Annons

Trendspaning – Del 1/10

Stora Trendspecialen: Allt och alla ska kopplas upp

Mobile World Congress sätter den mobila agendan för hela året. Vi djupdyker i de viktigaste trenderna och blickar framåt. Idag: Sakernas internet.

Publicerad Uppdaterad

Att Facebooks grundare Mark Zuckerberg var största affischnamn på mobilmässan är ännu ett bevis på den pågående förvandlingen av mobilbranschen – det är allt fler företag utanför de traditionella branschramarna, bland dessa over-the-top-spelare som Facebook och Google, och mjukvaruföretag som håller i taktpinnen. Stora revolutionerande nyheter uteblev i år. Men många trender blir däremot återkommande samtalsämnen under resten av året. 

Två huvudtrender som i stort sett återspeglas i alla andra är att hela branschen vill kliva på sakernas-internet-tåget och koppla upp och samman prylar – från klockor, medicinsk utrustning, bilar, ugnar, hus till elnät – samt att blickarna vänder sig åt mindre mättade marknader, i synnerhet Afrika, Östeuropa, Mellanöstern och Asien. Det är ju tillväxt det hela handlar om i slutändan. 

Trend 1: Alla våra prylar ska kopplas samman
220 miljarder euro (cirka 1 950 miljarder kronor). Så stora intäkter genererar marknaden för uppkopplade prylar år 2020, enligt analysfirman Gartner. Då finns det 26 miljarder uppkopplade och sammankopplade enheter runt om i världen, detta utan att man ens behöver räkna in prylar som är sammankopplade via smarta telefoner och surfplattor – för den delen något som det inte tas tillräcklig hänsyn till. Det är då i sin ordning att alla, från apputvecklare till operatörer och infrastruktursleverantörer, vill ha en del av kakan. Men ingen har kommit på den perfekta modellen ännu för att få större skala på IOT-affären. 

Det kanske synligaste tecknet på IOT-utvecklingen är den mängd smarta klockor och armband som visades upp och även den långa raden bilar med smarta funktioner som syntes på olika montrar. Ford valde till och med Mobile World Congress, istället för Geneva International Motor Show en dryg vecka senare, för att lansera sin nya uppkopplade Ford Focus, som via en röststyrd pekskärmskontrollpanel som synkas med telefonen låter föraren ringa samtal, få hjälp med att hitta parkeringsplats och parkera eller hitta närmaste restaurang genom att helt enkelt säga »Jag är hungrig«. Den ger en inblick i det som väntar.

Operatörer och IOT
När Mobil Business träffar Hans Dahlberg, vice VD och chef för Global M2M Services på Teliasonera, i Barcelona säger han att operatören redan haft en dubbelsiffrig tillväxt inom IOT de senaste åren. Och det är bara början.
– Den globala marknaden för maskin-till-maskin kommer att växa med 16 procent per år till 2017. Tillväxten i Norden kommer att ligga på 30 procent årligen, säger han och hänvisar till en rapport som operatören precis genomfört tillsammans med AD Little.

Det motsvarar alltså över 2 miljarder euro (cirka 18 miljarder kronor) i intäkter i Sverige år 2017. Uppkopplade byggnader är idag den största IOT-marknaden i Norden men hälsosektorn, bilindustrin och konsumentelektronik spås vara bland de snabbast växande delmarknaderna framöver.

Robert Brunbäck, marknadschef för Telenor Connexion som var först bland de stora nordiska operatörerna med att ge sig in i IOT, ser också stor potential i dessa branscher. Viktigt för att lyckas med IOT är att tänka utifrån problem ­istället för teknik, säger han till Mobil Business.
– Mobilnätet är en databärare, wifi en annan och det finns fler. Vi blir mer och mer teknikagnostiska och använder den teknik som fungerar bäst, säger han. 

Tele2, som var sist med att inleda en satsning inom IOT, har valt att endast fokusera på en sak: datatransporten. För att leverera helhetslösningar har operatören valt att centralisera IOT-kompetensen och även inlett en rad samarbeten.
– We are the access guys, sade VD:n vid lanseringen av IOT-satsningen i mitten av mars. Vi ska inte konkurrera med våra samarbetspartners, sade senare under samma dag Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions.

Utan samarbete ingen framgång
Magnus Melander, VD för Wbird och grundaren av Swedish M2M Service Enablers, SMSE, en allians av IOT-bolag som syftar till att utbilda marknaden och positionera Sverige som ett bra ställe för IOT-lösningar, tycker att ledordet i Barcelona var partnerskap.
– Det börjar bli uppenbart att ingen kan leverera på egen hand, utan vi kommer att landa i en »skiktad« modell precis som IT-industrin tvingades lära sig för sådär 25 år sedan. Men få vet riktigt vad de vill eller vilken roll de ska spela själva, säger han till Mobil Business.

Tre snabba
1 – Användarupplevelsen snarare än teknik måste vara utgångspunkten.
2 – Framgång kräver rätt samarbetspartners.
3 – Frågan om säkerhet och personintegritet måste lösas.

Vilka frågor blir avgörande för sakernas internet framöver? Kommentarsfältet är ditt.

Tre snabba

1 – Användarupplevelsen snarare än teknik måste vara utgångspunkten.
2 – Framgång kräver rätt samarbetspartners.
3 – Frågan om säkerhet och personintegritet måste lösas.

Uppkopplade saker
Årlig tillväxt 2012–2017

Infrastruktur: 3%
Pengar: 11%
Industriella processer: 11%
Byggnader: 13%
Prylar: 42%
Bilar: 47%
Människor: 47%

Källa (siffror): Teliasonera, AD Little