-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Har över en tredjedel av marknaden
Pebble är störst på smarta klockor

Samsung och Sony får ser sig slagna av Pebble när det gäller försäljningen smarta klockor.
Marknaden för smarta klockor är på kraftig uppgång. Medan flera elektronikjättar som Sony och Samsung redan har lanserat produkter i segmentet, så ryktas bland andra även Apple och Microsoft ligga i startgroparna för att släppa egna produkter.
Det företag som har lyckats sälja flest klockor under första kvartalet i år är dock uppstickaren Pebble, som har sin grund i gräsrotsfinansieringssajten Kickstarter. Enligt färska siffror från analysföretaget Canalys så hade Pebble nämligen 35 procent av världsmarknaden för smarta klockor under årets tre första månader. Samsung ligger på andraplats med en marknadsandel på 22 procent.
Siffrorna går dock stick i stäv med en annan rapport från Strategy Analyctics, där Samsung tvärtom hävdas ha totaldominerat marknaden för smarta klockor med 71 procent av försäljningen under årets första kvartal.
Enligt rapporten från Canalys så går marknaden för fitnessarmband också väldigt starkt uppåt. 2,7 miljoner fitnessarmband ska ha sålts under årets första kvartal, där den överlägset största tillverkaren är Fitbit. Nästan hälften av alla fitnessarmband som såldes under perioden tillverkades av dem.