Dubbel bandbredd

HD-voice även hos Telenor

Foto: Charlotta Wasteson/Flickr (cc)

Under hösten kommer även Telenorabonnenter att kunna ringa varandra med högre ljudkvalitet.

Publicerad Uppdaterad

Telenor följer Telia, Tre och Tele2 som aktiverat HD-voice tidigare i år. Tekniken ger klarare och tydligare tal i mobilens röstsamtal. Det handlar inte om IP-telefoni eller så kallad Voice Over LTE, utan innebär att operatörerna aktiverar en ny samtalskodning (AMR-WB) för vanliga samtal i 3G-nätet. HD-voice belastar inte heller abonnemangets datapott.

I vanliga samtal ligger frekvensomfånget på mellan cirka 300 Hz till 3400 Hz. Med HD-voice blir omfånget istället 50 Hz till 7500 Hz, vilket ger bättre hörbarhet i bullriga miljöer och gör det enklare att höra skillnad på ljud som "f" och "s".

För att kunna ringa HD-voice-samtal krävs att både din telefon och telefonen hos den du pratar med har stöd för HD-voice samt att båda parter använder samma operatör.

Samtliga abonnemang hos Telenor stöder HD-voice och kunder behöver inte aktivera något utan samtalen ges automatiskt HD-voice-kvalitet om det är möjligt.

De flesta mobiltelefoner tillverkade 2012 eller senare har stöd för HD-voice. Bland de vanligt förekommande telefoner som stöder HD-voice återfinns till exempel:

  • iPhone 5, iPhone 5s, iPhone 5c, iPhone 6 och iPhone 6 Plus.
  • Samsung Galaxy S2 och senare modeller i Galaxy S-serien.
  • LG Nexus 5
  • Samtliga Sony Xperia-modeller
  • Samtliga Nokia Lumia-modeller
  • Källa