-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Undersökning
Bibliotek är en av våra mest använda mobiltjänster

Att låna e-böcker är tydligen populärt i Sverige, i alla fall om det är kommunala tjänster som rankas.
Det är Visma i samarbete med Kantar Sifo som kollat hur svenskarna ser på kommunala tjänster i digital form, där såklart mobilen utgör en stor del av det hela. Eftersom det handlar om just digitala tjänster som kommunerna erbjuder dyker givetvis inte mobila bankärenden upp här, men samtidigt är det glädjande att se vad som ligger högst på listan.
Det visar sig nämligen att det är populärt att låna e-böcker, då 28 procent av de tillfrågade (1731 personer i åldrarna 18-79 år) anger biblioteksärenden som en av de tjänster de använder mest.
Även om utbudet av digitala böcker, särskilt på svenska, fortfarande är väldigt begränsat är det samtidigt riktigt smidigt (och såklart gratis) att låna böcker digitalt via biblioteken. Nyligen släpptes även barnbokstjänsten Bibblix via Stockholms stadsbibliotek och vi har flera gånger tidigare visat hur du lånar böcker i mobilen.
I övrigt på listan är hantering av skola och dagis samt sökande efter både jobb och bostad något som används flitigt.
Listan för de femton populäraste tjänsterna ser ut som följer:
1. Hantera biblioteksärenden 28 %
2. Söka jobb 20 %
3. Söka bostad 18 %
4. Hantering av skolplats (scheman,specialkost, betyg, läxor etc.) 16 %
5. Hantering av förskoleplats (förskoletider, frånvaro, informationsbrev etc.) 14 %
6. Lämna in synpunkter och klagomål 13 %
7. Lämna in felanmälningar 12 %
8. Söka bygglov 9 %
9. Ansökan om vigseltillstånd 6 %
10. Ansöka om särskilda bidrag 5 %
11. Söka stipendier 3 %
12. Ansökan om särskilda parkeringstillstånd 3 %
13. Ansökan om skilsmässa 2 %
14. Ansökan om äldreomsorg 1 %
15. Hantera förvaltare, förmyndare eller god man 1 %