till det slutliga betyget. Ibland handlar skillnaderna mest om tycke och smak och de gångerna påverkar inte det slutresultatet, men det finns gott om skillnader där bilderna faktiskt är tydligt bättre eller sämre än konkurrenternas. Det är också de bilderna, de som visar på de tydligaste skillnaderna, som vi koncentrerar oss på i testet när vi nu ska utse en vinnare.
Utöver det man generellt tittar på när man bedömer foton har dagens mobiltelefoner en del specialfunktioner som vi ska titta lite extra på. Framförallt gäller det effekten att lägga på oskärpa till bakgrunden exempelvis när du tar ett porträtt. Det är en möjlighet som har dykt upp i samband med att telefonerna fått dubbla kameror, men den används även för selfies, allt detta med varierande framgång dock, vilket vi ska återkomma till. Speciellt med mobiltelefoner är även hur de presterar i mörker. Det har traditionellt varit en påtaglig svaghet, men utvecklingen har gått framåt och det gäller både kameran på baksidan och selfiekamerorna. De senare kan numera använda skärmens ljus när den lyser upp som en fotolampa. Den funktionen har för första gången alla telefoner i testet. När ljusförhållandena passar för det kan Iphone X använda sin 3D-kamera för att skapa bättre oskärpa i selfies, medan Sony Xperia XZ2 helt saknar möjlighet att lägga på oskärpa i bakgrunden på selfies. Några av telefonerna, men inte alla, har optisk zoom, men allt detta kommer vi in mer på i detalj när vi nu tittar närmare på var telefon för sig.
Annons
Apple Iphone X
Det som gör Apples Iphone X unik i det här startfältet som annars består av idel Android-mobiler är framförallt selfiekameran med det ovanligt exakta porträttläget. Visst har telefonen även Ios som operativsystem vilket innebär väl utbyggda fotofunktioner, kopplingen till Apples molnlagring, smart bildgalleri som kan sortera bilderna efter olika egenskaper eller vem som är porträtterad, men där är skillnaden inte så jättestor mot konkurrenterna. Googles fotogalleritjänst Google Foto med molnlagring finns som app till alla Androider och för den delen även till Iphone och erbjuder snarlika funktioner.
Avskalad kameraapp
Apples kameraapp i Iphone X känner vi igen från tidigare modeller och här sveper du i sidled för att växla mellan olika egenskaper som foto, video, panorama och annat. Det är ett bra upplägg som är lättanvänt, men att stega mellan sju olika lägen kan ta lite tid, även om det finns de som har fler lägen att svepa mellan. Man kan möjligen i Iphone sakna ett proffsläge där man som användare har möjlighet att styra mer över inställningarna manuellt. Vill du ha det, eller möjlighet att spara dina bilder i så kallat RAW-format för ännu mer kontroll över detaljerna är du hänvisad till tredjepartsappar. Direkt i vanliga fotoläget kan du i alla fall hålla in fingret för att låsa fokus och exponering. Det går även att justera exponeringen separat genom att klicka i sökarbilden och dra i det reglage som då dyker upp.
Liksom systermodellen Iphone 8 Plus har Iphone X dubbla kameror på baksidan vilket ger den 2 gångers optisk zoom och porträttläget som gör att du kan få en effekt med oskarp bakgrund till exempelvis just porträtt, men även andra motiv. För att det ska fungera krävs dock att det varken är för ljust eller för mörkt när du tar bilden och att motivet är på lagom avstånd, ungefär en till två meter bort. De här begränsningarna har dock Apple gemensamt med övriga som med hjälp av dubbla kameror och mjukvara erbjuder den här oskärpeeffekten som även kallas bokeh eller ibland artistisk oskärpa.
Att Iphone X dessutom kan använda det Apple kallar true depth-kameran, den som används till ansiktsigenkänningen Face ID när du låser upp telefonen, för selfies märks. Iphone X är duktig på att addera oskärpa som faktiskt ser bra ut, medan flera av konkurrenterna ger oss bilder med ofta flammiga övergångar mellan oskarpt och det som ska vara skarpt.
När det gäller bilderna visar Iphone X att den har en hög lägstanivå och det är egentligen ingen bild som Iphone helt misslyckas med. Kvaliteten på bilderna är väldigt jämn oavsett vilka situationer man utsätter den för. Zoomen är ett område där Iphone utmärker sig, dock utan att vara allra bäst eftersom både Samsung och Huawei, med en kombination av hård- och mjukvara får man förmoda, lyckas snäppet bättre. För selfies är Iphone X den som ger bäst självporträtt när du använder funktionen för oskarp bakgrund i porträttläget, tack vare ansiktsavläsningen i 3D då, men sammantaget får den ändå se sig slagen.
Plus: I mörker, selfies, hög jämn kvalitet, porträttläget
Minus: Inget manuellt läge
Asus Zenfone 5
Med Zenfone 5 och framförallt systermodellen med bättre prestanda, flaggskeppet Asus Zenfone 5Z, tar den taiwanesiska datortillverkaren definitivt steget in bland de stora tillverkarna, de som är något att räkna med. Eftersom flaggskeppsmodellen Zenfone 5Z ännu inte släppts när vi gör detta test är det Zenfone 5 som deltar, men de båda telefonernas kamerauppsättning är identisk, så resultatet kan i stor grad generaliseras även till Zenfone 5Z.
Imponerar i mörker
Framförallt imponerar Zenfone 5 när det gäller mörkerbilder, där bilder från konkurrenterna ofta blir betydligt mörkare. Låt oss dock först titta på vad som utmärker Zenfone 5 och dess kameror. Liksom de flesta andra i testet så hittar vi två kameror på baksidan, men till skillnad från övriga innebär det här att telefonen erbjuder en vanlig och en vidvinkellins. Vi får alltså ingen optisk zoom, men däremot effekter för oskarp bakgrund både i selfies och i de bilder du tar med de två bakre kamerorna.
Zenfone 5 är ensam i testet om att erbjuda en så här, i sammanhanget extrem, vidvinkelkamera men i testet är den inte till så mycket nytta, framförallt för att den dras med en del negativa egenheter. När jag först väljer vidvinkel minskar upplösningen från 12 till bara fem megapixel och i vidvinkelläget som då är i det breda formatet 18:9 får bilden tydlig fiskögeeffekt, så kanterna blir tydligt förvrängda. Både det och den lägre upplösningen begränsar alltså. Man kan manuellt välja att få vidvinkelbilderna i 8 megapixel och bildformatet 4:3 istället. Asus hävdar att de valt vidvinkel som funktion istället för att erbjuda zoom eftersom de sett ett större användningsområde för vidvinkel och att få med mer i bilden. Det är de dock ensamma om för som jag nämnt prioriterar de övriga tillverkarna zoom och det har vi också sett större användning för när vi granskat bilderna, även om det så klart beror på tycke och smak och vilka motiv och i vilka sammanhang du fotograferar.
Kameraappen i Asus Zenfone 5 kompletteras med en särskild app för selfies, kallad Selfie Master, som liksom vanliga kameraappen är fylld med bland annat olika filter och effekter. Tur är nog det, för en del av filtren i den vanliga kameraappen gör när de används för selfies att det ser ut som om du har fått röda utslag i ansiktet. Det filtret går ju så klart att undvika. Om vi nu koncentrerar oss på den vanliga kameraappen är den tyvärr rätt så rörig och svår att få överblick i. Dels är det många valmöjligheter och ikoner i grundläget. Dessutom visas till exempel information om aktuell upplösning och vilken kamera som används utan att man i anslutning till den informationen får veta hur man ändrar det. Sedan kompletteras de synliga ikonerna med fler ikoner som du kan få fram genom att svepa över skärmen och sammantaget blir det helt enkelt lite för mycket letande innan man kan ta sin bild.
Bra ibland, sämre ibland
De bilder vi tar med Asus Zenfone 5 håller varierande kvalitet. Det finns områden där den hör till testets bästa samtidigt som den är klart sämst i andra sammanhang. Selfies i mörker är till exempel en svaghet, för när vi använder skärmen som fotolampa i autoläget, vilket telefonen själv föreslår, fyras ljuset av så starkt att ansiktet blir kritvitt i bilden och bilden helt oanvändbar. I dagsljus når Zenfone 5 sällan upp till samma kvalitet och detaljrikedom som de bästa i testet och den har till exempel svårt för motljus. Många gånger ger den dock bra bilder i mörker och släpper in mer ljus än flera av konkurrenterna i testet.
Jag nämnde inledningsvis i det här testet att Huawei P20 Pro på pappret är den telefon som får ses som förhandsfavorit och det finns flera anledningar till det. Med P20 Pro har Huawei mer än någonsin tidigare satsat resurser på kameran. Sedan tidigare har man ett samarbete med den klassiska kameratillverkaren Leica och det samarbetet gäller även P20 Pro. Den tydligaste nyheten i den här telefonen är att det finns hela tre kameror på baksidan och de har tillsammans hela 68 megapixel. En sensor på 40 megapixel får hjälp av en monokrom på 20 och en telefotolins på 8 megapixel. Som standard används de här sensorerna för att tillsammans leverera högkvalitativa bilder med bra detaljrikedom och mörkerprestanda i 10 megapixel, men om du väljer det så kan du få ut bilder på upp till 40 megapixel som faktiskt ser riktigt bra ut de också. I det vanliga 10-megapixelläget stödjer Huawei P20 Pro 5 gånger optisk zoom, då tack vare den högupplösta sensorn i kombination med de tre kameralinserna.
Vi har redan i vårt särskilda test av P20 Pro konstaterat att den kameran är väldigt bra, framförallt i mörker och det är ett intryck som kvarstår även efter det här jämförande testet.
Tittar vi på själva kameraappen har den både proffsläge men manuella inställningar och ett relativt bra grundläge där du sveper över skärmen för att välja vilket läge du vill ta bilder i. Här finns till exempel Foto, Video, Natt, Bländare och Porträtt. Sedan finns ytterligare tio lägen under menyvalet “Mer” och möjligen skulle man vilja att de gick att anpassa och istället placera direkt i huvudsnurran istället för några av de som redan finns där.
Oklar AI-nytta
En av de påstådda styrkorna med kameran i P20 Pro är att den är utrustad med artificiell intelligens som ska hjälpa dig att ta bättre bilder. Man skulle kunna tro då att ett nattläge inte skulle behövas och att telefonen själv skulle kunna anpassa inställningarna efter hur mycket ljus som finns i motivet. Jag märker av AI-funktionerna en hel del under testets gång. De dyker upp som beskrivningar i skärmen och berättar till exempel att den anpassat inställningarna till Blå himmel, porträtt, mat, grönska eller något annat. Jag har väldigt svårt att påstå att det här faktiskt skulle resultera i bättre bilder. Visst ser jag lite skillnad på en bild med AI-genererade inställningar och en där jag manuellt valt bort förslaget, men jag skulle inte säga att den AI-påverkade bilden alltid är bättre. Ofta verkar AI mest göra färgerna mer mättade och det är inte alltid överensstämmande med hur motivet faktiskt såg ut i verkligheten. Dessutom händer det titt som tätt att intelligensen tolkar fel, eller i alla fall är alltför ensidig. En katt på en gräsmatta identifieras till exempel som motivet grönska, för AI förstår inte att det i det fallet är katten som är det viktigaste i bilden och kan heller inte bestämma sig för två inställningar, katt och grönska och optimera för båda i samma bild. AI verkar helt enkelt inte vara någon viktig faktor till att P20 Pro tar bra bilder. För det gör den ofta.
Mest utmärker sig Huawei P20 Pro när det gäller inzoomade bilder, eftersom den är den enda med fem gångers optisk zoom, och när det handlar om bilder i mörker.
Plus: Zoom, bilder i mörker, motljus
Minus: Lite rörigt gränssnitt, oskarpa bakgrunden i selfies
Nokia 8 Sirocco
När man tittat på och vant sig vid testets övriga telefoner blir anpassningen till Nokia 8 Sirocco svår. Idag är det, inte minst i den här prisklassen, standard att ha långsmal skärm och därför känns plötsligt Nokia 8 Sirocco med sitt korta, mer fyrkantiga format plötsligt väldigt annorlunda. Vi låter dock inte det stoppa oss för här koncentrerar vi oss på kamera och bilder och Nokia är ett riktigt spännande märke inte minst på det området. Precis som i gamla dagars Nokia-mobiler hittar vi numera Zeiss varumärke bredvid kameralinserna som på baksidan av telefonen är två till antalet.
Nokia 8 Sirocco levereras med Android One vilket innebär att mjukvaran är ren från tillverkarspecifika tillägg och att Google själva garanterar uppdateringar av systemet. Det här skulle kunna vara illavarslande ur kamerasynvinkel, för en bra kameramobil är inte det utan en riktigt bra kameraapp. Lyckligtvis skeppas Nokia 8 Sirocco med en kameraapp som inspirerats av den vi kunde hitta i Nokias gamla Lumia-mobiler. Det är, kanske till och med fortfarande, den bästa kameraapp jag använt i en telefon eftersom den på ett riktigt smart sätt kombinerade proffsinställningar på ett enkelt sätt med vägledning för den som inte var helt bevandrad i alla fototermer. Tyvärr är kameraappen i sin nya skepnad inte lika bra. Proffsläget är bra med sina ringar där du justerar varje enskild inställning, men den fina vägledningen från tidigare generationers app saknas. Dessutom är hela kanten av skärmen fylld av ikoner även i autoläget och jag skulle hellre se en snabb enkel tillgång till andra fotolägen, eller i alla fall själv välja vilka funktioner jag använder oftast och ha bara de jag valt lätt tillgängliga. Nu hittar jag till exempel bokeh-funktionen ett extra steg ner i menystrukturen.
Svårt i mörker
De bilder vi tar med Nokia 8 Sirocco i dagsljus behöver inte skämmas för sig. De håller ofta bra klass, men det blir svårare för Nokia 8 Sirocco att konkurrera när det blir mörkare. Då märks det tydligt att konkurrenterna ofta är klart bättre och man ser det på brus och färgskiftningar i bilderna där konkurrenterna levererar skärpa och betydligt bättre detaljrikedom. Ganska ofta levererar Nokia 8 bilder som varken utmärker sig positivt eller negativt, men de gånger bilderna skiljer sig från den mittfåran så är det för att de är klart sämre än de från konkurrenterna. Det gör givetvis att Nokia 8 Sirocco inte kan aspirera på någon av topplatserna i testet.
Plus: Två gånger optisk zoom
Minus: Brus och färgvariationer i mörkerbilder
Samsung Galaxy S9 Plus
Länge har Samsung och deras flaggskeppstelefoner i Note- och S-serien prenumererat på förstaplatserna i våra jämförande mobilkameratest. Samsung har inte blivit sämre, de gör fortfarande väldigt bra kameramobiler. Däremot har konkurrensen skärpts.
Samsung Galaxy S9 Plus är den större av de två S9-modellerna och även den enda av dem som har dubbla kameror. Det innebär att vi har både två gångers optisk zoom och möjligheten att ta bilder med effekten som ger oskarp bakgrund.
Den svåraste konkurrenten till Samsung Galaxy S9 Plus är Huawei P20 Pro och det märks redan när vi tittar på bilder tagna i dagsljus. Vi behöver alltså inte ens vänta till de svåra mörkerbilderna. Generellt tar de flesta mobiler idag klart godkända bilder i dagsljus, men det är i till exempel motljussituationer som vi märker att Huawei P20 Pro den här gången tar hem vinsten.
Kameraappen i Samsung S9 Plus är bra och överskådlig med ett enkelt upplägg i autoläget samtidigt som den som vill kan skruva på fler inställningar i proffsläget. Du växlar mellan lägen genom att svepa i sidled och här finns bland annat mat, proffs, panorama, auto och det som heter livefokus, vilket är funktionen för oskarp bakgrund. Vill du ta en selfie finns det läget tillgängligt via en ikon eller som genväg genom att du helt enkelt sveper i höjdled över skärmen.
Bra på mycket
När vi tittar på bilderna från S9 Plus är det visserligen i mörker som den visar framfötterna, men den är vass även när det gäller just selfies och den funktion för oskarp bakgrund som jag just nämnt. S9 Plus har den här funktionen för att göra bakgrunden oskarp tillgänglig både i bakre kamerorna och för selfies och det fungerar ofta riktigt bra. Man ska dock inte räkna med att det blir perfekt. Tar du bilder på motiv som är tydligt separerade från bakgrunden kan det bli bra, men såväl yvigt hår som den blombukett vi testade med kan vara svåra utmaningar. Där hör dock alltså Samsung till de bättre.
Sammantaget är Samsung S9 Plus en riktigt bra kameramobil, men den ger inte exempel på lika stora förbättringar jämfört med tidigare modeller som vi hittar på andra håll.
Plus: Selfies, mörkerbilder, bra gränssnitt
Minus: Bilder i motljus
Sony Xperia XZ2
Vi ser ingen anledning att använda två kameralinser på baksidan när den vi har kan leverera allt vi önskar, sa en högt uppsatt chef på Sony Mobile när jag intervjuade honom i samband med lanseringen av den här telefonen, Xperia XZ2. Mycket riktigt erbjuder även Sony bokeh-funktion trots att XZ2 enbart har en kamera på baksidan, men vi ska nog ändå se det som ett tecken att Sony på samma mässa visade upp sin nästa kameramodul med två linser. Den modul som sitter i den kommande telefon som då ännu inte lanserats, men som vi nu vet kommer att heta Xperia XZ2 Premium.
Bara en kamera finns det dock på baksidan av Xperia XZ2 som vi testar här, men jag tycker inte det är något jättestort problem. Som vi nämnt tidigare i testet används de dubbla kamerorna i andra telefoner främst för att skapa bokeh-effekten oskarp bakgrund och det gör Sony istället genom att ta två bilder med en och samma kamera. Inte alltid helt framgångsrikt, men det är det å andra sidan sällan heller ens hos de telefoner som faktiskt har två kameror.
När många av konkurrenterna har optisk zoom tack vare sina dubbla kameror blir dock Sony kraftigt lidande när vi ska jämföra bilder just i zoomkategorin. Bilderna från XZ2 saknar helt de detaljer som konkurrenterna visar upp och bilden ser mer ut som en kladdig oljemålning.
Ovanligt bra app
Kameraappen i Sonys mobiler är riktigt bra och Xperia XZ2 är inget undantag från det faktumet. Ett föredömligt avskalat gränssnitt med svepgenvägar för att snabbt låta dig byta läge gör att du kan koncentrera dig på bilden och inte på inställningarna. Ett svep uppåt på skärmen tar dig till det manuella proffsläget och ett svep åt andra hållet ger dig videoläget som ju även har en särskild super-slowmotion-funktion som sedan Sony lanserade den mer eller mindre har kopierats av både Samsung och Huawei.
Jag nämnde att Sony har en funktion för bokeh, eller oskarp bakgrund, och det är ett av flera tillägg man kan hitta. Bland dessa finns även AR-funktioner så att du kan lägga till rörliga, virtuella objekt i dina bilder. Ett exempel är den AR-effekt som placerar dinosaurier och djungelmiljöer i vyn i den bakre kameran eller ansiktsmasker när du tar en selfie med den främre kameran.
Koncentrerar vi oss på mer traditionella motiv utan 3D-effekter i så är Xperia XZ2 bra i dagsljus, men den klarar sällan att mäta sig med de allra bästa där och får se sig klart besegrad i mörker och när det handlar om zoom som sagt.
Plus: Scenigenkänning, smidigt gränssnitt
Minus: Ingen optisk zoom, ingen bokeh i selfies
Bedömningskategorierna och exempelbilder
Dagsljus
Foton i bra belysning kan man nästan generellt sä0ga att de flesta mobiler klarar bra idag, men visst finns det skillnader. Vi ser till exempel tydliga skillnader i hur mobilkamerorna klarar av bilder i motljus där många ger helt disiga bilder och när man tittar på detaljer i dagsljusbilder ser vi också tydliga skillnader där de bästa telefonerna får med fler detaljer och bättre färgåtergivning.
Vinnare: Huawei P20 Pro
I mörker
När vi tittar närmare på bilderna vi tagit i mörker är det ingen telefon som är bäst på allt, vilket gäller även de flesta andra kategorier. I skymning kan en telefon vara bäst medan en annan klarar mer eller mindre komplett mörker bättre. Mest problem har Nokia 8 Sirocco som har svårt att fokusera och dessutom ger oss bilder med färgskiftningar och brus som inte hör hemma här. Sony Xperia XZ2 visar mindre men snarlika problem.
Vinnare: Huawei P20 Pro
Zoom
Optisk zoom innebär att du kan komma närmare motivet utan att förlora bildkvalitet och mest optisk zoom i det här testet erbjuder Huawei P20 Pro, fem gångers zoom. Riktigt så enkelt är det dock inte, för bildkvaliteten avgörs även av till exempel mjukvara och hur bra bildstabilisering telefonen har. De sämsta i klassen ger bilder som ser ut som kladdiga oljemålningar och en del lyckas bättre med mjukvara än andra telefoner som har mer zoom. Utöver ren zoom bedömer vi även detaljrikedomen i bilderna här och det finns en klar vinnare.
Vinnare: Huawei P20 Pro
Selfie
Många telefoner har funktioner för att försköna selfies, vilket ofta innebär att alla detaljer i ansiktet suddas ut. De funktionerna har vi stängt av när vi testat för att istället få verklighetstrogna bilder och bedöma dem. Vi har dock utvärderat de selfiefunktioner som ger oskarp bakgrund och där är Samsung och Apple klart bäst medan andra ofta misslyckas och till exempel halvt lyckas sudda bort öronen i selfiebilden med onaturlig gräns mellan skarpt och oskarpt. Tydliga skillnader mellan telefonerna ser man också när selfien ska tas i mörker då kvaliteten skiljer sig markant.
Vinnare: Samsung Galaxy S9 Plus
Gränssnitt och funktioner
Framförallt Samsung och Apple är de tillverkare som har de bästa kameraapparna, med ett avskalat grundläge. Apple erbjuder dock inget manuellt läge där man kan ha mer kontroll över inställningarna och ingen manuell fokus så de har inget med segern i denna kategori att göra. Utöver själva gränssnittet tittar vi här även på extrafunktioner som möjligheten till bokeh, den funktion dubbla kameralinser ger. Sony har ett bra gränssnitt, men lyckas med sin bokeh-funktion inte ta en bild förrän efter sjätte försöket, så den vinner inte.
Vinnare: Samsung Galaxy S9 Plus
Vinnare: Huawei P20 Pro
Det märks tydligt att P20 Pro med sina egenskaper tar kameramobilen minst ett steg framåt och ger betydligt bättre bilder än vi är vana vid i en mobiltelefon. Framförallt imponerar Huawei P20 Pro med sin zoom och med möjligheten att ta bra bilder även i mörker. Fin detaljrikedom och bra färgåtergivning bidrar den också med, ja faktum är att svagheterna är förvånansvärt få vilket också förklarar att Huawei P20 Pro dominerar i de flesta av våra bedömningskategorier.