-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Snapchatta pengar till vänner
Snapchat lanserar Swish-konkurrent
Snapchat och Square lanserar mobila betallösningen Snapcash.
Snapchat meddelade på måndagen att man lanserar en ny betaltjänst, Snapcash, för att låta användare skicka och få pengar från vänner via meddelandeappens funktion för privata meddelanden.
Tjänsten, vilken alltså påminner om svenska Swish, är ett samarbete med det mobila betalföretaget Square, som ska ansvara för alla betalkortsuppgifter. Med tanke på att fem miljoner Snapchat-användare fick sina konton hackade under nyårsafton 2013 och att senast i oktober i år så läckte tusentals privata foton från Snapchats servrar, låter det som en vettig lösning.
Square erbjuder redan de egna användarna samma tjänst, Square Cash, genom sin egen app. För Square innebär alltså samarbetet potentiell tillgång till Snapchats 100 miljoner användare, och en i huvudsak ung målgrupp som inte annars skulle ladda ner en privatekonomiapp i första taget.
Inga detaljer om dealen mellan Snapchat och Square avslöjas, och vad Snapchat tjänar på den är något oklart. Mobilbusiness har tidigare rapporterat om att meddelandeappen skulle ha en betaltjänst på gång, men nuvarande lösning tycks innebära att det är Snapchat som betalar Square för tjänsten.
Snapcash kan dock bli betydande om Snapchat på allvar börjar rulla ut den annonsförsäljning man har börjat med. Samtal om samarbeten med bland annat Vice och Buzzfeed, för en sektion tillägnad content i form av artiklar, musik och video tycks peka på det. Men den fullständiga affärsmodellen för meddelandetjänsten, ändå värderad till hisnande 10 mijarder dollar, är ännu något oklar.
