LTE-stödet kan ha varit avgörande

Nu har var sjätte amerikan en smartklocka

Elektroniktillverkarnas initiala problem med att lyckas övertyga konsumenterna om fördelarna med en smartklocka tycks vara på väg att försvinna. Enligt färska siffror från industrianalysgruppen NPD Group så har nu nämligen var sjätte amerikan en smartklocka på armen.

Publicerad Uppdaterad

Under lång tid tycktes det i princip bara vara Apple Watch som lyckades tilltala konsumenterna i smartklockesegmentet. Analyserna duggade tätt under segmentets första tuffa år, och en av de många faktorer som ansågs ligga bakom konsumentskepsisen var att det fanns alldeles för få uppenbara fördelar med en smartklocka. Sakta men säkert har dock konsumenternas motstånd malts ned, och nu ser det ut att börja lossna på allvar när det handlar om det breda allmänna intresset, åtminstone i USA (som inte sällan visar vägen när det handlar om trender inom konsumentelektronik). Nya siffror från industrianalytikerna på NPD Group visar nämligen att var sjätte vuxen amerikan nu bär en smartklocka på sin arm. Det är i huvudsak konsumenter som är yngre än 34 år som drivit ökningen i segmentet. 

Fler funktioner

Den tekniska utveckligen har sannolikt bidragit i stor utsträckning. Framför allt är det klockor med LTE-stöd som visat sig bli populära, då de medger mängder av funktionalitet som inte är beroende av en tillkopplad smartphone. Bland äldre köpare lär de många hälsofunktioner som börjat dyka upp i enheterna – inte minst när det gäller Apple Watch Series 4 – också bidra till en ökad försäljning i en äldre målgrupp. Även priserna kan förstås ha spelat in. Det finns idag många smarta klockor som kostar under 2 000 kronor, något som gör tekniken tillgänglig för fler grupper. 

Källa