-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Uppges ha överklockat S4:an
Samsung nekar till benchmark-dopning

Samsung anklagas för att överklocka GPU och CPU hos Galaxy S4 när benchmarkappar körs på Exynos 5 Octa-versionen av toppmodellen. Men tillverkaren slår ifrån sig kritiken - och menar detta beror på att processor- och grafikprestandan maximeras när helskärmsappar körs.
Det är sajten Anandtech som hävdar att Samsung medvetet har påverkat prestandatester av Exynos 5 Octa-versionen av Galaxy S4. Detta - menar sajten - ska ha varit möjligt genom att GPU och CPU överklockas när kända benchmarkprogram (till exempel AnTuTu, Quadrant och Linback) körs på telefonen.
App uppges höja klockfrekvenserna
Som bevis har Anandtech pekat på både empiriska observationer, samt fragment av kod i telefonens firmware som tyder på att en app vid namn Benchmark Booster kan ha påverkat benchmarkresultatet. Syftet med appen ska vara att höja enhetens klockfrekvenser vid användning av utvalda appar.
Nyhet plockades snabbt upp av tekniksajter världen över. Samsung har nu publicerat ett officiellt uttalande där man säger att anklagelserna inte är sanna. I uttalandet hävdar tillverkaren att telefonens grafik- och processordelarna automatiska arbetar hårdare när helskärmsappar körs, eftersom dessa oftast kräver högre prestanda. Detta ska dock inte ha påverkat benchmarkresultaten på något otillbörligt sätt, menar man.
Här har ni Samsungs uttalande i sin helhet:
"Under ordinary conditions, the GALAXY S4 has been designed to allow a maximum GPU frequency of 533MHz. However, the maximum GPU frequency is lowered to 480MHz for certain gaming apps that may cause an overload, when they are used for a prolonged period of time in full-screen mode.
Meanwhile, a maximum GPU frequency of 533MHz is applicable for running apps that are usually used in full-screen mode, such as the S Browser, Gallery, Camera, Video Player, and certain benchmarking apps, which also demand substantial performance.
The maximum GPU frequencies for the GALAXY S4 have been varied to provide optimal user experience for our customers, and were not intended to improve certain benchmark results. Samsung Electronics remains committed to providing our customers with the best possible user experience."