Har över en tredjedel av marknaden

Pebble är störst på smarta klockor

Samsung och Sony får ser sig slagna av Pebble när det gäller försäljningen smarta klockor.

Publicerad:

22 maj 2014 - 08:22

Uppdaterad:

22 maj 2014 - 08:22

Marknaden för smarta klockor är på kraftig uppgång. Medan flera elektronikjättar som Sony och Samsung redan har lanserat produkter i segmentet, så ryktas bland andra även Apple och Microsoft ligga i startgroparna för att släppa egna produkter.

Det företag som har lyckats sälja flest klockor under första kvartalet i år är dock uppstickaren Pebble, som har sin grund i gräsrotsfinansieringssajten Kickstarter. Enligt färska siffror från analysföretaget Canalys så hade Pebble nämligen 35 procent av världsmarknaden för smarta klockor under årets tre första månader. Samsung ligger på andraplats med en marknadsandel på 22 procent.

Siffrorna går dock stick i stäv med en annan rapport från Strategy Analyctics, där Samsung tvärtom hävdas ha totaldominerat marknaden för smarta klockor med 71 procent av försäljningen under årets första kvartal.

Enligt rapporten från Canalys så går marknaden för fitnessarmband också väldigt starkt uppåt. 2,7 miljoner fitnessarmband ska ha sålts under årets första kvartal, där den överlägset största tillverkaren är Fitbit. Nästan hälften av alla fitnessarmband som såldes under perioden tillverkades av dem.

.

.

 

.