-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Motorolas budgetframgång
Moto G en hit i Europa

Motorolas Moto G har gett företaget en rejäl skjuts på Europamarknaden.
Motorolas kräftgång från att vara världens andra största mobiltillverkare började redan för sju år sedan och har bara periodvis bromsats sedan dess. Ett par år senare retirerade man från Europa och fokuserade på amerikanska marknaden, och alla försök hittills att återetablera sig i Europa har misslyckats. Tills nu.
Att Motorolas budgetlur Moto G ger väldigt mycket mobil för en billig prislapp har uppenbart inte gått konsumenterna förbi. Telefonen har blivit en storsäljare i många av de europeiska länder där den börjat säljas, och det syns nu på företagets marknadsandelar. I Storbritannien har Motorola det senaste kvartalet gått från en närmast obefintlig marknadsandel till 6 procent, enligt Kantar World Panel. Moto G har också hjälpt till att höja Anbdroids marknadsandel i de fem största europeiska länderna (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien) till 69 procent.
Moto G har en 4,5-tumsskärm med 1280 x 720 pixels upplösning, fyrkärnig 1,2 GHz-processor, och en prislapp på så lite som 1600 kronor.