Samsung Gear S3

24 timmar med smartklockan Gear S3

Idag släpps nya smartklockan till försäljning. Här sammanfattar vi våra första intryck efter att ha provat den i ett dygn.

Publicerad Uppdaterad

Vi testar klockan tillsammans med Samsung Galaxy S7, men det går att använda valfri Android-mobil så länge den har minst Android 4.4 och 1,5 GB arbetsminne eller mer. Vi testar den sportigare Frontier-varianten av klockan och i den liksom i Classic-varianten kretsar det mesta kring ringen runt skärmen. Operativsystemet i klockan är Tizen och du navigerar och gör val genom att både snurra på ringen och genom att trycka på själva skärmen.

Aviseringar viktiga
Vi återkommer till apputbudet i klockan, för utöver appar som ska tillföra funktion är ju aviseringar från telefonen en av de viktigaste funktionerna. Tanken är ju att du ska slippa ta upp telefonen så ofta och istället slänga en blick mot klockan och se vad det är som hänt. Det första jag ombeds göra är att byta sms-app till Samsungs egna app Meddelanden. Det krävs för att aviseringarna för just sms ska fungera och för att jag ska kunna svara direkt. Svaret kan jag då skicka från klockan som text, inspelat ljud eller genom att välja något av de färdiga svaren eller en emoji. Röstingenkänningen som ska översätta tal till text finns dock inte tillgänglig på svenska, så när jag säger “Ja, det är bra” så vill klockan istället skicka “You´re dead author com”. Att skicka min inlästa fras som ljud går däremot bättre.

Aviseringar från appar är som sagt centrala och därför väljer jag att i alla fall under de inledande testerna aktivera aviseringar från alla 158 appar i telefonen. Mest för att få en känsla av hur det fungerar alltså. Annars är det smartare att välja bara de man är intresserad av direkt så man slipper bli störd av onödiga meddelanden.

Aviseringar från telefonen
Trots att klockan kör Tizen och mobilen Android så funkar alltså aviseringar bra. Däremot är möjligheterna att agera på aviseringar direkt i klockan mer begränsade. När jag får ett meddelande i chattappen Hangouts så blir jag bara hänvisad till telefonen för att svara. Ett tryck på Svara-knappen på klockan öppnar helt enkelt aviseringen på telefonen, men det är allt klockan kan göra i sammanhanget.

Men apparna då?
Utöver aviseringar från telefonen så finns så klart även appar i själva klockan. Utbudet är relativt begränsat. Bland kända appar hittar och testar jag bland annat SAS och Uber. Det finns även nyhetsapp från Bloomberg och NPR One. Mest för att utmana klockan laddar jag även ner ett par spel och en app för att visa Youtube-klipp. Det är inte Youtube som står bakom appen, utan en fristående tredjepartsutvecklare, men det gör det ju inte mindre intressant att testa. Det fungerar. Alla klipp visas inte och jag får rätt ofta felmeddelanden, men många klipp visas. De dyker upp i helskärm, med ljud, men givetvis så visas bara mitten av filmen, med en liten bit av textningen eftersom resten hamnar utanför den runda skärmen. Ljudet spelas också upp och det då i klockans egna högtalare. Samma sak gäller när jag testar att föra över musik från telefonen till klockan för att lyssna oberoende av telefon. Det här förutsätter att jag har musikfiler på telefonen, så streamingtjänst som Spotify fungerar inte. Har du musikfiler på telefonen, vilket jag hade i alla fall en handfull så går det lätt att med Gear-appen föra över till klockan. Bäst ljud får du så klart om du kopplar bluetoothhörlurar direkt till klockan.

Tidskritiskt för appar 
Spel är ett särskilt kapitel när det gäller klockor. Nu är klockan relativt fristående från telefonen, men har du telefonen till hands så är det garanterat bättre att spela spel på den när du har lite tid över. Att koncentrera sig på den lilla klockskärmen och då särskilt som i ett spel dessutom interagera med den blir väldigt snabbt ansträngande. Jag testar till exempel spelet Stack. Det är ett genialiskt enkelt spel där du ska stapla brickor på varandra med rätt timing. Det lämpar sig alltså ovanligt bra för klockan (men är kul även på Iphone och Android). När jag står på tunnelbanan med armen i luften är spelet väldigt svårt att lyckas med, men när jag däremot kan vila klockarmen mot en bordsskiva så går det betydligt bättre. Samtidigt är knappast spel någon av de bästa sätten att använda en klocka till.

Det bästa med en klocka
Smarta klockor generellt tampas fortfarande med utmaningen att verkligen tillföra tillräckligt med värde för att locka en större grupp människor. Vissa appar har mer existensberättigande än Youtube och uthållighetsspel. Jag kan beställa en bil med Uber och jag kan se detaljer om avgången för mina kommande SAS-flyg. Det är mest de appar som direkt ger svar på en fråga som jag upplever användbara. Apputbudet är dock väldigt begränsat och det är svårt att hitta mer än en handfull vettiga appar. Hälsofunktionerna kan vara en annan sak som bidrar med värde. Med nån timmes mellanrum får jag påminnelse om att jag bör resa mig och gå lite, eller stretcha. Och så har vi då aviseringarna från appar i telefonen. Väljer man ut de mest relevanta apparna och ser till att man får aviseringar bara därifrån kan det vara positivt. Här stöter jag dock på lite begränsningar. Ganska ofta känner jag att klockan vibrerar på grund av en avisering, men när jag tittar är skärmen bara svart. Det är klart irriterande. Ofta får jag vrida flera gånger på handleden för att klockan ska vakna till och visa mig vad som hänt.

Samsung Gear S3 ger inga jättestora fördelar som märks efter de här inledande timmarna med klockan. Inte om man jämfört med föregångaren eller med konkurrenter, men vi ska givetvis utvärdera vidare och bland annat titta närmare på hur den kan hjälp till med hälsa, träning och annat.

Att se på Yotube i sin klocka kan för övrigt se ut så här: