-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Dags att ge upp efter drygt tre år
Google lägger ner speltjänsten Stadia

Efter många motgångar har Google beslutat att lägga ner satsningen på strömmande spel.
Google har officiellt bekräftat att de kommer lägga sin speltjänst Stadia som handlade om att kunna spela strömmande spel på allehanda enheter. Tjänsten kommer att avslutas den 18 januari 2023, och spelare kommer att ha tillgång till sina spelbibliotek fram till det datumet. Google kommer även att betala tillbaka alla köp av maskinvara och programvara för Stadia.
Stadias Phil Harrison har i ett uttalande tackat alla hängivna spelare och utvecklare, men att plattformen aldrig lyckades få det genomslag och den dragkraft som man hade förväntat sig.
"Vi kommer att återbetala alla Stadia-hårdvaruköp som gjorts via Google Store och alla köp av spel- och tilläggsinnehåll som görs via Stadia-butiken," sade Harrison. "Vi förväntar oss att ha majoriteten av återbetalningarna slutförda i mitten av januari 2023."
Stadia lanserades i november 2019 men har gång på gång drabbats av motgångar. Redan i februari 2021 lade man ner sin egen spelutvecklare Stadia Games and Entertainment, och inte heller olika försök att på olika sätt licensiera ut tekniken för molnspelande till andra företag lyckades.
En del av tekniken som har använts tillsammans med Stadia ska komma att finnas kvar i olika former, bland annat med YouTube, Google Play och satsningar på förstärkt verklighet.