https://www.mobil.se/nyheter/samsung-ter-korat-till-mest-p-litliga-varum-rket-i-asien
563635
Nyheter
Trots Galaxy Note 7-fiaskot

Samsung åter korat till mest pålitliga varumärket i Asien

Samsung – ett varumärke att lita på? Det tycker i alla fall 6 000 asiater.
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/Ska%CC%88rmavbild%202017-07-05%20kl.%2015.25.30.png?itok=lacMk0Qh', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/Ska%CC%88rmavbild%202017-07-05%20kl.%2015.25.30.png?itok=6xTVcz8A', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/Ska%CC%88rmavbild%202017-07-05%20kl.%2015.25.30.png', w: 481, h: 322, title: 'Samsung – ett varumärke att lita på? Det tycker i alla fall 6 000 asiater. ' },]
Brinnande och exploderande telefoner har inte gjort konsumenterna nämnvärt skeptiska till Samsung. Det visar marknadsundersöknings-företaget Nielsens årliga undersökning av vilka varumärken som de asiatiska konsumenterna litar på mest.

Det är sjätte året på raken som Samsung plockar hem titeln ”mest pålitliga varumärket” i Asien. Det är inte bara anmärkningsvärt på grund av Note 7-debaclet, utan även på grund av att undersökningen inte heller är begränsad till asiatiska varumärken. Samsung slår bland annat stora etablerade varumärken som Apple och Nestle på fingrarna. Totalt 1 000 varumärken finns med i undersökningen, där man tillfrågat 6 000 personer i 13 asiatiska länder. 

”Hanterade skandalen bra”

Att Samsung hamnat högst på listan beror förstås inte enbart på företagets smartphone-enheter, utan på att man har en bred produktflora och har vunnit konsumenternas tillit på en rad olika områden. Samsung menar själva dessutom att man hanterade hela Note 7-fiaskot med bravur, och att man därför lyckats bibehålla kundernas förtroende. Den saken kan förvisso ifrågasättas, då det initiala återkallandet präglades av en hel del rörighet. 

Relaterade artiklar