Trots Galaxy Note 7-fiaskot

Samsung åter korat till mest pålitliga varumärket i Asien

Samsung – ett varumärke att lita på? Det tycker i alla fall 6 000 asiater.

Brinnande och exploderande telefoner har inte gjort konsumenterna nämnvärt skeptiska till Samsung. Det visar marknadsundersöknings-företaget Nielsens årliga undersökning av vilka varumärken som de asiatiska konsumenterna litar på mest.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är sjätte året på raken som Samsung plockar hem titeln ”mest pålitliga varumärket” i Asien. Det är inte bara anmärkningsvärt på grund av Note 7-debaclet, utan även på grund av att undersökningen inte heller är begränsad till asiatiska varumärken. Samsung slår bland annat stora etablerade varumärken som Apple och Nestle på fingrarna. Totalt 1 000 varumärken finns med i undersökningen, där man tillfrågat 6 000 personer i 13 asiatiska länder. 

”Hanterade skandalen bra”

Att Samsung hamnat högst på listan beror förstås inte enbart på företagets smartphone-enheter, utan på att man har en bred produktflora och har vunnit konsumenternas tillit på en rad olika områden. Samsung menar själva dessutom att man hanterade hela Note 7-fiaskot med bravur, och att man därför lyckats bibehålla kundernas förtroende. Den saken kan förvisso ifrågasättas, då det initiala återkallandet präglades av en hel del rörighet. 

Källa