720 000 sålda enheter

Android Wear ingen dundersuccé

Om vi får tro analysföretaget Canalys har Android Wear inte precis sopat banan med klockmarknaden.

Publicerad Uppdaterad

Analysföretaget Canalys gör bedömningen att det under 2014 levererades 720 000 smarta klockor med Android Wear som operativsystem. Det är inte ett katastrofalt resultat med tanke på att de flesta modeller har funnits i mindre än ett halvår, men det är inte precis någon dundersuccé heller. Som jämförelse kan nämnas att Pebble, som har ett fåtal modeller med sitt eget icke-standardiserade system och knappast har Googles marknadsföringsresurser i ryggen, sålde en miljon klockor förra året, det vill säga mer än LG, Sony och Motorola med flera tillsammans.

En orsak till att Android Wear inte vunnit de breda massornas gehör kan vara batteritiden. I regel måste du ladda klockan varje natt. Jämför återigen det med Pebble som klarar sig 5-7 dagar på en laddning.

Systemet Android Wear är även på andra sätt i behov av finputsning. Om du inte laddar ner en tredjepartsapp kan du till exempel bara styra klockan med röstkommandon på engelska, vilket många i länder där detta inte är förstaspråket nog kan känna sig obekväma med.

Canalys noterar att runda klockor verkar gå bättre än fyrkantiga. Moto360 var den Android Wear-klocka som sålt klart bäst, och LG:s G Watch R hade sålt bättre än sin fyrkantiga föregångare.

720 000 sålda enheter är hursomhelst inte heller en flopp, och det är långt för tidigt att räkna ut systemet.

Källa