-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Mobilize Your Business
Scanias kör-coachning ger nöjdare kunder
Att köpa uppkopplade lastbilar är en investering i kostnadsbesparing.
– Vi gör inte en produkt, vi gör en tjänst, slår Caroline Ede, global försäljningschef Fleet and Driver Services, fast.
Med 100 000 uppkopplade lastbilar över hela världen handlar tjänsten som hennes affärsområde tillhandahåller om att låta lastbiltillverkarens kunder veta hur hur bilen mår. Det sparar Scanias kunder tid och pengar – exempelvis kan de analyser som Scania i Södertälje gör av den inkommande datan visa vad som skadats i en trafikolycka och därmed veta vilka reservdelar deras reparatörer ska ta med sig till platsen.
– Men främst handlar det om att medvetandegöra kunderna hur chauffören kör bilen, säger Caroline Ede.
– Det är en slags konsultverksamhet, coachning.
Genom att förklara hur lastbilarna körs – och vad i körbeteendet som kan förbättras – kan Scania hjälpa sina kunder att förlänga lastilarnas livslängd genom minskat slitage och spara bränslekostnader genom effektivare körning. På köpet får kunderna en miljövänligare verksamhet.
Att få kunder att betala kan dock vara en utmaning, fortsätter Caroline Ede. Efter att ha investerat stora summor i en lastbil tycker många att körbeteende-rapporterna ska ingå i köpet.
– Men får man något gratis, då är det ju inte värt något. Jag brukar förklara att det är en investering i kostnadsbesparing.
Och kundernas kostnadsbesparing är Scanias nya affärsområde. En win-win-situation:
– Vet vi hur kunderna kör och hur lastbilen mår så kan vi sälja tjänster utifrån det – och det gör att vi får en nöjdare kund, säger Caroline Ede.
