Annons

Från sportbilar till Samsung-mobiler

Intervju: Designern bakom Galaxy S6 och S6 Edge

I en exklusiv intervju berättar han om materialvalen, arbetet fram till färdig produkt, om framtidens trender och om att inte stjäla idéer från konkurrenterna.

Publicerad Uppdaterad

Han har tidigare formgivit sportbilar för McLaren, men sedan 2012 arbetar Hong Ku Yeo på Samsung och är den som ansvarat för designen av Samsung Galaxy S6 och S6 Edge.

– Det är en betydligt större utmaning att designa en smartphone idag, än det är att designa en sportbil, bland annat för att konkurrensen är så hård. 

Hong Ku Yeo är givetvis inte ensam om att ha arbetat och bidragit till det som blev den slutgiltiga designen på S6 och S6 Edge. På Samsung ansvarar olika team med hårdvaran respektive mjukvaran. Hong Ku Yeo arbetar primärt med hårdvaran som industridesigner, men säger att dialogen avdelningarna emellan har blivit allt viktigare.

– Vi kommunicerar mer nu än vi gjort någonsin tidigare, säger han.


Det är tydligt att just designen är viktigare i den här produkten än kanske i någon annan Samsung-produkt. Det är designen som anges som skäl till att Samsung till exempel valt bort minnekortplats, vattentåligheten och möjligheten att byta ut batteriet själv. Allt detta var funktioner och egenskaper som föregångaren Galaxy S5 hade, men som nu helt enkelt fick prioriteras bort.

Hong Ku Yeo har svårt att generellt säga om design går före funktion utan vill istället hävda att de måste gå hand i hand. Med det sagt tycks den böjda skärmen på S6 Edge vara ett exempel där designidén var ursprunget och funktionaliteten kom tänktes ut först senare.

– Med Galaxy S6 Edge ville vi först och främst få ut den här nya skärmupplevelsen, säger han och låter antyda att den kontaktlista den används för var just ett senare påhitt.

Är den kurvade skärmen också den designdetalj i de nya telefonerna du är mest nöjd med?
– Att vi lyckats så bra med den böjda skärmen är så klart en bedrift, men jag tycker även om ytan på telefonerna. Glaset och mellanrummet till ytan under gör att färgen på telefonerna får mer djup. På det sättet undviker vi att telefonen känns industriell och kall. Vi har dessutom lyckats göra tunna telefoner som ändå är sköna att hålla.

Arbetet med att ta fram det som blev Galaxy S6 och S6 Edge gick under kodnamnet Project Zero och tanken var att alla internt på bolaget skulle ta ett steg tillbaka och ta fram den bästa telefonen, utan att nödvändigtvis titta så mycket på vad man gjort tidigare.

I bilvärlden som du ju har erfarenhet av kan man tydligt se även i en helt ny bil att den är till exempel en Volvo för att den andas deras formspråk. Hur tog ni med er Samsungkänslan i Project Zero? 
– Det som framförallt kännetecknar Samsung är en premiumkänsla som bland annat går igen i begreppet ”meaningfull innovation” som är ett av de grundläggande värden vi arbetat utifrån. 

Hong Ku Yeo visar några av sina första skisser på S6 och S6 Edge och de ser väldigt mycket ut som de färdiga produkterna. Han säger att i stort sett vem som helst kan rita en telefon, men att det krävs något mer för att skapa en produkt som verkligen går i produktion i den upplaga som det här handlar om.

Vi har sett dina skisser här. När du börjar skissa på en ny produkt, vad börjar du med då?
– Man har ofta en idé i huvudet som man utgår ifrån. Den får sedan möta verkligheten.

Var hittar du inspiration?
– Egentligen överallt, alltid, i omgivningen där jag befinner mig. Vi åker på många inspirationsresor för att få nya intryck.

Samsung har flera designcenter spridda världen över, bland annat tre olika i Europa, men än så länge inget i Norden. På designkontoret i London bestämmer man över varumärke och strategier för de kommande tre åren, medan teamen i Paris studerar lokala kulturer och medarbetarna i Milano koncentrerar sig på färg och materialval. På kontoret i Milano har man dock bara ett års framförhållning i sitt arbete eftersom de trenderna förändras så snabbt. 

Kan du någonsin inspireras av vad någon konkurrent gjort?
– Det vore fel av mig att recensera konkurrenternas produkter. Vi definierar vår egen designstrategi och sedan håller vi oss konsekvent till den.

Hong Ku Yeo har dock inga problem med att recensera Samsungs egna produkter och hävdar att Project Zero och de nya S6 och S6 Edge har varit något av ett drömprojekt att arbeta med. Mycket av arbetet gick ut på att förenkla och prioritera en estetiskt tilltalande design eftersom just formgivning blir allt viktigare för mobilkunderna. Det verkar dock inte som det innebar någon motsättning mellan tekniker och designers i det här lite speciella utvecklingsarbetet.

– Nej, vi är många flitiga mobilanvändare i designteamet så det var snarare så att vi fick övertalas, påstår Hong Ku Yeo.

Samsung har relativt länge kritiserats för att modellerna varit plastiga och då även flaggskeppsmobilerna. Anledningen till att det dröjt så länge för Samsung att ta till sig av kritiken och ändra materialvalen beror enligt Hong Ku Yeo på att de ville vara helt säkra på att allt fungerande tillfredställande för att sätta de nya telefonerna i glas och metall i fullskalig produktion.

En av anledningarna till telefonernas formspråk är vikten av att sticka ut i mängden av nya telefoner som släpps. Samsung gör många marknadsundersökningar för att få beslutsunderlag till sin produktutveckling och i Europa har designen länge varit en särskilt viktig faktor när man väljer telefon. Nu har det intresset spridit sig märkbart även till resten av världen.

De nordiska länderna erbjuder idag en unik utmaning eftersom det är en så pass mogen smartphonemarknad. Enligt Samsung är andelen som har en smartphone här dubbelt så stor som när man tittar globalt. Det anser man ställer nya krav och som mobiltillverkare måste de därför prata mindre om tekniska specifikationer och mer om vad man faktiskt kan ha för användning av produkten i fråga.

I designkretsar talar man ofta om nordisk design och Hong Ku Yeo talar visserligen om hur han kan inspireras av Norden, men han tycker att nordisk design har mer med användbarhet att göra och man får intrycket att han inspireras minst lika mycket av andra regioner och designinriktningar. 

 – Som designer tycker jag det är tråkigt att det första folk gör när de köpt en ny telefon att de stänger in och döljer den i ett stort skyddande fodral, påpekar Hong Ku Yeo. Det märks att han är särskilt nöjd med färgerna och han berättar att den gröna versionen av S6 Edge blivit samtliga designmedarbetarnas favorit, kanske för att han tycker att den färgen inte traditionellt associeras med just mobiltelefoner.

När det handlar om stöttålighet är Samsung Galaxy S6 Edge tillverkad så att ramen i metall alltid ska vara det första som tar emot kraften vid en smäll. Varje glaskant är avrundad för att inte bara skydda glaset utan även av estetiska skäl och för enkel användning.

Läs även våra tester av Samsung Galaxy S6 och S6 Edge som båda har säljstart idag i Sverige.

Test: Samsung Galaxy S6

Test: Samsung Galaxy S6 Edge

Hong Ku Yeo på Samsung har varit huvudansvarig för designen av Galaxy S6 och Galaxy S6 Edge. Vi träffade honom när han var på besök i Stockholm.