-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Multimedia
Samsung köper Harman

Den sydkoreanska mobiltillverkaren köper ljud och multimedieföretaget Harman i vad som kan ses som ytterligare ett steg mot att etablera sig i bilindustrin.
Amerikanska Harman levererar bland annat underhållnings och digitala informationssystem till biltillverkare. För teknikföretag är det här ett intressant område i och med att bilarna blir allt mer uppkopplade.
Samsung tar över Harman för 8 miljarder dollar, drygt 70 miljarder kronor, vilket gör det till mobiltillverkarens största enskilda köp någonsin. För den nätta summan får företaget ta över varumärken som Harman Kardon, AKG och JBL.
Förvärvet ska även ses i samband med att Samsung tidigare har ingått i affärsöverenskommelser med biltillverkarna Fiat Chrysler och General Motors.
”Harman är ett perfekt komplement till Samsung när det gäller teknik, produkter och lösningar, och sammanslagningen är en naturlig utveckling av den fordonsstrategi som vi har följt sedan en längre tid tillbaka. Uppköpet ger en omedelbar stark grund för Samsung att bygga vidare företagets fordonsplattform på”, säger Samsungs vd Oh-Hyun Kwon i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet kommer Harman att drivas som ett självständigt dotterbolag till Samsung. Den nuvarande Harman-ledningen kommer att sitta kvar och behålla samma roller som de har idag.