Det kan vi vänta oss av Iphone

Apples VD hävdar att Iphone totalt återuppfinner mobiltelefonen. Den är en telefon, en Ipod och en surfplatta med webbläsare. Erik Mörner på plats i New York analyserar vilka möjligheter Apple har med sin Iphone.

Publicerad Uppdaterad

Egentligen, att kombinera musik, internet och telefoni i en och samma enhet är inget nytt. Det finns i de flesta mer avancerade mobiltelefoner som säljs hemma i Sverige. Nokias N95 är ett exempel och den har även en del andra funktioner som Iphone saknar. Bland annat turbo-3G och gps, liksom en betydligt mer avancerad kamera.

Mest intressant är egentligen att titta närmare på vilken målgrupp som Apple tänker sig för sin Iphone. Den presenterades som något av en mirakelmaskin och jämfördes även av Apple själva med en lång rad olika konkurrenter med fundamentalt olika inriktning. Allt från designmobiler till avancerade businessmobiler. Eftersom Iphone i den här upplagan är Apples första och hittills enda mobiltelefon känner man sig kanske tvungen att sikta brett, i väntan på att Iphone får fler modeller, precis som Ipod med tiden fått.

Inom ett område är Apple klart föregångare. Inom musik har de givetvis ett försprång med sin erfarenhet inom musik. Ipod och Itunes har varit en enorm framgång och bara det faktum att så många redan är vana vid Ipod och Itunes gör det lättare för Apple.

Inom businessegmentet är det svårare att se hur Apple skulle lyckas, men de vill trots det försöka. Jömförelsen med konkurrenter som Treo och Blackberry visar det. Det är mycket svårt att se att skärmens tangentbord på Iphone ska kunna användas lika enkelt som ett fysiskt tangentbord, men jag har inte heller testat det ännu. De som kunnat testa säger dock att det tar en vecka innan man lär sig, men att det sedan fungerar smidigt. Apple har onekligen ansträngt sig med flera nya tekniker för att göra tangentbordet användbart.

Sämre möjligheter har Apple när det gäller applikationer och anpassningar för avancerade företagsanvändare. Personligen tycker jag att Apples tidigare lansering av webbapplikationer i Iphone inte är något annat än ett skämt. Eftersom Iphone har en webbläsare bör man redan innan dess tagit det för självklart att telefonen kan visa webbsidor. För det handlar inte om applikationer som i avancerad form kan integrera med telefonen. Det handlar om webbsidor som visserligen kan vara användbara, men inte mer än så.

Inför en eventuell lansering i Sverige har Apple en del saker att jobba på. Att sätta turbo-3G i telefonen är en självklarhet. Det särskilt eftersom w-lan inte är lika tillgängligt hemma i Sverige som här i USA. Nu visas gång på gång Apples reklamfilm på plasmaskärmen som står på här i hotellrummet. Apple Store vid Central Park är stängd för att förbereda inför kvällens köpstart.

Erik Mörner