Ny strategi

Nokia: Android ingen engångsföreteelse

Nokia släppte tre Android-telefoner och presenterade nya planer där Android står för en tydlig del.

Publicerad Uppdaterad

Ja, ryktena stämde, nästan: Istället för den ryktade Android-telefonen Nokia X visade tillverkaren tre smarta telefoner som kör Android på Mobile World Congress på måndagen. X är därmed inte namnet på en enda telefon utan för en hel serie av lurar som ingår i en långsiktig strategi. 

– Att använda Android är en avsiktlig strategi för att lyfta Microsofts tjänster, sa Stephen Elop Executive Vice President, Devices & Services, på Nokia.

Det är nämligen så att medan Nokia X-telefoner kör Android, så använder de inte Googles tjänster utan Nokias, eller Microsofts.

Lumia fortsätter däremot som den primära strategin och Nokia har för avsikt att fortsätta satsa på Windows Phone.

– Windows Phones popularitet fortsätter att växa, sa han.

Nokia ska därmed framöver ha fyra olika produktkategorier. Lumia är Nokias flaggskepsmärke och kommer att ligga i en högre prisklass. Sedan kommer Android-kategorin, med priser runt 100 euro. Telefoner som bara heter Nokia (som Nokia 220 som lanserades på måndagen) ska ligga snäppet under X-serien medan Asha-serien vänder sig till användare som tidigare inte haft en smartphone. Förutom Lumia vänder sig alltså tre kategorier främst mot omogna marknader för smarta mobiler.

Frågan kring X-serien är om den ska konkurrera med de Nokias egna telefoner, i synnerhet på marknader där man säljer Asha-telefoner. Genom att lansera X-serien kommer även Nokia att konkurrera med andra tillverkare som kör Android. Elop anser att Nokias fördelar ligger bland annat i byggkvalitén och tjänster, exempelvis kartor, molnlagring, unika appar samt Nokias varumärke. 

Vad gäller appar tror Elop att möjligheten att utveckla för Windows Phone och Android samtidigt blir intressant för apputvecklare.