-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Apple rycker i toppen av segmentet
800 000 Apple Watch med LTE levererade

Apples dominans inom segmentet wearable tech fortskrider med till synes oförminskad kraft. Enligt färska siffror från Canalys har Apple redan lyckats leverera hela 800 000 exemplar av sin LTE-försedda Apple Watch Series 3.
Om siffrorna från Canalys stämmer så kan Apple redovisa sitt starkaste kvartal på wearable tech-sidan under 2018, då man levererat hela 3,9 miljoner enheter under perioden. Av dessa utgjordes inte mindre än 800 000 exemplar av den pinfärska Apple Watch Series 3, vars främsta fördel jämfört med föregångarna är LTE-stödet, som gör enheten oberoende av en smartphone i högre grad. Det är viktigt att notera att det handlar om leveranser och inte om sålda exemplar i butikerna. Siffrorna ger vid handen att Apple har 23 procent av wearable tech-marknaden under årets tredje kvartal, en minst sagt respektingivande marknadsandel.
Stark efterfrågan
En annan intressant aspekt i sammanhanget är att Apple Watch Series 3 har funnits i tämligen begränsad omfattning, och Apple har således inte riktigt kunnat tillgodose efterfrågan. Det har med andra ord funnits potential för ännu bättre siffror. Efter Apple kommer kinesiska Xiaomi, som levererats 3,6 miljoner exemplar av sitt prismässigt förhållandevis mycket överkomliga Mi Band 2. Klassiska Fitbit tar bronsplatsen med 3,5 miljoner levererade enheter och därefter kommer Huawei och Samsung.