-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Svagt på mogna marknader
Fitbit säger upp och ser vikande marknad
Fitbit har fortfarande en stark ställning och en unik position på marknaden för wearables, men den är inte så god som de själva räknat med.
Sex procent av hela arbetsstyrkan. Så många av Fitbits anställda, närmare bestämt 110 personer, får nu se sig om efter andra jobb. Bolagets kvartalsrapport som släpptes på måndagen visar att bolaget under det fjärde kvartalet förra året sålde 6,5 miljoner enheter och fick in cirka 580 miljoner dollar, motsvarande 5 miljarder svenska kronor. Bolagets egna förväntningar låg dock betydligt högre, närmare bestämt på 750 miljoner dollar och det här gör att man nu alltså bekräftar att ett sparprogram initieras.
Självsäkra
“Vi är säkra på att den vikande efterfrågan inte är ett resultat av ett svagt varumärke eller någon tvekan på vår långsiktiga potential”, säger medgrundaren och vd James Park.
Han berättar även att de har sett en lägre efterfrågan än väntat under julhandeln, framförallt på mer mogna marknader, men att till exempel Europa, Mellanöstern och Afrika gick bättre och visade på en ökad försäljning.
Den senaste tiden har Fitbit köpt betaltjänsten Coin, resterna av smartklocketillverkaren Pebble och till och med varit med i ryktena om att köpa även Jawbone, även om den affären inte blev verklighet.
