Shotcut Labs vann publikens pris

Evothings knep andraplatsen i IOT-tävling

Undagrids direktkommunicerande nätverk tog hem förstapriset i innovationstävling och Shortcut Labs vann publikens hjärtan.

Publicerad:

14 nov 2014 - 12:04

Uppdaterad:

18 nov 2014 - 15:30

Undagrid tog hem segern i Internet of Things-finalen av EIT ICT Labs The Idea Challenge, som i torsdags avgjordes i Kista. Det nederländska lagets lågenergi-meshnätverk håller på att implementeras på Amsterdams flygplats. Förstaplatsen innebär 40 000 euro och coachning från IET ICT Labs för att utveckla sin lösning ytterligare.
– Fantastiskt, utbrast Marcus Breekweg, Undagrids innovations-coach.

På andra plats kom svenska Evothings, som pekade på en av sakernas Internets svagaste länk: att sakerna som kopplas upp ofta saknar inbygd säkerhetsaslösning. Med open source-lösningen Evothings Secure presenterade de just en sådan.
– Vi måste agera nu, och se till att vi bygger IOT säkert, konstaterade Aaron Ardiri, med hänvisning till att IOT numera toppar Gartners hypekurva för framtidens teknologier. 

Sensewaves från Frankrike knep tredjeplatsen och förklarade att de gör smarta saker smartare genom att analysera flödet av rådata och presentera den begripligt. Tjänsten påminde om den som svenska Watty, som höll ett anförande medan juryn övervägde, tillhandahåller. Båda företagen beskriver sina lösningar med hjälp av lättbegripliga slogans: Sensewaves vill vara “Google Analytics för sakernas Internet”, Watty är “Shazam för elektricitet”. 

Mobilbusiness chefredaktör Marlène Sellebråten satt i den expertjury som hade det tuffa jobbet att utse vinnarna. 
– Finalisterna höll alla hög kvalitet. Vinnarna har stora möjligheter att påverka där de allra viktigaste utmaningarna finns inom Internet of things: infrastruktur och skallbarhet, säkerhet och Big Data. I och med att de nu får, utöver pengar, även coachning, är dessa möjligheter nu ännu större.

Mycket knappar
Ännu ett svenskt lag stod på prispallen. Genom Mentimeters smartphone-omröstningsknapp (som inte var med i tävlingen) tilldelades Shortcut Labs publikens pris för Bästa Pitch. På måndag drar startupet igång sin Kickstarter-kampanj för att sälja in knappen Flic, som styr funktioner i smartphones eller andra uppkopplade prylar, till hugade investerare.

Men Mentimeter och Flic var inte de enda knapparna på scenen. Finska Bttn, vilket uttalas som engelska “button” presenterade sin knapp – betydligt större än Flic, som kan placeras mer eller mindre överallt – som det enklaste användargränssnitten i världen: 
– Vi finnar är ett enkelt folk. Så det här handlar om enkelhet, användbarhet och skönhet, sa grundaren Jussi Mononen.

Liksom Bttn och Shortcut Labs framhöll svenska Imagimob att funktionerna för deras produkt Sens-AI, en bärbar sensor som lär sig rörelsemönster, är oändliga.
– Dess möjligheter är bara begränsad av användarnas fantasi, sa Anthony Hartley, designer och medgrundare. 
Genom att Sens-AI kan räkna såväl armhävningar som larma om någon faller så har redan såväl sportverksamheter som äldrevården visat intresse, tillade han. 

Nytänkande lösningar – mossig könsfördelning
Bland övriga elva finalister som hade tre minuter på sig för att charma juryn syntes Kul:Park, som vill hjälpa bilister att hitta, för-boka och ge väganvisningar till närmaste lediga parkeringsplats. Lizzens open source-platform vill göra den uppkopplade världen, oavsett tillverkare, tillgänglig för alla användare och Atooma satsar på förenkling och automatisering enligt principen “om X så händer även Y”. Duqtor och Locusense presenterade båda varianter på meshnätverk.
– Vissa här i tävlingen är konkurrenter, andra är det inte, konstaterade Undagrids Marcus Breekweg.

Inför nästa års tävling skickar Magnus Melander, moderator och grundare av svenska M2M-alliansen SMSE med en uppmaning: Fler kvinnliga tävlanden.
– Målet var att hälften av alla anmälningar skulle komma från kvinnor. Det slutade med att 18 procent av de som anmälde sig var kvinnor. Det är en start, konstaterade han.

.

.

 

.