-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Inget nytt under solen
Apptest: Tiny Tower Vegas
Att bygga våningar på ett hus kan tydligen bli tråkigt efter ett tag.
Tiny Tower var ett tidigt exempel på Freemium-spel som var alldeles ohemult beroendeframkallande. Egentligen byggde du ju bara nya våningar på ditt hus, lät folk flytta in och gav dem jobb men ändå fastnade du snabbt. Långt efter att vi gått vidare kom Star Wars-licensen till huset i form av Tiny Death Star, som visade att det fortfarande fanns något att hämta ur konceptet.
Nu bygger vi torn i Las Vegas och det egentligen enda nya är en tredje valuta i form av marker. Sådana får du i dricks lite överallt och dessa används sedan för att spela på casinovåningarna för att du ska lyckas vinna den sedan tidigare etablerade valutan Bux. Att du potentiellt kan vinna Bux gör att allt du kan köpa kostar sjukt mycket, vilket omgående pajar hela poängen med freemium, eftersom otursförföljda får punga ut med vansinniga mängder riktiga pengar bara för att kunna bygga något virtuellt i spelet.