Kontroversiellt dataexperiment

700 000 försökskaniner i Facebook-studie

Bevisat: ditt humör påverkas av dina vänners statusuppdateringar.

Publicerad Uppdaterad

Facebook tillsammans med forskare från University of California och Cornell University har bevisat att sociala interaktioner via sociala nätverk har en smittsam effekt på användares humör. Genom att filtrera användares nyhetsström och visa antigen fler eller färre uppdateringar med positiva ord har dessa bevisat att användares humör förändras enligt det som de får se på Facebook. Någon riktig interaktion krävs alltså inte. 

Medan man kan tänka sig många användningsområden för sådana resultat finns det ett väsentligt problem med hur dessa tagits fram. Facebook har nämligen försökt påverka 689 003 Facebook-användares humör, utan deras vetskap. Experimentet skedde under en vecka i januari 2012 och har nu publicerats av Proceedings of the National Academy of Science. Enligt Time har tre miljoner statusuppdateringar innehållande 122 miljoner ord analyserats. 

Adam Kram från Facebooks datateam säger att studien handlade om att förbättra Facebooks tjänster och göra innehållet som visas mer relevant och engagerande.

Enligt Facebook bryter inte studien mot användarvillkoren varje användare skriver under när den går med i Facebook, något som en rad forskare ifrågasätter, skriver The Guardian. Är man med i en forskningsstudie måste man informeras om det och ges möjlighet att avstå utan konsekvenser, säger exempelvis James Grimmelmann, professor i juridik vid Maryland University, till The Guardian. 

Det finns dock undantag där den typen av medgivande inte krävs, enligt Forbes som vidare skriver att Facebook inte är ensamma om att genomföra studier på sina användare. Enligt Forbes, som hänvisar till en studie från MIT, genomför minst 15 procent av webbplatser med över 100 000 användare liknande studier. 

Mer information om studien hittar du här.
Adam Kram, från Facebooks datateam, har också skrivit ett inlägg där han förklara hur Facebook tänkt kring experimentet. Det kan du läsa här.  

Det är inget nytt med att man som användare ger bort mycket information om sig själv till Facebook och andra webbtjänster. Man kan dock ifrågasätta Facebooks studies juridiska och etiska grund; de flesta användare är nog medvetna om att de låter Facebook samla in data, men är de medvetna om att de godkänner att de kan vara med i forksningsstudier där man försöker manipulera deras humör? Lika oroväckande är själva resultaten av experimentet, det vill säga att det faktiskt går att påverka hundratusentals människors humör genom att filtrera det de får se, via Facebook.

Hur känner du gentemot Facebooks studie och dess resultat? Kommentarsfältet är ditt.