https://www.mobil.se/nyheter/intervju-europachefen-om-samsung-pay-i-sverige
563034
Timing viktig

Intervju: Europachefen om Samsung Pay i Sverige

Vi träffar Europachefen för Samsung Pay under lanseringen i Stockholm och frågar varför de lanserar just här och nu.

Nathalie Oestmann har tidigare arbetat på American Express i en rad globala roller, men är sedan ungefär ett år tillbaka ansvarig för Samsung Pay i Europa. Sverige är det andra Europeiska landet där Samsung Pay lanserats. Spanien var först ut under senare delen av förra året.

Vilka problem löser Samsung Pay? Fungerar inte vanliga kortbetalningar ganska bra?

– Det Samsung Pay tillför är framförallt enkelhet, snabbhet och säkerhet. Mobiltelefonen har de flesta av oss alltid med oss och detsamma kan man inte säga om plånboken idag. Vårt mål är att ersätta alla dina kort på sikt, inte bara betalkortet utan även till exempel lojalitetskort, gymkort och betalmedel för kollektivtrafik. Mobiltelefonen ska bli din nya plånbok.

Vad kan Samsung Pay som inte mitt betalkort kan?

– Just att vi alltid har mobilen med oss och att Samsung Pay stöds av i praktiken alla köpställen öppnar nya möjligheter. När jag är ute och löptränar har jag till exempel mobilen med mig, men sällan plånboken. Med Samsung Pay kan jag passa på att handla.

I Sverige är betalkort med chip vanliga och ses nog av många konsumenter som säkrare än att använda magnetremsa. Ändå använder ni magnetremsa, är inte det en säkerhetsbrist?

– Samsung Pay har tre lager av säkerhet och det gör att mobiltelefonen blir ett säkrare sätt att betala än vanliga korttransaktioner. Först autentiserar du betalningen med hjälp av fingeravtryck eller pinkod, sedan förs en så kallad token, en unik kod över. Det innebär att ditt kortnummer aldrig avslöjas och den token som skickas är knuten till din telefon. Dessutom finns ditt fingeravtryck sparat i Samsungs skyddade lösning Samsung Knox.  De här säkerhetsåtgärderna gör sammantaget att betalningar via Samsung Pay är väldigt säkra även när kontakten till betalterminalen går via magnetisk överföring.

De flesta tar nog säkerhet och enkelhet för givet. Erbjuder Samsung Pay några andra fördelar jämfört med vanliga kortbetalningar?

– Räkna med att vi kommer att prata mer om fördelarna vi kan erbjuda. I andra länder där vi lanserat har vi till exempel Rewards för köp gjorda med Samsung Pay. Redan idag kan man få rabatter, men andra eventuella fördelar får vi återkomma till senare.

Hur skiljer sig den svenska marknaden från andra länder där ni lanserat?

– Jämför man globalt med de tolv andra länder där vi lanserat sedan tidigare har alla länder unika egenskaper. I Sverige är kontaktlösa betalningar än så länge relativt ovanliga vilket gör det extra viktigt att vi stödjer betalningar även i kortterminaler som inte stödjer NFC.

Hur ser ni på konkurrensen? Samsung Pay är inte den enda tillgängliga lösningen för mobila betalningar och Sverige är ett land där många använder Iphone?

– Vi är övertygade om att vi erbjuder en attraktiv lösning och hoppas så klart att den kan bli ytterligare en anledning för potentiella kunder att välja en mobiltelefon från Samsung. Vi välkomnar samtidigt konkurrens och tror att det vi tillsammans med våra partners kan erbjuda kommer göra Samsung Pay till en succé.

Ser ni Samsung Pay som ett komplement till vanliga kortbetalningar eller som en ersättare?

– Tanken är att Samsung Pay ska ersätta din vanliga plånbok.

En vanlig plånbok, kort eller kontanter får aldrig slut på batteri?

– Att hålla sina enheter laddade är en förutsättning, ja, men det gäller vid många andra tillfällen idag. Samsung Pay erbjuder ju samtidigt många fördelar och du behöver till exempel inte ha mobiltäckning för att kunna genomföra ett köp.

Ni lanserar Samsung Pay nu i Sverige i betaversion. Hur kommer kunderna märka att det är just en beta?

– All funktionalitet är tillgänglig från start. Vi tar dock gärna emot feedback för att utveckla tjänsten efter kundernas önskemål.