Annons

På rätt väg med bästa appen

Supertest: GPS-appar

Faktaruta, klicka för att se bilden i full storlek

Kartor och vägvisning har blivit standard i de stora mobilsystemen, men det finns också många storsäljande betalappar i genren. Vi jämför gratisapparna med alternativ i alla prisklasser.

Publicerad Uppdaterad

Idag är det väldigt lätt och billigt att förvandla sin mobiltelefon till en fullfjädrad GPS-navigator för bilresan. När Tomtom och Route 66 lanserade sina första mobilappar för gamla mobilsystem som Symbian, PalmOS och Windows CE kunde app och kartor för Skandinavien kosta omkring tusenlappen. Plus ytterligare 1 000 kr för en bluetooth-GPS eftersom få mobiler (eller handdatorer) hade inbyggd positionering på den tiden. Idag är kostnadsläget alltså ett helt annat. Gratisapparna har blivit riktigt kompetenta och premiumalternativen är nere på cirka 500 kr inklusive kartor för en hel kontinent.

Apple Kartor Apple har haft några år av uppförsbacke på kartområdet sedan Google Maps ersattes av tillverkarens egen app. Idag är Apple Kartor en enkel och bra app som visar städer på sina rätta platser och ger rimliga vägbeskrivningar. Däremot har appen fortfarande problem med att synka intressepunkter från olika källor och rensa bort gamla uppgifter. När det gäller navigation mellan adresser har Apple lyft sig till en nivå som utan vidare tål att jämföras med konkurrenterna. Appen har talsyntes, som läser upp namn på gator och körfält, och den kan beräkna rutter för bil, kollektivtrafik eller promenad.

I fotgängarläget kan man enkelt bläddra mellan de olika stegen i vägbeskrivningen genom att svepa fältet med nästa instruktion åt sidan. Intill sökfältet finns en knapp som öppnar telefonboken, så om du knappat in adress för dina kontakter är det enkelt att välja den som destination.


Gränssnittet är naturligtvis uppdaterat med Apples platta design och inställningarna nås via »i«-knappen längst ned på skärmen. Kartbilden ser ut ungefär som tidigare och har ett riktigt imponerande 3D-läge kallat »Flyover« där du kan vrida kartan och se detaljerade bilder av byggnader ur valfri vinkel. Tyvärr fungerar det inte i så många städer – i Norden finns bara tre platser med Flyover: Stockholm, Linköping, Helsingfors och Köpenhamn.

+
Vägvisning med talsyntes
Utskriftsfunktion
3D-kartor i vissa städer

-
Dålig sökfunktion för intressepunkter

Copilot Premium Copilot har länge varit en av de bäst säljande apparna i Danmark, men det är först nu som den har utvecklats till ett bra alternativ även för användare i Sverige. Sist vi testade appen fanns det luckor i översättningen, och uppkopplade funktioner som sök och trafikinformation gav inga träffar öster om Kattegatt. Nu känns Copilot både komplett och välgjord. Gränssnittet är snyggt och påminner mer om att använda en fristående enhet än om en app i mobilen. Det har både för- och nackdelar. Appen är lättläst om mobilen eller surfplattan sitter i en hållare i bilen, men menyerna följer inte alls konventionerna för de olika mobilsystemen – Copilot ser ut på samma sätt oavsett om du använder Ios, Android eller Windows Phone.

Det krävs några moment för att komma igång med Copilot. Appen använder ett eget användarkonto för att spara inställningar och prenumerationer och du behöver välja vilka kartor du vill installera. Ruttberäkningen är snabb och föreslår tre olika alternativ på samma sätt som Navigon. Appen har många inställningar och en mängd olika menyer. Det mesta går att anpassa – från färgschema till informationsfält och vilka onlinetjänster som ska användas – men det tar tid att lära sig var alla funktioner finns och hur de fungerar.

+
Snyggt gränssnitt
Många funktioner

-
Svår att överblicka

Eniro Navigation Eniro Navigation är ett nytt varumärke bland mobilens vägvisare. Appen är utvecklad av portugisiska Ndrive som har navigatorappar för exempelvis Samsung, HP och HTC på sin meritlista. Appen finns även i en »icke-brandad« version under namnet Nlife. Kartor och navigation inom Sverige är gratis och Eniro ligger bra till prismässigt när det gäller både Europakartor och trafikinformation. Kartvyn är riktigt snygg. Byggnader visas som halvgenomskinliga 3D-konturer – en bra lösning eftersom vägen alltid syns igenom. Appen har en tydlig körfältsassistent och visar hastighetsbegränsningar och fartkameror. Både kartor och ruttberäkning fungerar även utan uppkoppling. På lite längre sträckor behöver Eniro mer beräkningstid än de snabbaste apparna i testet, men fördröjningarna blir aldrig störande.

Appen har ett snabbsökfält där man kan knappa in både gatuadresser och namn på intressepunkter. Tyvärr går det inte att söka direkt i Eniros katalogtjänst – det måste man fortfarande göra via den gamla sökappen. Databasen i navigatorappen är inte lika komplett.

+
Snygg kartvy

-
Begränsad sökfunktion

Garmin Streetpilot Om du använt någon av Garmins fristående enheter kommer du att känna igen dig i Streetpilot. Appen ser ut nästan exakt som Nüvi-gränssnittet – med undantag för de djupare menynivåerna som följer Ios-standard. Appens huvudmeny domineras av två stora ikoner – »Vart?« och »Visa kartan«. Efter ett tryck på »Vart?« kan man välja destination på ett antal olika sätt – vanlig adressinmatning, snabbsökfält, intressepunkter eller uppkopplat sök. Appen är testets dyraste med en prislapp på 659 kr. Trots det måste man göra ytterligare köp i appen för att få trafikinformation, 3D-visning eller fartkameror. Kartvyn är tydlig och bra med fotorealistiska bilder av motorvägsavfarter. Tyvärr finns det ingen Ipad-anpassad version av appen och flera funktioner från Garmins fristående enheter saknas – till exempel Eco Routes och sök via Eniro.

+
Beprövat gränssnitt

-
Dyr
Ipad-version saknas

Google Maps Google Maps finns som app för både Ios och Android och de bägge versionerna har närmat sig varandra när det gäller utseende och finesser. Både Iphone- och Androidversionerna av appen har nu ett kantigt och avskalat gränssnitt enligt Googles standard. 3D-karta med visning av byggnader finns i större städer och kompletteras med Street View. Bildmaterialet uppdateras dock inte lika ofta som kartorna hos Google. Precis som i Google Maps på webben går det att visa och dölja olika lager i kartan – till exempel trafik, parkeringar och bensinstationer. Trafikinformationen har kompletterats med information från Waze, så du kan se både officiella uppgifter och rapporter från andra som är ute och kör.

Knapparna i Googles huvudmeny och informationsfälten i navigatorläget är tillräckligt stora för att fungera bra i bilen. Sökfunktionerna är utmärkta. Google Maps levererar relevanta träffar i de flesta fall oavsett om jag knappar in ett företagsnamn, en gatuadress eller en kategori – till exempel »café«. Förutom bilnavigation har Google Maps lägen för fotgängare, cykel och kollektivtrafik. Du kan logga in på Google-kontot även från Ios och komma åt sökhistorik och sparade platser. Möjligheten att spara kartor för offlinebruk var försvunnen från Google Maps under några månader, men nu fungerar det igen oavsett system.

+
Gratis
Street View
Bra sökfunktioner

-
Ingen röststyrning på svenska
Kan ge instruktioner om svängar men inte talsyntes och säga gatunamn

Nokia Here Drive+ Here Drive+ ersätter gamla Nokia Kör på märkets Windowsmobiler. Appen är inriktad på bilnavigation, så om du vill navigera till fots eller åka med kollektivtrafiken ska du använda apparna Here Maps eller Here Transit ­istället. Here Drive+ har ett snabbt och enkelt gränssnitt som följer standarden för Windows Phone. Appen fungerar både i stående och liggande läge och har ett rejält statusfält med hastighet, vägvisare och en knapp för appens huvudmeny. Sedan ett drygt år tillbaka har appen också gratis trafikinformation. Växlingen mellan kartvyn och menysidan sker med »vända blad«-animationen som finns på fler platser i mobilen. Menyerna är ganska mörka och spartanska, men i kartvyn finns 3D-modeller av kända byggnader som gör appen lite roligare att använda.

För att välja destination klickar man på menyvalet »Ange mål« och knappar in adress eller intressepunkt i sökrutan. Både kartor och intressepunkter kommer – inte oväntat – från Here. Sökfunktionen fungerar väldigt bra och det verkar som att Nokias egen app får snabbare uppdateringar än andra appar med data från Here. Uppdelningen av funktionerna på flera olika Here-appar känns krånglig jämfört med exempelvis Google, Apple och Telia Navigator där man kan växla mellan bil och kollektivtrafik direkt från sökfältet.

+
Enkelt att installera kartor
Bra intressepunkter
Snabbt gränssnitt

-
Vissa funktioner i separata appar

Navigon Garmin som numera äger Navigon har lagt ned Navigon-märket för fristående enheter, men fortsätter med två parallella spår för apparna. Navigon finns för fler system och är mer prisvärd än Garmin Streetpilot-appen. Navigon kostar dock fortfarande en slant och för att utnyttja alla finesser måste du köpa flera tillval – till exempel trafikinformation och 3D-vy. Så räkna med runt 200 kr utöver app-priset. De tillval du köpt går dock att installera utan extra kostnad på alla enheter som är kopplade till samma konto. Tyvärr ingår inte uppdateringar av kartan – för det krävs tillägget »Fresh Maps« för 249 kr.

Navigon passar bäst på en mobil eller surfplatta med stor och högupplöst skärm. Ipad eller en femtums Android är att föredra framför Iphone – även om appen självklart fungerar också på mindre skärmar. Med tillvalet Reality View Pro får du en riktigt snygg 3D-karta med byggnader och höjdkurvor i landskapet. Även om du köper Europaversionen av Navigon kan du välja exakt vilka kartor du vill installera på enheten. Därefter fungerar appen helt offline – uppkopplingen behövs bara för väder- och trafikinformation. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar. När du närmar dig destinationen visas Googles Street View-bild av huset.

+
Snygg 3D-karta
Talsyntes

-
Kartuppdateringar kostar extra

Route 66 Route 66 har hängt med ända sedan de första GPS-mobilerna och idag finns appen för Android och Ios. Appen har ett lågt pris, men gör ett bra jobb även om kartbilden inte är testets snyggaste. Gränssnittet ger ett lite kantigt och plottrigt intryck, men vägvisningen är ändå tydlig och här och var dyker det upp 3D-modeller av byggnader som gör det enkelt att orientera sig. Informationsfälten och texten i kartan är i minsta laget, så det är svårt att läsa avstånd och hastighet, men pilarna för själva vägvisningen går inte att missa. Sökfunktionerna är kopplade till kartleverantörens intressepunkter och fungerar mycket bättre nu än vid förra testtillfället för ett år sedan. Dock finns samma problem som hos Apple med att gamla uppgifter inte gallras ut. Onlinetjänsterna i appen består av trafikinformation och väder. Trafikinformationen verkar dock inte lika detaljerad som i andra appar – när jag testar med samma rutt vid samma tidpunkt är listan över hinder på vägen betydligt kortare i Route 66 än i exempelvis Tomtom och Wisepilot.

+
Möjlighet att både strömma och ladda ned kartor

-
Plottrig karta
Liten text

Telia Navigator Telia Navigator är i grunden samma app som Wisepilot, men i våras bytte båda apparna kartleverantör från Here till gratisalternativet Open Streetmap. Därefter bytte Telia Navigator leverantör en ytterligare gång i juni – denna gång till Tomtom. Man kan säga att Telia Navigator är tillbaka där appen var före kartturbulensen – Tomtom och Here är fullt jämförbara och appen kan visa information om körfält och skyltning vid avfarter.

Förutom skillnaderna i kartor och pris jämfört med Wisepilot har Telia Navigator en egen uppsättning röstinstruktioner och en mer välfylld butik i appen med bland annat terrängkartor och sjökort.

+
Sökfunktionerna
Körjournaler
Kollektivtrafik

-
Dyr

Tomtom Tomtom har lyckats med konststycket att sätta ihop en navigatorapp som är lika enkel och tydlig som en fristående enhet men ändå utnyttjar mobilens möjligheter. Tomtom har inte maximerat antalet finesser, men de funktioner som finns är välgjorda. Tydlig visning av trafikläget. Enkla men kraftfulla funktioner för att spara bränsle eller optimera resor med många stopp. Förutom vanlig adressinmatning kan man använda telefonboken eller Facebook för att välja destination. Menyn »Navigera till« innehåller vanliga alternativ som Adress, Intressepunkt och Tidigare Destination, men det finns också möjlighet att välja Människor, Evenemang, Foton och Platser. Androidversionen påminner mer om Tomtoms fristående enheter medan Ios-versionen är uppdaterad med ett ljust och platt gränssnitt.

I priset för appen ingår både uppdateringar av själva appen och av kartan, men många funktioner kräver prenumeration – till exempel trafikinformation och fartkameror. Priserna på köp i appen med Tomtom är fortfarande höga, men börjar ändå komma ned till en acceptabel nivå.


Kartan har samma utseende på både Android och Ios. Den är enkel och tydlig och har en bra balans mellan kartbild och informationsfält. Konturer för byggnader ritas upp och kartan flyter snyggt utan hack, men annars är det snålt med grafiska effekter. Appen finns i en särskild Ipad-version som låter dig göra menyval samtidigt som kartan syns i bakgrunden.

+
Bra gränssnitt på Ios
Talsyntes

-
Dyra tilläggstjänster

Waze Ett spel eller en navigatorapp? Waze har en fot i vardera kategorin. Nästan allt innehåll – från trafikinformation till intressepunkter och kartor är antingen genererat av appens användare eller hämtat från öppna källor. Den som bidrar får poäng – till exempel genom att rapportera in trafikproblem, lägga till vägar och platser eller genom att bara vara ute och köra med appen. Det finns också rena spelmoment som att jaga skatter på kartan.

Waze köptes av Google under 2013, men det har inte förändrat appen speciellt mycket. Däremot ser man ibland trafikmeddelanden från Waze i Google Maps. När det gäller svenska vägar ligger Waze långt efter såväl Open Streetmap som de kommersiella leverantörerna. Appen kan hämta positionen för en adress via Googles API, men om det saknas något vägsegment utmed rutten kan Waze föreslå väldigt konstiga omvägar. Gränssnittet är välgjort och har en lekfull design som passar bra ihop med spelkänslan. Förutom Wazes egen databas finns koppling till Google, Bing och Foursquare.

+
Roliga interaktiva funktioner

-
Ofullständiga kartor 
Opålitlig som navigator

Wisepilot Från en tidigare årskostnad på ett antal hundralappar kan man nu få Wisepilot för engångsavgiften 169 kr. Förklaringen till det lägre priset är att appen bytt kartleverantör från Here till gratisalternativet Open Streetmap. Lägger man kartorna sida vid sida ser vägnätet nästan identiskt ut, men Open Streetmap saknar här och var namn på mindre gator – till exempel i villaområden. Vägvisningen är alltså sällan något problem, men det händer att adresser inte går att hitta. Gränssnittet är välgjort med elegant visning av trafikflöden, vägarbeten och olyckor. Själva navigeringen är tydlig, men körfältsassistenten och visningen av skyltar vid avfarter har försvunnit i samband med bytet till Open Streetmap.

Wisepilots paradgren är fortfarande sökfunktionerna och att tjänster som Resrobot, Eniro, Wikipedia och Tripadvisor är väl integrerade i appen. Via sökfältet kan du knappa in det mesta – namn, telefonnummer, varumärken, adresser eller platser – och få fram relevanta träffar. Open Streetmap har en aktiv community som håller intressepunkterna väl uppdaterade – ett bra komplement till Eniro.

+
Sökfunktionerna
Körjournaler
Kollektivtrafik

-
Luckor i kartmaterialet

Komma igång
Apple Kartor spelar i en egen division när det gäller enkelhet – appen är inbyggd i systemet och du behöver varken välja karttäckning eller köpa några tillval. Tittar vi på övriga appar med undantag för Tomtom och apparna som bara har strömmande kartor kan du alltid i de apparna själv välja vilka områden du vill installera – till exempel kan du köpa Europaversionen av Navigon, men välja att bara ha kartor för Sverige, Danmark och Tyskland i mobilen för att spara utrymme. Apple Kartor, Google Maps och Here Drive+ följer till punkt och pricka reglerna för hur en app ska se ut i respektive system vilket underlättar för nya användare. Route 66 och Copilot har tagit ut svängarna mer med helt hemmasnickrade gränssnitt.

Vinnare: Apple kartor

Gränssnitt och prestanda
Mobilerna har kört om de fristående enheterna när det gäller grafik och prestanda. Med Navigon eller Eniro får du snygg 3D-grafik som flyter utan hack eller andra konstigheter. När det gäller menyernas uppbyggnad, snabbhet i ruttberäkning och växling mellan olika vyer finns flera vassare alternativ. Telia Navigator och Wisepilot är överblickbara trots många funktioner och inställningar. Tomtom får dock den högsta poängen i kategorin. Kartan är plattare än hos exempelvis Navigon, men appen utnyttjar skärmen – oavsett storlek – bättre och klarar balansgången mellan enkelhet och tillräckligt antal finesser.

Vinnare: Tomtom

Kartor
Apparna i testet använder fyra olika kartleverantörer. Flertalet har satsat på någon av de två stora drakarna – Here eller Tomtom. Waze och Wisepilot sticker ut hakan genom att satsa på kartor som främst bygger på data från användarna. Även om resultatet är oväntat bra räcker det inte ända fram – det finns fortfarande många adresser som helt saknas. Here och Tomtom har länge haft ett övertag genom funktioner som körfältsvisning och koll på trafikreglerna. Google börjar dock hämta in försprånget och är betydligt snabbare än Here och Tomtom på att få ut kartupp­dateringarna till appen. Telia Navigator och Wisepilot har terrängkartor och sjökort som tilläggstjänst.

Vinnare: Google Maps


Sökfunktioner
De flesta appar kan söka i ett antal olika databaser. Apparna med karta från Here eller Tomtom innehåller kartleverantörens intressepunkter. Välfyllda databaser, men uppgifterna har ofta något år på nacken. Eniro Navigation förvånar genom att sakna inbyggt stöd för sin egen sökmotor – som istället finns hos både Telia Navigator och Wisepilot. Apple Kartor är också en besvikelse – sökfältet ger träffar som borde ha gallrats bort för minst fem år sedan. Intressepunkterna från Open Streetmap kombinerat med Eniro gör att Wisepilot kommer nära full poäng, men Google har flyttat fram sina positioner när det gäller lokalt sök och vinner kategorin.

Vinnare: Google Maps

Övrigt
Några appar har funktioner som inte riktigt ryms i de övriga kategorierna. Tomtoms Facebookstöd innebär inte bara att dela position – du kan också använda sajten som källa för intressepunkter eller navigera till event. Telia Navigator kombinerar pålitligt kartmaterial med flera ovanliga – och användbara – funktioner som körjournal och Eniro-sök. 

Vinnare: Telia Navigator

Vinnaren: Tomtom

Tomtom är varken testets billigaste eller mest funktionsfyllda app. Det är istället avvägningen mellan detaljer och användarvänlighet som gör appen så lyckad. Gränssnittet är extremt tydligt och utnyttjar skärmytan riktigt bra på exempelvis Ipad. Kartvyn är platt och avskalad, men i gengäld är Tomtom både snabbare och stabilare än apparna med avancerad 3D-grafik. Så sent som förra året var tilläggstjänster som trafikinformation och fartkameror orimligt dyra i Tomtoms app, men nu är priserna nere på en acceptabel nivå.

Faktaruta, klicka för att se bilden i full storlek

I testet:
Apple Kartor
Gratisapp på Ios med imponerande 3D-vyer.

Copilot Premium
Välgjord app med mängder av inställningar.

Eniro Navigation
Snygg kartvy och offlinekartor till överkomligt pris.

Waze
Rapportera trafikhändelser och samla poäng.

Garmin Streetpilot
Ger Nüvi-enheternas gränssnitt i mobilen.

Google Maps
Mer fokus på innehåll än på navigation.

Telia Navigator
Högt pris, men många funktioner. Nu med Tomtom-kartor.

Tomtom
Snabb och kompetent på alla skärmstorlekar.

Nokia Here Drive+
Bra navigation även utan uppkoppling.

Route 66 Navigate
Klassiker med både strömmande och nedladdningsbara kartor.

Navigon
Snygg och genomarbetad, men kostar en slant.

Wisepilot
Betalapp med gratiskartor.
____________________________
Kartdata
Apparnas kartor kommer från fyra olika leverantörer.

Here
Startades som Navteq 1985 och lyckades på två år skapa en digital karta över området runt San Francisco. Första produkten var Driverguide – en infokiosk för hotell och biluthyrare där man kunde hämta ut vägbeskrivningar. Nokia köpte Navteq 2007 och under 2012 kom varumärket Here. Introducerade tidigt extra data som körfält och avfartsbilder i kartorna.

Tomtom
Startade som Teleatlas 1984 och har länge varit en av de stora leverantörerna av kartor för bilnavigatorer och senare för karttjänster på nätet. Fram till 2009 kom en huvuddel av innehållet på Google Maps från Teleatlas. Använder i stor utsträckning trafikinformation och data från användare för att förbättra vägvisningen.

Google
Sökmotorjätten kunde lansera sin egen karttjänst år 2005 efter köpen av företagen Where 2 Technologies och Keyhole. Google täcker i stort sett hela världen, men säljer inte rena kartdata till andra utvecklare på samma sätt som Here eller Tomtom. Det är genom ett API – färdiga kartfunktioner för webb- och apputvecklare – som Google Maps får sin stora spridning. Eftersom kartorna aldrig mellanlagras hos andra utvecklare når uppdateringar snabbt ut till användarna.

Open Streetmap
Ett öppet alternativ till de stora kartföretagen. Byggs av tjänstens community och öppna myndighetsdata. Open Streetmap har både en webbtjänst och nedladdningsbara data som kan användas ungefär som innehållet från Here eller Tomtom. På vissa platser ger Open Streetmap mer detaljer än de kommersiella leverantörerna, men det förekommer vita fläckar även i bebodda trakter.