-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Snapchatta pengar till vänner
Snapchat lanserar Swish-konkurrent

Snapchat och Square lanserar mobila betallösningen Snapcash.
Snapchat meddelade på måndagen att man lanserar en ny betaltjänst, Snapcash, för att låta användare skicka och få pengar från vänner via meddelandeappens funktion för privata meddelanden.
Tjänsten, vilken alltså påminner om svenska Swish, är ett samarbete med det mobila betalföretaget Square, som ska ansvara för alla betalkortsuppgifter. Med tanke på att fem miljoner Snapchat-användare fick sina konton hackade under nyårsafton 2013 och att senast i oktober i år så läckte tusentals privata foton från Snapchats servrar, låter det som en vettig lösning.
Square erbjuder redan de egna användarna samma tjänst, Square Cash, genom sin egen app. För Square innebär alltså samarbetet potentiell tillgång till Snapchats 100 miljoner användare, och en i huvudsak ung målgrupp som inte annars skulle ladda ner en privatekonomiapp i första taget.
Inga detaljer om dealen mellan Snapchat och Square avslöjas, och vad Snapchat tjänar på den är något oklart. Mobilbusiness har tidigare rapporterat om att meddelandeappen skulle ha en betaltjänst på gång, men nuvarande lösning tycks innebära att det är Snapchat som betalar Square för tjänsten.
Snapcash kan dock bli betydande om Snapchat på allvar börjar rulla ut den annonsförsäljning man har börjat med. Samtal om samarbeten med bland annat Vice och Buzzfeed, för en sektion tillägnad content i form av artiklar, musik och video tycks peka på det. Men den fullständiga affärsmodellen för meddelandetjänsten, ändå värderad till hisnande 10 mijarder dollar, är ännu något oklar.