Kompakta True Wireless

Test: Skullcandy Dime – Billiga och lätta att gilla

Skullcandy Dime är billiga, kompakta och lätta att förlåta för dess brister.

Publicerad Uppdaterad
Betyg:
6/10
Lätt etui
Smidiga att ta i och ur
Kort batteritid
Talljudet i allt utom tysta miljöer
Jobbiga att para om

Dime är headset-tillverkaren Skullcandys minsta modell av True Wireless-headset. När jag hör mini-headset komma på tal får jag dåliga vibbar. Det är sällan jag stör mig på för stora öronsnäckor, medan de som försökt sig på att göra minisnäckor oftast lyckas skapa något som är väldigt jobbigt att ta ur etui eller sätta i örat. 

Lyckligtvis är det inte så Skullcandy har tänkt med Dime, det är etuiet som är kompakt här snarare än själva öronsnäckorna. Man har till och med gjort små utskärningar i etuiets lock för mikrofonbommarna för att göra det mer kompakt.

Det är fortfarande inte anmärkningsvärt litet, etuiet har ungefär samma volym som det till Airpods, men det är i alla fall fickvänligt och ovanligt lätt.

Locket har ett hårt knäppfäste som är lite pilligt att få upp, men när man väl gjort det är headsetet lätt att hantera med sina relativt smidiga pinnar. Det är ingen risk att man kommer åt några touchkontroller av misstag, för headsetet styrs av riktiga knappar som sitter under en gummerad yta på pinnarna, som man måste trycka ganska hårt på.

Headsetet är av den vanliga typen med gummipluppar man sätter i öronen och efter att jag valt rätt storlek tycker jag att de är bekväma och sitter bra på plats.

För ett headset som kostar som mest 400 kronor och går att få tag på billigare än så förväntar jag mig inte fantastiskt musik- eller samtalsljud. Bägge är i mitt tycke bättre än väntat för prislappen. För det mesta låter musikljudet helt okej. Att det i vissa låtar med mycket tryck inte hänger med, och musiken tappar kraft i taktslagen kan jag förlåta för 400 kronor.

Jag kan också förlåta att samtal är nästan omöjliga att föra i även milt bullriga miljöer. Är man någonstans lugnt och tyst är headsetet helt okej för telefonsamtal.

Knappstyrningen funkar bra även om knapparna är lite hårda. Det är framför allt ett problem när man ska para om headsetet med en ny enhet då man behöver trycka och hålla in bägge knapparna samtidigt. Det är så besvärligt att jag till slut tycker det är enklare att helt enkelt ta bort hopparningen på den gamla enheten istället. Då går lurarna över i parningsläge igen.

Headsetets största svaghet är den ovanligt korta batteritiden på 3,5 timmars musiklyssning. Med de omladdningar som etuiet har är det ändå inte ett gigantiskt problem, men det är betydligt sämre än konkurrenterna. Att etuiet laddas via ett gammaldags micro-usb-uttag är också lite störande.

När detta skrivs har Skullcandy redan släppt Dime 2. Det är i stort sett identiskt, så allt som står här ovan gäller även Dime 2. Utöver det har Dime 2 även stöd för Tiles spårningsteknik, vilket betyder att man kan hitta borttappade öronsnäckor med hjälp av Bluetooths signalstyrka.

Under de veckor jag använder Skullcandy Dime blir jag mer fäst vid dem än vad som egentligen motiveras av ljudkvaliteten. Det beror förmodligen på det smidiga etuiet och att det helt enkelt är skönt att ha att göra med. Lätt att ta ur etuiet, lätt att få att sitta bra i öronen och trillar aldrig ur av misstag. Lägg till det helt okej musikljud, mer än så begär jag inte för 400 kronor.

Betyg:
6/10

Skullcandy Dime

Typ: True Wireless-headset
Vikt: 4 gram per öronsnäcka, 33 gram med etuiet
Bästa överföringsteknik: SBC/AAC
Storlek på högtalarelementen: 6 mm
Batteritid: Upp till 3,5 timmars speltid, 12 timmar med laddningsetuitet
Fuktskydd: IPx4
Färger: Svart, grå
Pris: 400 kr
Lätt etui
Smidiga att ta i och ur
Kort batteritid
Talljudet i allt utom tysta miljöer
Jobbiga att para om