- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Endast för USA
Amazon har öppnat sin app-butik
        Nu har Amazon slagit upp portarna till sin app-butik och det är tydligt att man valt en annan inriktning än Google.
Med Rio-upplagan av Angry Birds som paradnummer har Amazon börjat sälja appar i sin egen app-butik. Den främsta konkurrenten är Googles Android Market. Samtidigt har Amazon valt namnet Appstore, där likheten medd Apples App Store är uppenbar.
Till lanseringen har man skaffat sig en tidsbegränsad ensamrätt på Angry Birds Rio, som användarna under det första dygnet dessutom kan ladda ner gratis. Tråkigt nog för bland annat oss svenska användare så har Amazon begränsat sig till att sälja appar enbart på den amerikanska marknaden. Som besökare möts man av ett meddelande om att man bara vänder sig till kunder i USA och eventuella planer på att ta bort den begränsningen är inget man informerar om.
Till skillnad från Android Market lovar Amazon att man har granskat alla appar innan publicering så det ska inte vara möjligt för utvecklare att publicera icke-fungerande appar eller att ta betalt för nonsens-appar. Det är också tydligt att man satsat på att göra det enkelt för användare som vill hitta en viss typ av app i en viss prisklass. I webbversionen har apparna placerats i någon av de 28 huvudkategorierna, varav flera sedan är indelade i underkategorier. Önskat pris kan man ange genom att kryssa för ett intervall eller själv ange en övre och en nedre gräns.
I Android-appen för Appstore är sökmöjligheterna inte fullt så omfattande, men även där kan man ange olika urvalskriterier.
Även för utvecklare innebär Amazon en väsentlig skillnad när det gäller prissättning. De kan ange ett pris som appen ska ha när den börjar säljas, men Amazon kan välja att justera priset nedåt och då är utvecklarna bara garanterade 20 procent av det urspungliga priset.
När det gäller namnet har både Apple och Microsoft protesterat. Apple menar att Amazon gör sig skyldiga till varumärkesintrång och även Microsoft har haft juridiska invändningar.