-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Sverige en viktig tillväxtmarknad
Tele2 säljer ryska verksamheten
Efter 12 år i Ryssland väljer nu Tele2 att sälja den ryska verksamheten till bank- och finansföretaget VTB Group, för 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i eget kapital och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Under de närmaste tre åren uppger Tele2 att tillväxten istället främst ska komma från Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
Tele2 meddelade i fredags att man säljer Tele2 Ryssland till bank- och finansföretaget VTB Group i en kontanttransaktion omfattande 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i aktievärde och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Tele2:s styrelse föreslår att 12,5 miljarder kronor distribueras till aktieägarna i ett aktieinlösenprogram när affären har avslutats.
Tele2 startade verksamheten i Ryssland 2001 och är idag landets fjärde största operatör med cirka 23 miljoner abonnenter. Tele2 Ryssland hade under 2012 en nettoomsättning på 12,9 miljarder kronor och ett ebitda-resultat på 4,7 miljarder kronor.
Vid en presskonferens i fredags berättade Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2, att Tele2:s tillväxt de närmaste tre åren kommer att drivas av mobiltelefoni i Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
– I Sverige är 4G-data lika stort som 3G-data idag, efter bara 1–1,5 år. Det tog cirka 10 år för 3G att uppnå denna nivå, sa Mats Granryd.
– Med de möjligheter som finns på våra tio marknader kommer vi att fortsätta växa fortare än våra konkurrenter, sa Granryd.