Intervju

Möt svensken bakom Oneplus globala satsning

Carl Pei är Oppo-avhopparen som tillsammans med en före detta kollega skapade hajpade flaggskeppet Oneplus One. Det är bara början, berättar han.

Publicerad Uppdaterad

Överraskande nog svarar Carl Pei, chef för Oneplus Global, på våra frågor på svenska. Carl visar sig vara uppvuxen i Stockholm. Det var där som denna Mensa-kvalificerade avhoppare från Handelshögskolan vid ung ålder började odla sitt teknikintresse.

Carl Pei, chef Oneplus Global

År 2011 flyttade Carl Pei till Kina för att ”ta del av hårdvarurevolutionen”, berättar han för Mobilbusiness. Där samlade han på sig erfarenheter hos etablerade mobiltillverkare, bland dessa finska Nokia i Kina samt kinesiska Meizu. I Kina lärde han även känna Pete Lau, Oneplus medgrundare och nuvarande VD, som då var vice president på Oppo. Själv jobbade Carl Pei som chef för nya marknader på Oppo. Tillsammans med Pete Lau lämnade han företaget för att inleda ett nytt äventyr: Oneplus.

Så kom Oneplus till
Det var i slutet av 2013 som planerna för Oneplus började ta form på riktigt. Oppo hade implementerat Cyanogenmod på Oppos N1 och Pete Lau hade hade lämnat lämnat företaget (vars ägare även är ägare i Oneplus, enligt företagets egen utsago). Till synes frustrerad sa han till The Verge vid den tidpunkten att ”alla borde ha tillgång till den bästa och senaste tekniken”. Med Oneplus tänkte han förverkliga sin dröm om att skapa den perfekta smartphonen.

Relationen till Cyanogenmod-teamet blev viktig när Oneplus skulle utveckla sin första lur, Oneplus One.
– Mjukvaran på One är utvecklad av Cyanogen. Det hela har fungerat som ett par kompisar som hjälps åt. Jag och Pete tillbringade julen 2013 tillsammans med Cyanogen­-teamet i Seattle. Vi berättade om vårt nya projekt Oneplus, och de var intresserade. Så enkelt var det, säger Carl.

Inte redo för en sådan efterfrågan
Och intresset har varit stort, större än Oneplus kunnat hoppas på, enligt Carl. Oneplus sätt att marknadsföra sin första lur gjorde dock att bolaget drog på sig viss kritik. Många som hade väntat på Oneplus One blev besviknanär företaget i april endast visade upp sitt flaggskepp, i stället för att också börja sälja telefonen. Försäljningen skulle endast ske via inbjudningar. Med den strategin lyckades dock Oneplus skapa ännu mer uppmärksamhet och hajp kring One-telefonen.

Några av köparna finns i Sverige, men det är en liten andel av den totala försäljningen, under fem procent.

– Vi visste att lanseringen skulle skapa uppmärksamhet, inte minst för att vi dök in i 17 marknader på en gång. Det gick mycket bättre än vad vi hade förväntat oss. Helt ärligt så var vi inte redo för en sådan skala, och vi har ändrat våra prognoser ett antal gånger sedan dess. Just nu säljer vi allt vi tillverkar inom 24 timmar, och produktionen är igång för fullt.

Några mer detaljerade försäljningssiffror lyckas vi dock inte få Oneplus att dela med sig av.

Oneplus 2 planerad
Oneplus One-köparna är enligt Carl Pei de som vill ha något annorlunda. Även det bidrar till att öka försäljningen.
– Våra användare är de som inte är nöjda med det befintliga, helt enkelt folk som alltid strävar efter det som är bättre. Vi tror att en bra produkt sprids organiskt när användarna tipsar varandra.

Oneplus har redan nu börjat planera Oneplus 2. Under 2014 ligger dock företagets fokus på ”att ge så många som möjligt möjligheten att köpa Oneplus One”.

Höga specifikationer med lägre priser
Medan Oneplus inte snålar på komponentsidan sparar man istället på distributionskostnader genom att endast sälja sina telefoner på webben. Det är dessutom företagets strategi att tjäna pengar på andra saker än hårdvara, i synnerhet mobila tjänster. På frågan om när Oneplus beräknas tjäna pengar svarar Carl Pei följande:
– Som du vet så tjänar vi inte pengar på vår hårdvara. Vinst är inte något vi har som mål inom de närmaste två åren. Det viktigaste just nu är att leverera vår produkt till så många som möjligt, och att se till att vår logistik och kundservice kan utvecklas i takt med vår försäljning. Genom detta hoppas vi kunna bygga upp vårt varumärke och vår användarbas. När du väl har användare, kommer pengarna naturligt.

Att Oneplus, som kallar sig ett hårdvaruföretag, inte avser att tjäna pengar på just hårdvara är lite motsägelsefullt. Det är dock inte konstigt med tanke på att det i dag finns få tillverkare som lyckas tjäna pengar på hårdvara. I just Kina är Oneplus, och för den delen även Xiaomis och andra nya tillverkares, inställning till intäkter det som har börjat ställa till det för den tidigare marknadsledaren Samsung. Enligt Canalys sålde nämligen Xiaomi fler smarta telefoner än Samsung i Kina för första gången under andra kvartalet i år.

– Nyckeln till framgång i affärer är och har alltid varit väldigt enkel. Skapa en bra produkt, och behandla kunderna väl. Produktbiten har vi lyckats med, och vi skalar upp för fullt inom kundtjänst, säger Carl Pei.

Vi blir inte riktigt klokare av det svaret på hur Oneplus ska nå lönsamhet, oavsett hur många miljoner användare företaget skulle lyckas skaffa sig, eller uppnå sitt uttalade mål att bli ”nästa globala teknikföretag”.

– Vi kommer att fortsätta skapa de bästa produkterna som vår förmåga tillåter, samtidigt som vi når fler nya användare i nya länder. På sikt kommer vi utöka vårt sortiment med nya produktkategorier och bygga ett starkt varumärke, säger Carl Pei.

Så vill Oneplus One sticka ut
Enligt Carl Pei är helheten det som skiljer One från andra flaggskepp på marknaden.

– Känslan när man använder produkten dagligen, säger han. Vi lägger mycket tid på de minsta detaljerna, något som många användare uppmärksammat. Andra företag jagar fel saker, onödiga funktioner som existerar endast i marknadsföringssyfte och som inte hjälper användaren i dennes vardag. Han fortsätter:

– Jag tror inte man ska förinstallera en massa olika tjänster. Istället bör vi skapa det snabbaste och mest användarvänliga systemet, och låta användaren själv bestämma vad han eller hon vill använda.

På många sätt låter tanken likt det som konkurrenten, numera världens femte största mobiltillverkare, Xiaomi använder i sin marknadsföring: ”Just for fans” eller ”Relentless pursuit of perfection”. Inte minst när Carl Pei framhåller ytterligare en väsentlig aspek i framtagandet av nya produkter: värdet för kunden.

– Vår filosofi, "Never settle", samt våra användare, har varit vår ständiga guide under produktutvecklingsfasen. När det kommer till produktbeslut försökte vi så mycket som möjligt att maximera värdet för kunden. Många gånger handlar det om att ta två motstridiga behov och balansera dem. Ett exempel är skärmstorlek. Vi vet att en större skärm gör det mer bekvämt att konsumera innehåll, men vet också att en del användare inte kan stå ut med en mobil som har en skärm större än fem tum. Det vi gjorde var att använda en 5,5­-tumsskärm och jobba på ergonomin. Baksidan av One är bågformad, där sidorna är extremt tunna. Många användare har uttryckt att mobilen inte känns stor alls, säger han.

Liknelsen med Xiaomi stannar inte där. Liksom konkurrenten drar Oneplus nytta av sitt användarforum för sin produktutveckling.
– Efter våra produktdiskussioner skrev vi långa inlägg på vårt forum, där vi förklarade för våra fans varför vi gjorde dessa val. Ibland hade vi fel, och ändrade i produkten. I början tänkte vi använda en Snapdragon 800-processor istället för 801. Efter mycket feedback på forumet ändrade vi till 801. Det totalförändrade stämningen på forumet.

Ett dotterbolag till Oppo?
Det sägs att Oneplus egentligen är ett helägt dotterbolag till Oppo, enligt källor som hänvisar till ett dokument som registrerats vid Shenzens marknadsmyndighet, SIPO. Även Oneplus domännamn har registrerats av Oppo. Oneplus har bemött påståendet genom att säga att företagen har gemensamma investerare, men dokumenten antyder en annan sanning.