-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Sverige en viktig tillväxtmarknad
Tele2 säljer ryska verksamheten

Efter 12 år i Ryssland väljer nu Tele2 att sälja den ryska verksamheten till bank- och finansföretaget VTB Group, för 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i eget kapital och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Under de närmaste tre åren uppger Tele2 att tillväxten istället främst ska komma från Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
Tele2 meddelade i fredags att man säljer Tele2 Ryssland till bank- och finansföretaget VTB Group i en kontanttransaktion omfattande 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i aktievärde och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Tele2:s styrelse föreslår att 12,5 miljarder kronor distribueras till aktieägarna i ett aktieinlösenprogram när affären har avslutats.
Tele2 startade verksamheten i Ryssland 2001 och är idag landets fjärde största operatör med cirka 23 miljoner abonnenter. Tele2 Ryssland hade under 2012 en nettoomsättning på 12,9 miljarder kronor och ett ebitda-resultat på 4,7 miljarder kronor.
Vid en presskonferens i fredags berättade Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2, att Tele2:s tillväxt de närmaste tre åren kommer att drivas av mobiltelefoni i Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
– I Sverige är 4G-data lika stort som 3G-data idag, efter bara 1–1,5 år. Det tog cirka 10 år för 3G att uppnå denna nivå, sa Mats Granryd.
– Med de möjligheter som finns på våra tio marknader kommer vi att fortsätta växa fortare än våra konkurrenter, sa Granryd.