Gratis surf

Massiv kritik mot Telias gratissurf

Mängder av anmälningar, kritik från mediechefer och möte med regeringen är efterdyningarna av Telias kampanj för gratis surf.

Publicerad Uppdaterad

Som vi skrev tidigare har Telia modifierat några av sina abonnemang en aning, så att du surfar gratis på vissa sociala medier, som exempelvis Facebook och Twitter. Redan där frågade vi oss hur det egentligen stämde överens med nätneutraliteten, där Telia hävdade att det var fullt förenligt.

För ett par dagar sedan publicerades en debattartikel på SVT opinion som kräver att Telias nya erbjudande stoppas. Detta för att det strider mot nätneutraliteten att bara tillåta vissa tjänster inom gratiserbjudandet, vilket bland annat hämmar konkurrensen. Debattartikeln undertecknades av en lång rad publicister och mediechefer på bland annat DN, SVT, Expressen, Aftonbladet och många fler. I artikeln nämns även Tre och deras selektiva gratissurf för olika musiktjänster som ett hot mot nätneutraliteten och konkurrensfriheten.

Post- och Telestyrelsen har även meddelat att de förbereder en utredning kring Telias kampanj: Detta efter att fler än 300 anmälningar mot den kommit in, de flesta gällande just nätneutralitet och konkurrensavseende.

Det slutar heller inte där. Även regeringen är inblandad i frågan, där IT-minister Mikael Damberg nu bjudet in en mängd publicister och mediechefer till ett möte med Telias erbjudande som grund.

När Mobil.se upprepade gånger frågat Telia kring det hela har företagets Press- och PR-ansvarige Marcus Haglund hela tiden hävdat att deras erbjudande inte strider mot varken nätneutraliteten eller några andra lagar och förordningar, utan enbart att det erbjuder kunder mer valfrihet i sitt surfande.

I samband med att Telias kampanj drog igång började det även dyka upp varningsmeddelanden på bland annat Twitter att du lämnar en zon för gratis surf om du exempelvis trycker på en länk. Det har höjt misstankar om att Telia injicerar egen kod i användarnas surfupplevelse. Inger Gunterberg, även hon på Telias Pressavdelning, gav följande svar på den frågan.

- Telia bryter inte in och varnar användare när de lämnar tex Twitter, ej heller sker injicering av kod , manipulation av DNS-förfrågningar eller liknande. Det är Twitter själva som introducerat varningen och gör detta då de önskar säkra användarupplevelsen av sin tjänst.  Det är en praxis som Twitter  har globalt att om en operatör undantar trafik relaterad till Twitter från att belasta surfmängder, för alla eller delar av sin kundbas, lägger man med automatik på denna informationsdialog. 

Dubbelsidig fråga
Så vad är det egentligen frågan om här? Det är väl bara schysst att du får lite gratis surf om du har Tre eller Telia och antingen vill lyssna på musik via Spotify eller surfa på Facebook utan att det belastar ditt dataabonnemang? Givetvis går det att se det så. Men vad händer om du har Tre, men inte använder någon av musiktjänsterna de valt att inkludera i sitt erbjudande för musikstreaming, exempelvis Apple Music (som förvisso ska läggas till i tjänsten inom kort, men det är ett bra exempel)? Eller om du har Telia och ditt främsta sociala näthäng sker via Snapchat? Då är det hela inte riktigt lika fördelaktigt för dig, eller hur? Lite beroende på ditt användarmönster, hur lång tid du har på abonnemanget och hur mycket du brukar belasta din datapott varje månad kanske du till och med börjar överväga att byta tjänst för att få använda den gratis? Eller om världens bästa Facebookdödare lanseras, men som Teliakund struntar du i den eftersom du känner att du måste “betala” för att få surfa där?

Således inte särskilt kul för de som försöker konkurrera och inte är polare med operatörernas gratiserbjudande. Sett till frågan om nätneutralitet handlar det också om att internet och dess abonnemang skulle kunna jämföras med exempelvis elabonnemang, där det knappast låter vettigt att du skulle få köra din diskmaskin från Miele gratis bara för att du har Vattenfall som elleverantör, men inte något annat fabrikat. Eller att din Siemens-frys bara går ner till nollgradigt eftersom ellerverantören har ett avtal gällande Samsungs frysar och därför stryper alla andras eltillförsel (vilket är vad som har hänt hos vissa operatörer i vissa delar av världen när exempelvis Netflix börjat ta för mycket plats i näten). Helt enkelt att det (i stort sett) inte ska spela någon roll vad du använder din datapott till och att din operatör inte ska försöka styra dig i det användandet.

I fallet med Telia får frågan ytterligare ett lager i samband med Facebook. Där går det som bekant att göra så kallade instant articles, som håller kvar användaren på Facebook istället för att skicka iväg denne till din egen sajt. Artikeln laddas snabbare, men Facebook är med och har något att säga vilken reklam som får visas där (och såklart hur annonspengarna ska fördelas) istället för att den “riktiga” sajten får exponeringar på den reklam som är insåld där. I just den frågan, som Telia undvikit att svara på när vi ställt den, är det väldigt oklart var Telias gratissurf börjar och slutar (vilket också är anledningen till att en hel hög publicister i Sverige rytit till). Således också en snedvriden konkurrenssituation.

Så även om det är schysst att du får surfa gratis finns det en del andra kugghjul i bakgrunden som snurrar åt andra håll än vad som är önskvärt.