-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Skaparna bakom succén Candy Crush saga
King.com vill stoppa andra ”candy”-appar

King.com - gänget bakom jättesuccén Candy Crush saga - har nyligen fått ordet ”candy” skyddat som varumärke. Nu vill man stoppa andra utvecklare från att använda ordet i namnet på sina appar.
Att kalla spelet Candy Crush saga för en succé är en grav underdrift. I en intervju med mobil.se från hösten 2013 framgår det att spelet sammanlagt har runt 70 miljoner dagliga användare på alla plattformar. Kort och gott, det krossas enorma mängder godis i våra mobiler och surfplattor världen över.
Men för spelstudion King.com räcker det inte med att vinna mobilspelares hängivenhet världen över. Nu kommer man även se till att stoppa andra utvecklare från att släppa appar med ordet ”candy” i sitt namn.
Amerikanska myndigheten USPTO (United States Patent and Trademark Office) beviljade nyligen en ansökan där King.com vill göra ordet ”candy” till ett varumärke.
Enligt ansökan - som är cirka ett år gammal - hävdar King.com rätten till varumärket när det gäller spel, utbildningstjänster och kläder.
Flera utvecklare med appar vars namn innehåller ordet ”candy” har nu fått brev från King.com där man kräver att appen ska tas bort från App Store.
”Jag och andra indieutvecklare har varken pengar eller resurser att slå tillbaka. Jag kommer att ändra namnet på min app om det är det som krävs”, säger Benjamin Hsu, utvecklare av spelet All Candy Casino Slots, till Cult of Mac.