-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Knappast vad Apple hade tänkt sig
Analysfirma: Första generationens Apple Watch krossar Series 3

Det ska vara en Apple Watch av första generationen, om konsumenterna får välja. Det visar åtminstone färska siffror från analysfirman Counterpoint Research.
När det gäller smartphone-enheter tycks Apple-köparna föredra high end-teknologi framför enklare versioner av Iphone. Riktigt lika viktigt att ha det senaste verkar det däremot inte vara när det gäller smartwatch-enheter. Apple har förvisso inte redovisat ett dyft kring fördelningen själva, men enligt analysfirman Counterpoint så ska nämligen Apple Watch Series 1 formligen sopa banan med Series 3 rent försäljningsmässigt. Inte mindre än 90 procent av Apple Watch-köparna ska nämligen välja Series 1 framför Series 3. Det kan knappast vara siffror som Apple är nöjda med.
LTE det enda som lockar
Det finns inga siffror som visar hur saken förhåller sig på enskilda marknader, så hur det ser ut i Sverige ska vi låta vara osagt. Men globalt är det alltså Series 1 som gäller. I Sverige skiljer en tusenlapp mellan instegsmodellerna. Bland Apple Watch Series 3-köparna visar Counterpoints siffror dessutom att den absoluta merparten väljer modellen med LTE-stöd, något som skulle kunna ses som en indikation på att det är den enda funktion som tycks ha någon egentlig attraktionskraft bland köparna. Series 2 går inte längre att köpa överhuvudtaget.