-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Mot snabbare tillväxt
Samsung storsatsar på företagsmarknaden
När Samsung nu med "Samsung Business" satsar på företagsmarknaden är ambitionerna höga.
– År 2020 ska mer än hälften av Samsungs omsättning komma från företagsmarknaden.
Det säger Annika Roupé, VP Enterprise Business Team på Samsung, när Mobilbusiness träffar henne vid en pressträff på Samsungs kontor i Kista.
Idag är Samsung ett företag som huvudsakligen är inriktat mot konsumentmarknaden. Cirka 77 procent av Samsungs omsättning kom under fjärde kvartalet 2014 från mobila enheter och konsumentelektronik. Samtidigt kom närmare 60 procent av vinsten från ett annat affärsområde, Device Solutions. Inom affärsområdet utgjorde halvledare cirka 86 procent av vinsten.
Företagsmarknaden växer snabbare
Varje affärsområde växte under perioden. Samsung spår dock att företagsmarknaden, vilken inkluderar den offentliga sektorn, kommer framöver att växa snabbare än konsumentmarknaden. Därför väljer man nu att satsa på företagsmarknaden med Samsung Business.
Samsung Business är ett samlingsnamn på det ekosystem av produkter och tjänster som Samsung erbjuder företagsmarknaden. Bland produkterna finns digitala skyltar, Android-drivna skrivare, säkerhetslösningen Knox och så klart telefoner och surfplattor. Lösningarna riktar sig närmare till företag inom detaljhandeln, hotellnäringen, utbildings-, vård-, transport- och finanssektorn.
– Tillväxten på konsumentmarknaden kommer inte att ske i samma takt framöver. Samsung Business innebär inte bara produkter utan även att vi bland annat är mer aktiva och pratar mer med företagskunder och att vi utökar de samarbeten som vi har med exempelvis leverantörer av MDM-lösningar (Mobile Device Management), säger Annika Roupé till Mobilbusiness.
Samsung kommer samtidigt fortsätta att samarbeta med partners för sin distribution, understryker Roupé.
Säkerhetsappliationen Knox, som mycket förenklat låter Samsung-användare separera privatdata från företagsdata, är även den en viktig del i Samsungs intåg på företagsmarknen.
– Knox får mycket uppmärksamhet och vi har ett antal kunder i Norden, säger Annika Roupé.
Någon exakt siffra kring Knox-adoption får vi inte men det rör sig om ”inte mindre än tusentals användare i Norden”, enligt Roupé. Att finska telekommyndigheten Ficora certifierat Knox kan dessutom påskynda adoptionen.
Samsung har också under senare tiden genomfört ett antal förvärv för att förstärka sin position på företagsmarknaden. I synnerhet köpte Samsung Loopay inom mobila betalningar, samt Smartthings inom Internet of Things, IOT. Det är inte helt osannolikt att fler uppköp är på gång.
