-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Nya kvartalssiffror
Samsung sviker igen
Inte ens Galaxy S5-succén kan rädda teknikjättens siffror.
Redan för några veckor sedan varnade Samsung för att andra kvartalet 2014 “inte ser alltför bra ut”. När den sydkoreanska teknikjätten igår släppte sina preliminära siffror visade dessa på ett rörelseresultat som rasar för tredje kvartalet i rad och en risk för företagets sämsta resultat på två år. De definitiva siffrorna redovisas senare i juli, men rörelseresultatet ser ut att landa på runt 49 miljarder kronor (7,2 biljoner won), betydligt lägre än de 55 miljarder kronor (8,1 biljoner won) som analytiker räknat med och närmare 25 procent lägre än motsvarande kvartal förra året.
Mobilt fortsatt trögt
Anledningen till tappet, menar Samsung, är den starka koreanska valutan, men också att efterfrågan inom det mobilsegment som blivit företagets kassako fortsätter att plana ut. Även om Galaxy S5 slagit alla tidigare försäljningssiffror, över 10 miljoner skeppade enheter på 25 dagar, är konkurrensen inom låg- och mellanprissegmentet, främst från kinesiska tillverkare, ett fortsatt och allt större hot. Galaxy S5:ans, och andra 5- och 6-tumsmodellers, popularitet har dessutom slagit hårt mot försäljningen av surfplattor på 7 och 8 tum. Samsung, som hade räknat med en betydande vinst från sina plattor, konstaterar därtill att folk inte byter ut dessa tillnärmelsevis lika ofta som sina smartphones.
“Försiktigt” positiv prognos
Samsung har tidigare slagit sig för bröstet över att företagets enorma marknadsföringskostnader inte påverkat dess resultat, men erkänner nu att dessa har ätit upp en rejäl bit av den förväntade vinsten. Dock ser teknikjätten fram emot ett tredje kvartal med marknadsföringskostnader tillbaka på normala nivåer. Därtill förväntar sig Samsung “försiktigt” ett starkare Q3-resultat, inte minst tack vare en ökad smartphoneförsäljning. Företaget planerar att släppa egna, nya modeller, och de orosmoln som pekas ut i och med nylanseringar från andra tillverkare, inte minst Apples förväntade iPhone 6-lansering, menar Samsung kommer bidra till dess B2B-försäljning av bland annat skärmar och minneskort.