"Teckna abonnemang hos oss, få mobiltelefonen för bara 1 kr." Det är en klassiker. De flesta har väl vid det här laget lärt sig att en krona inte är en krona. Du köper i praktiken telefonen på avbetalning under ett visst antal månader, för ett visst antal kronor i månaden. Samtidigt vet vi att telefonen ändå blir billigare än om vi skulle ha köpt den kontant, eftersom operatörerna rabatterar telefonerna för att få abonnenter med bindningstid. Men stämmer det verkligen? Vi beslöt os för att kontrollera genom att jämföra priserna på tre färska telefonmodeller i olika prisklasser, operatörsrabatterade och orabatterade.
Vi möttes av en djungel av val och alternativ som måste vara förvirrande för de flesta konsumenter. De flesta operatörer ger olika rabatt på telefonen beroende på vilken abonnemangsform man väljer. Samtliga erbjuder olika lång bindningstid, med medföljande avbetalningstid på mobilen, och även där varierar rabatten. Hos flera operatörer kan man dessutom själv välja hur mycket man vill betala per månad och hur mycket man vill betala direkt när man tecknar abonnemanget.
Konsumentens logik säger att ju dyrare abonnemang jag väljer, desto mer rabatt borde jag få på telefonen. Och ju längre bindningstid jag accepterar, desto billigare blir telefonen. Det stämmer också i de flesta fall, men säker kan man inte vara. Faktum är att det finns så många konstigheter och oregelbundenheter i operatörernas prissättning att det här finns en reell chans att bli rejält lurad att betala överpris för telefonen.
Annons
Runda tal
Annons
I många fall verkar priserna vara satta för att ge jämna, snygga tal som slutar på 95 mer än för någon inneboende logik, och en telefon med 12 månaders bindningstid kan bli billigare än samma telefon med dubbla bindningstiden och en annan månadsavbetalning.
- Kampanjen på en telefon kan vara väldigt specifik gällande abonnemangsform och förhöjd månadsavgift, ger en operatörsrepresentant som förklaring när vi ringer upp och spelar förvirrad kund. Men ingenstans under vår genomgång har vi ens sett ordet kampanj nämnas i samband med våra telefoner.
Mest rim och reson har priserna hos Tre. Telefonerna blir billigare med längre bindningstid eller dyrare abonnemang som man förväntar sig, och operatören verkar inte bäva för udda priser. Priserna ger snarare intryck av att vara genererade av en tillförlitlig algoritm.
Priserna hos Tre är också alltid billigare än de billigaste vi hittade i webbutik. De är oftast billigast bland operatörerna, i synnerhet om man tecknar ett dyrare abonnemang. Tre är faktiskt också den enda operatör där man på riktigt kan få någon av våra undersökta mobiler gratis, på riktigt.
Om du till exempel tecknar ett fastprisabonnemang på 24 månader hos Tre för 599 kronor i månaden får du en Sony Ericsson K530i på köpet. Vet du med dig att du kommer att ringa och surfa så mycket att abonnemangspriset lönar sig har du inget att förlora här. Å andra sidan får du även den dyrare Sony Ericsson W910i på köpet, så om priset blir 0 kronor kan det vara värt att kolla upp även priset för dyrare telefoner du är sugen på.
Här kan det vara värt att nämna att Tre tenderar att modifiera programvaran i sina mobiltelefoner mer än andra operatörer, på gott och på ont. Å ena sidan får du enklare tillgång till Tres extratjänster, å andra sidan måste alla programuppdateringar i telefonen först anpassas till Tre, vilket ibland kan dröja. En del uppfattar också Tres programvara i mobilen som störande.
Hos övriga operatörer är det blandad kompott. Från Tele2 varierar rabatten inte med abonnemangsformen, men däremot med bindningstid, och ibland blir telefonen dyrare än om den köptes obunden. Märkligt nog blir telefonerna ibland billigare vid kortare bindningstid, eller vid lägre månadsavbetalning.
Hos Telia och Telenor är det ibland svårt att se något system alls i priserna. Varför blir vår N95 från Telia med normalabonnemang 800 kr billigare om vi väljer 12 månaders bindningstid i stället för 24 månader, men 300 kronor dyrare om vi gör samma ändring med fastpris? Och varför kostar vår W910i med fastprisabonnemang och två års bindningstid hos Telenor 2550 kronor om vi väljer att betala mellan 0 och 100 kronor i månaden för telefonen, men betalar vi 150 kronor i månaden kostar den plötsligt 3600 kronor, mer än 1000 kronor mer!
Det där sista stack i ögonen så mycket att vår förvirrade konsument ringde upp kundtjänst till Telenors webbutik för att ge dem en chans att säga att priset måste vara felaktigt, eller att betalningarna upphör innan bindningstiden gått ut. Men nej. Den avgörande skillnaden visar sig vara att du i det senare fallet betalar 0 kronor vid själva köptillfället, medan du om du betalar 100 kr i månaden måste betala 150 kronor vid köptillfället.
- En del vill inte betala någonting alls när de hämtar telefonen. Det är förstås onödigt att göra så, det är bättre att betala litet och få ett bättre pris, svarar man hos Telenor.
Går du till en Telenorbutik finns åtminstone en teoretisk chans att säljaren som du talar med informerar dig om detta. På webbutiken var avsaknaden av information total, det var först när vi gjorde matten som sanningen framkom.
Databasfel?
I vissa fall ger priserna intryck av att vara rena databasfel. Hos Telenor kan man till exempel även köpa telefoner helt utan bindningstid. Abonnemangsformen borde då rimligen inte spela någon roll för priset, men till vår stora förvåning får du betala överpriset 6762 kronor för en Nokia N95 om du samtidigt tecknar ett dyrt fastprisabonnemang utan bindningstid. Tecknar du ett normalprisabonnemang utan bindning faller priset genast till 5700 kronor. Databasfel eller inte, om du tryckt på den sista bekräfta-knappen på webbsidan har du gått med på att köpa telefonen till det priset, och du kan inte i efterhand komma och hävda att priset var orimligt.
Finns det inte andra sätt att optimera priset på mobilen? Kan man till exempel inte teckna ett dyrare abonnemang än man ringer för och ändå få telefonen billigare? Nej, knappast. Låt oss ta Tre som räkneexempel. De har abonnemang för både 99 och 199 kronor, där du kan ringa för hela månadsbeloppet. Låt oss säga att du ringer för 149 kronor i månaden och vill ha en Sony Ericsson W910i. Du kan tänka dig två års bindningstid.
Om du väljer 99-kronorsabonnemanget kostar då telefonen 2136 kronor, och du betalar 149 kr i månaden för telefonabonnemanget. Om du väljer 199-kronorsabonnemanget kostar telefonen 936 kronor, men du betalar också 50 kronor i månaden mer för abonnemanget. 50 x 24 = 1200 kronor, och 1200 + 936 = 2136 kronor. Exakt samma pris. Samma räkneoperation för andra operatörer ger ofta mindre fördelaktigt pris. Det innebär att det är lika bra att välja det abonnemang som ligger närmast dina behov.
Några stickprovskontroller visar också att man inte har något att vinna på att köpa operatörsrabatterade telefoner från andra återförsäljare än operatörerna själva. I bästa fall har de samma pris som operatören, men ofta något dyrare.
Så, lönar det sig över huvud taget att köpa telefoner från operatörerna i stället för första billigaste webbutik? Jodå, ibland kan du få telefonen för mer än tusen kronor billigare. Men det förutsätter oftast att du a) vill ha ett fastprisabonnemang, b) kan tänka dig att binda dig till din operatör i 24 månader, eller c) kan tänka dig att ha Tre som operatör. Och inte ens om du uppfyller något av dessa krav är det säkert att mobilen blir billigare, så jämför priset ordentligt!
Mobils rekommendation: Så köper du en ny mobil.
Som vi visat kan man inte räkna med att få ett bra pris på en viss mobiltelefon bara för att man köper den operatörsrabatterad. Om du känner dig vilsen kan följande lista vara en bra vägledning för den som vill köpa både en ny telefon och ett nytt mobilabonnemang:
1)Välj vilken telefon du vill ha. Jämför priser, funktioner och utseende på webbsajter som Prisjakt eller Pricerunner. Skriv ner det bästa priset du hittar på din telefon, orabatterad.
2)Fundera på vilket abonnemang du vill ha. Hur mycket kommer du att ringa, hur mycket är du beredd att betala i månaden med mera. Jämför operatörernas abonnemang och välj ett eller ett par olika som kan passa dig. Det lönar sig inte att välja ett dyrare abonnemang bara för att få telefonen billigare, så tänk inte på telefonpriset nu.
3)Gå nu in på operatörens eller operatörernas hemsida och se hur mycket betalt de tar för din telefon med ditt eller dina abonnemang. Om det finns flera val för bindningstid och månadsavbetalning, prova alla alternativ och summera det du betalar för telefonen vid köp med alla månadsavbetalningar.
4)Om telefonen inte blir billigare än det pris du hittade för telefonen obunden är valet lätt, köp den från en webbutik i stället, om det inte är så att du bara inte har råd att köpa telefonen annat än på avbetalning.
5)Om telefonen är billigare hos operatören, tänk ett varv till. Kommer du att vilja ha den här telefonen och det här abonnemanget så länge bindningstiden varar? Det känns alltid surt att fortsätta betala av på en telefon du redan lagt av. Och känns det ok att telefonen kan levereras specialkonfigurerad för operatören. Om svaret är ja, så slå till. Förmodligen kan du nu vara rätt säker på att du faktiskt gjort en bra affär.
Så här gjorde vi:
Vi utgick från en ny mobiltelefon med stor efterfrågan som kunde förväntas vara en kampanjmodell för flera operatörer: Sony Ericsson W910i. Sedan valde vi en så dyr telefon som möjligt, Nokia N95, och en så billig som möjligt, Sony Ericsson K530, som kunde väntas finnas i samtliga operatörers sortiment.
Till abonnemangen gjorde vi antagandet att normalanvändaren var beredd att betala 59-99 kronor i månaden, antingen som fast kostnad eller ringpott. Flera operatörer hade mer än ett abonnemang i detta spann, med olika samtalstaxor, men operatörsrabatten på telefonen visade sig vara samma för dessa abonnemang, så det påverkade inte genomgången. För storkonsumenten som använder mobilen för att surfa och ringa alla sina samtal förutsatte vi att någon form av fastprisabonnemang, för 5-600 kronor i månaden.
Telefonkostnaden är summan av det du betalar när du köper telefonen och de extra månadsbetalningar du gör för telefonen.
Vi jämförde bara priserna i operatörernas webbutiker. Det är fullt möjligt att man har andra priser ute i de fysiska butikerna, vilket i så fall bara bevisar hur svårt det är för kunden att få ett klart besked för hur mycket telefonen kostar.